نگاهی به حاشیه حضور فتاح در تلویزیون

شما نماینده مردم نیستید!

شما نماینده مردم نیستید!

لباس نو: «تهران 20» شامگاه دوشنبه ـ پنجم اسفند ماه ـ برای لحظاتی به صحنه درگیری لفظی میهمان برنامه با مجری بدل شد كه تلاش می كرد بر طرح سوال های چالشی درباره آزادراه تهران ـ شمال تاكید كند.


به گزارش لباس نو به نقل از ایسنا، این برنامه زنده ی تلویزیونی كه شامگاه گذشته با حضور پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان و با اجرای محمد دلاوری از شبكه تهران پخش گردید، حدود ۳۰ دقیقه پس از پخش و بعد از پشت سر گذشتن مباحثی درباره عملكرد بنیاد مستضعفان و معرفی اقدامات اخیر و همین طور دارایی های این نهاد، به موضوع آزادراه تهران شمال رسید كه در ادامه طرح پرسش های چالشی مجری درباره نرخ عوارض این آزادراه و مدت زمان ساخت و بهره برداری آن، اعتراض جدی میهمان را به دنبال داشت.
سوال مجری درباره نرخ عوارض اینگونه شروع شد: خیلی ها پیام داده اند كه عوارض بزرگراه تهران ـ شمال كه در ایام تعطیل ۳۵ و در ایام عادی ۲۵ هزار تومان است سنگین است و شما كه بنیاد مستضعفان هستید آنجا را برای ثروتمندان ساختید نه مستضعفان!
میهمان برنامه كه گویا اصلا انتظار چنین پرسشی را نداشت، به تندی واكنش نشان داد و صراحتا اعلام نمود شما كه صداوسیما هستید نباید این را بگویید!
در ادامه ی این تنش ایجادشده، پرویز فتاح در واكنش به مجری كه توضیح داد این سوالات مردم است كه مطرح می شود، اظهار داشت: آنها می توانند بپرسند اما در ذهن شما نباید باشد و وقتی مجری در دفاع از این پرسش چنین عنوان نمود كه بعنوان نماینده مردم این سوال را می پرسد، فتاح اظهار داشت: شما نماینده مردم نیستید!
رئیس بنیاد مستضعفان همین طور درانتها صحبت های اعتراضی اش خطاب به سازندگان «تهران بیست»، اظهار داشت: در شب ولادت مرا اینجا آورده اید كه زیر سوال ببرید؟! دوربین شما باید این افتخار را هم زیر سوال ببرد؟ برای این مرا خواسته اید شما؟!
در ادامه ی طرح این دیالوگ اعتراضی از طرف فتاح، مجری برنامه كوشش كرد فضا را مدیریت كند. او با لبخند و دعوت میهمان به آرامش، مخاطبان را به تنفسی كوتاه دعوت كرد. و البته در ادامه این گفت و گو در فضایی آرام و بدون تنش با موضوع اموال و دارایی های بنیاد مستضفان ادامه یافت.
اما از شامگاه گذشته كه ویدئوی این درگیری لفظی در فضای مجازی دست به دست می شود، محل بحث عده ای شده كه پرسش هایی از این دست را مطرح می كنند: آیا مجری و خبرنگار صداوسیما نماینده مردم محسوب نمی شود؟ وظیفه صداوسیما در قبال افكار عمومی جامعه چیست؟ چرا پرویز فتاح انتظار داشته است كه صداوسیما صرفا برای تعریف و تمجید او را مقابل دوربین هایش بنشاند و در مجموع اگر مسئولان خودرا در مصاحبه ها موظف به پاسخ گویی به سوالاتی كه مطرح می شود نمی دانند پس چرا حضور در گفت وگوهای زنده را می پذیرند و آیا آنها می آیند تا برنده گفت وگویی از پیش تعیین شده باشند؟
خبرنگار ایسنا برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها گفت وگویی داشته است با علی اكبر عبدالرشیدی ـ از مجریان قدیمی تلویزیون ـ كه در ادامه این گفت و گو را می خوانید:
عبدالرشیدی درباره ی رسالت و وظیفه رسانه در مقابل افكار عمومی به ایسنا اظهار داشت: رسانه نمی تواند نسبت به سوالاتی كه میانگین افراد یك جامعه دارند بی تفاوت باشد. اصطلاحی در دنیای رسانه است كه می گوید، سوال تند و چالشی می تواند پاسخ پراطلاع و چالشی به دنبال داشته باشد.
او دراین زمینه اضافه كرد: یكی از وظایف رسانه دیده بانی و انتقال سوال از جانب مردم به مقامات و مسئولان و انتقال اطلاعات از جانب مقامات به مردم است. اگر رسانه بتواند وظیفه خودش را بعنوان سخنگو و نماینده مردم به خوبی انجام دهد و افكار عمومی بتوانند خودشان را در آیینه رسانه ببینند، می توانند به رسانه اعتماد كنند و اعتماد به رسانه، آن هم یك رسانه فراگیر در یك كشور معادل ایجاد یك كانون همبستگی و همسوسازی است.
این مجری درباره نحوه طراحی و طرح پرسش ها در گفت وگوهای زنده تلویزیونی، اظهار داشت: «اگر سوالات خنثی باشند و محتاطانه مطرح شوند، طبعا پاسخ های قوی و جذابی دریافت نخواهد شد و افكار عمومی را اقناع نخواهد كرد.
ما در رسانه اصل بسیار مهمی داریم به نام اقناع كه اگر افكار عمومی بوسیله اطلاعاتی كه بوسیله رسانه دریافت می كنند قانع شوند، جلوی شایعه و توسعه اطلاعات نادرست در فضای مجازی و تبلیغات منفی در رسانه های غیرخودی گرفته می شود.»
او روند برنامه های صداوسیما در سال های اخیر در زمینه طرح سوالات و شبهات مردم از مقامات را نسبتا چالشی تر از گذشته دانست و عنوان كرد: در سال های گذشته برخی از مقامات در مقابل یك سوال ساده هم گاهی مقاومت می كردند و فكر می كردند نباید سوال بشود و سوالات باید به شكلی باشد كه آنها را از اشتباه مبرا كند و موجب تقویت جایگاهشان بشود؛ در صورتیكه پرسیدن آن سوال و جواب دادن آن به نفع افكار عمومی و مسئولان و جامعه است. چون رسانه كارش پس از اقناع، همسوسازی و همگرا كردن افكار عمومی در جامعه حول محكر منافع ملی است كه منجر به وحدت نظر و همبستگی می شود. اما در چند سال اخیر صدا و سیما از رویه گذشته كمی فاصله گرفته و سوالات و استدلال های مناسب تری مطرح می كند كه این اتفاق خوبی است. تصور اینكه همیشه در رسانه خبر خوب داده بشود تصوری غیرحرفه ای است.
او ضمن تاكید بر اینكه یك شبكه مدیریتی، اجرایی و تصمیم گیری در كشور باید در یك ساختمان شیشه ای بنشیند و خودش را در معرض قضاوت افكار عمومی قرار بدهد، اضافه كرد: اگر این كار را نكند افكار عمومی از راه های دیگری به قضاوت می نشینند كه ضررش بیشتر است.
عبدالرشیدی درباره نحوه برخورد مسئولان با سوال های چالشی مجری و خبرنگار، خطاب به آنها اظهار داشت: اگر فكر می كنید كه سوال مطرح شده، سوال مردم نیست می توانید پاسخ ندهید اما اگر تصمیم گرفتید كه پاسخ دهید، پاسخ شما باید پر از اطلاعات و قانع كننده باشد.
او دراین زمینه اضافه كرد: پاسخ دادن به سوال خبرنگار یكی از هنرها، فنون و ماموریت های شخصیت های مدیریتی، اجرایی و تصمیم گیر كشور است.
عبدالرشیدی همین طور مجری و خبرنگار هر رسانه ای را بالفعل نماینده مردم خطاب كرد و اظهار داشت: مجری در تلویزیون یا خبرنگار در هر رسانه ای نماینده مردم است و چون نماینده افكار عمومی است، طبعا نباید نفع شخصی داشته باشد. جایگاهش جایگاه سوال كردن و آن هم طرح سوال به صورت محترمانه است و دریافت پاسخ بدون دخالت در ضریب پاسخگویی طرف مقابل. خبرنگار باید به دعنوان نماینده مردم آرامش و صلابت خودش را حفظ كند و بعنوان نماینده افكار عمومی محترمانه رفتار كند و طرح سوالات را زیركانه و محترمانه دنبال كند و به پاسخ برسد.




منبع:

1398/12/07
11:14:36
5.0 / 5
4760
تگهای خبر: توسعه , ساختمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
لباس نو