گزارش لباس نو؛

سرانجام افزایش قیمت بلیت هواپیما

سرانجام افزایش قیمت بلیت هواپیما

لباس نو: به نظر می آید بازی جدید مدیران ارشد وزارت راه، سازمان هواپیمایی كشوری و شركت های هواپیمایی با مردم وارد مرحله جدیدی به نام شفاف سازی صورت های مالی شده است.



به گزارش لباس نو به نقل از مهر، بعد از آنکه انجمن شرکت های هواپیمایی در ۱۸ مهر ماه، نرخ نامه جدید بلیت پروازهای داخلی را با اعداد و ارقامی عجیب و در دامنه قیمتی (کف و سقف) عمدتاً میلیونی برای اعمال از اول آبان سال جاری اعلام کرد، بلافاصله واکنش هایی از جانب سازمان هواپیمایی کشوری و شخص وزیر راه و شهرسازی در خصوص مخالفت این سازمان و وزیر راه با نرخ های جدید را به دنبال داشت.
اما این نمایش ها به تدریج رنگ باخت و وزیر راه از موضع «به شدت مخالف با نرخ های جدید بلیت هواپیما»، به موضع «باید بررسی کارشناسانه تری داشته باشیم»، تغییر جهت داد.
اگرچه بهانه شرکت های هواپیمایی برای تغییر نرخ، دو اتفاق «الزام به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فروش ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیما از اول آبان» و همینطور «افزایش نرخ دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی» بود، اما اولاً نرخ دلار ۲۷ هزار تومانیِ مورد نظر شرکت های هواپیمایی، کاملاً نرخ حبابی بود و هم اکنون قیمت دلار در حال فروکش کردن است و احتمال بازگشت آن به کانال زیر ۲۰ هزار تومان در بازه زمانی چند روزه، بسیار بالاست؛ ثانیاً، امکان جبران برخی هزینه های جانبی ایرلاین ها مانند نرخ سوخت و خدمات فرودگاهی با بهره گیری از سازوکار یارانه های هوشمند دولتی در ازای رعایت اجبار فاصله گذاری اجتماعی و فروش بلیت تا سقف ۶۰ درصد ظرفیت پرواز، وجود دارد.
ایرلاین ها قیمت بلیت هواپیما را پیش از یکم آبان گران کردند
با این حال، ایرلاین ها به هیچ عنوان امر و نهی های مختلف وزیر راه و سازمان هواپیمایی را رعایت نکردند و باآنکه تاریخ شروع نرخ نامه جدید، اول آبان است، اما در ایام اخیر شاهد افزایش نرخ بلیت هواپیما هستیم.
اولتیماتوم وزیر راه: ایرلاین ها اگر گران کنند، به تعزیرات معرفی می شوند
هرچند که وزیر راه و شهرسازی سه شنبه شب (۲۹ مهر ماه) در یک برنامه تلویزیونی از عدم اجرای نرخ نامه جدید پروازهای داخلی به جد اطلاع داد و اعلام نمود: شرکت های هواپیمایی که بلیت را گران فروشی کنند، به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می گردند، اما تنها چند ساعت پیش از آن در دیدار با مدیران عامل شرکت های هواپیمایی اظهار داشت: ایرلاین ها صورت مالی سال های ۹۷، ۹۸ و ۶ ماهه نخست ۹۹ را به سازمان هواپیمایی کشوری عرضه کنند تا بر مبنای آن، نرخ نامه جدیدی تدوین شود.
اتفاقی که در نوع خود تقریباً بی نظیر است و معمولاً ایرلاین ها (به جز شرکت های هواپیمایی دولتی، شبه دولتی و نظامی آن هم صرفا برای سازمان حسابرسی یا ستاد کل نیروهای مسلح) صورت مالی خویش را برای هیچ دستگاهی شفاف سازی نکرده بودند.
کشف هزینه تمام شده هر پرواز با شفاف سازی صورت مالی ایرلاین
دستور جدید وزیر راه می تواند یک گام به پیش باشد اما تا زمانی که به یک رویه ثابت و سپس تصویب قانونی در خصوص شفاف سازی صورت مالی شرکت های هواپیمایی برای عموم مردمی تبدیل نشود، مردم نمی توانند از حقیقی بودن نرخ های بلیت هواپیما و «صحت و سقم» ادعای زیان ده بودن شرکت های هواپیمایی آگاه شوند.
منظری: شفاف سازی صورت مالی ایرلاین ها به نفع خودِ شرکت هاست
علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تاثیر شفاف سازی صورت مالی ایرلاین ها در تعیین نرخ بلیت هواپیما اظهار داشت: مقرر است شرکت های هواپیمایی صورت مالی خویش را صرفا به سازمان هواپیمایی کشوری بدهند این در حالیست که در دنیا در ۵ تا ۶ دهه اخیر شرکت های هواپیمایی، ترازنامه های مالی خویش را برای دنیا شفاف سازی و اعلام می کنند.
وی اضافه کرد: تا کنون سابقه شفاف سازی ترازنامه مالی از جانب شرکت های هواپیمایی ایرانی وجود نداشته و تنها ماهان یک مرتبه بابت انتشار اوراق صکوک اجاره هواپیما، مجبور به رعایت قوانین بورسی و شفاف سازی ترازنامه مالی شرکت به صورت محدود شد.
فرار ایرلاین ها از شفاف سازی به بهانه لو رفتن روش دور زدن تحریم ها
کارشناس حقوق هوانوردی با اشاره به اینکه برخی شرکت های هواپیمایی، به بهانه اینکه نمی توانند صورت های مالی خویش را به سبب امکان لو رفتن راه های دور زدن تحریم خرید قطعات هواپیما منتشر کنند، اظهار داشت: این مورد ارتباطی به لو رفتن روش های خرید قطعات تحریمی ندارد و می توانند هزینه های جاری و درآمدها را منتشر کنند. اتفاقاً شفاف کردن صورت مالی به نفع ایرلاین هاست و می توانند اعلام کنند که به سبب بالا بودن هزینه های شرکت ها، لازم است تا نرخ بلیت را بالا برند.
وی درباره ارتباط تعیین نرخ بلیت هواپیما با شفاف سازی صورت مالی ایرلاین ها گفت: دولت می خواهد با بهره گیری از درآمدها و هزینه های شرکت های هواپیمایی، به نرخ متعادلی برای بلیت هواپیما دست یابد؛ سازمان هواپیمایی برای دستیابی به نرخ تمام شده هر مسیر پروازی، لزوم دارد تا ترازنامه مالی شرکت های هواپیمایی را برآورد کند.
راهکار جبران بخشی از هزینه های ایرلاین ها از جانب دولت، به جای افزایش قیمت بلیت
منظری درباره وضعیت تعیین نرخ بلیت هواپیما در دوره ای که قیمت ها تکلیفی بود و قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تصویب و اجرا نشده بود، اشاره کرد: در آن زمان ما در سازمان هواپیمایی کشوری بر مبنای درآمد-هزینه شرکت های هواپیمایی، قیمت بلیت را تعیین می کردیم و سپس دولت به سبب برخی مصلحت سنجی ها، قیمتی پایین تر از قیمت تعیین شده از جانب سازمان هواپیمایی کشوری را به مردم اعلام می کرد.
وی افزود: در آن زمان شرکت های هواپیمایی زیان ده بودند اما برای جبران زیان ناشی از قیمت تکلیفی بلیت، سایر یارانه های دولتی مانند نرخ پایین سوخت که لیتری ۶۰ تومان بود یا حذف هزینه ناوبری هوایی و خدمات فرودگاهی را برای ایرلاین ها در نظر می گرفتیم و عملاً شرکت های هواپیمایی با هزینه های جانبی بسیار پایین به حیات خود ادامه می دادند.

1399/08/03
11:08:50
5.0 / 5
294
تگهای خبر: خدمات , خرید , دلار , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لباس نو