2500 هكتار گلخانه امسال به بهره برداری می رسد

2500 هكتار گلخانه امسال به بهره برداری می رسد

لباس نو: معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی اظهار داشت: امسال 2500 هكتار گلخانه به بهره برداری می رسد و 4600 هكتار گلخانه هم امسال پایه گذاری می شود.


به گزارش لباس نو به نقل از ایسنا محمدعلی طهماسبی در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت انجام شد با اعلان اینکه از ۳میلیون هکتار باغ در کشور، ۹۰۰ هزار هکتار آن نیاز به اصلاح و بازسازی دارد، اظهار داشت: ۵۸۰ تا ۶۰۰هزارهکتار از این مقدار بازسازی و اصلاح شده و مابقی نیز در دست انجام است. همین طور از این حدود ۳ میلیون هکتار باغ در کشور ۱۶ میلیون تن میوه حاصل می شود.
وی اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد صادرات به جهت بازدهی بالا در بخش باغبانی انجام می شود.
معاون وزیر در امور باغبانی اشاره کرد: موسسه تحقیقات باغبانی شکل گرفته و دستاوردهای بسیار خوبی هم داشته است، ۱۴۰ رقم تجاری برای اقلیم های کشور معرفی شده و در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است که می تواند نقش بسیار مهمی در درآمد و تولید کشاورزان داشته باشد.
وی همین طور به کشت گلخانه ای نیز اشاره نمود و اظهار داشت: ۲۵۰۰ هکتار گلخانه امسال به بهره برداری می رسد و ۴۶۰۰ هکتار گلخانه هم امسال پایه گذاری می شود و در افق ۱۴۰۴ سطح زیر کشت به ۶۰ هزار هکتار می رسد که جزو کشورهای پیشرو در این صنعت هستیم.
وی از ایجاد ۱۰۰هزار هکتار پسته کاری در کشور آگاهی داد و در ادامه اظهار داشت: قرار بود امسال ۱۱ هزار هکتار باغ در زمین های شیب دار ایجاد شود اما تحت فشار سازمان برنامه و بودجه مجبور شدیم در سطح ۶۰ هزار هکتاری انجام دهیم.
طهماسبی در بخش دیگری از صحبت هایش در واکنش به موضوع خام فروشی زعفران و خرما اظهار داشت: براورد ما بالای ۵۰۰ تن تولید زعفران است، بیش از ۳۰۰ تن بطور رسمی صادر می شود و بخشی هم به صورت صادرات چمدانی است. همین طور سرمایه گذاری در فراوری زعفران در حجم ۶۰۰ تن انجام شده است اما در مورد فراوری های ثانویه اقدامات انجام نشده بسیار است و باید بخش خصوصی دراین زمینه کمک نماید. دولت نیز آماده پشتیبانی از این بخش است.
به گفته وی از یک میلیون ۲۰۰ هزار تن خرمای تولیدی، ۳۵۰ هزار تن صادر می شود و بقیه مصرف داخلی دارد، خرما فراورده های مختلفی دارد و از بخش های مختلف آن می توان فراورده درست کرد که به بخش صنایع مربوط می شود. از سرمایه گذاری در این بخش نیز استقبال می نماییم.
سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت میوه از باغ تا مصرف کننده افزایش می یابد، اظهار داشت: میادین میوه و تره بار برای این ایجاد شدند که ارتباط مستقیمی بین تولید و عرضه مستقیم برقرار کنند. اما این میادین زیر نظر وزارت جهادکشاورزی نیستند.
وی افزود: دلالان و تجار قابل حذف نیستند و حضورشان لازمه بازار است. اما اینکه این میوه چند دست میچرخد مهمست و باید به این مساله رسیدگی شود.
طهماسبی به واردات میوه نیز اشاره نمود و اظهار داشت: ۴ میوه گرمسیری آناناس، موز، انبه و نارگیل با رعایت کامل مسایل قرنطینه ای، حقوق و عوارض گمرکی وارد کشور می شوند. برای اینکه تولیدات داخلی کفاف مصرف داخل را نمی دهد. این ۴میوه بوسیله گمرکات وارد کشور می شود و مابقی میوه هایی که وارد می شوند، قاچاق است.





منبع:

1399/06/03
13:44:40
5.0 / 5
2317
تگهای خبر: تولید , صنعت , فروش , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
لباس نو