سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز خبر داد؛

تشدید مبارزه با قاچاق پوشاك از هفته آینده

تشدید مبارزه با قاچاق پوشاك از هفته آینده

به گزارش لباس نو سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار داشت: در هفته آینده تشدید برخورد با پوشاک قاچاق در سطح عرضه خواهیم داشت.


به گزارش لباس نو به نقل از صدا و سیما، بهرام حوالی شهریاری، نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما اظهار داشت: طرحی از سال ۹۷ با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز شد و تا آبان ۹۸ هم ادامه پیدا کرد و اثرات بسیار خوبی در تولید کشور داشت و باعث شد تا سکوهای فروش خیلی خوبی را به دست بیاوریم و در اختیار تولید کنندگان داخلی بگذاریم. وی ادامه داد: متأسفانه از آبان ۹۸ شاهد اجرای این طرح نبودیم و استمرار خودش را از دست داد. هفته آینده با برندهای خارجی به شدت برخورد می شود در این برنامه، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم اظهار داشت: پارسال شاهد تبلیغ برندهای ایرانی کت و شلوار بودیم که اساسا این چرخه تولید و فروش برقرار بوده است. محمدرضا دهقانی نیا، با اشاره به اینکه ما طرح مبارزه با قاچاق پوشاک را توسط ستاد به استان های دیگر هم توسعه دادیم و ضمن اشاره به اینکه ما به عنوان ستاد، مطالباتی از بازرسین صمت استان ها و وزارت صمت داریم هم اظهار داشت: ما نباید به صورت نقطه ای عمل نماییم بلکه مبارزه با قاچاق یک فرایند است و در آن باید استمرار بالا بودن ریسک قاچاق در سطح عرضه همچنان و همیشه حفظ شود. وی درباره میزان قاچاق پوشاک در سال ۹۷ هم اضافه کرد: در سال ۹۶ میزان قاچاق پوشاک ۲/۶ دهم میلیارد دلار بوده که با اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ به ۱/۸ دهم میلیارد دلار رسیده است. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره توقف طرح مبارزه با قاچاق پوشاک اظهار داشت: حقیقت این است که دربازه زمانی آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ خیلی از کسب و کارهای بواسطه انتشار کرونا تعطیل شده اند. وی ادامه داد: در هفته آینده تشدید برخورد در سطح عرضه خواهیم داشت. دهقانی نیا افزود: ما در سال ۹۹ حدود ۲۱ هزار پرونده پوشاک قاچاق با همکاری ضابطین، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به مراجع قضائی برای دریافت رأی و محکومیت قطعی معرفی کرده ایم. وی اظها: داشت: ما از وزارت صمت انتظار داریم که پیش نویس اولیه تبصره ۴ ماده ۱۸ در مورد پوشاک را تدوین نماییم. که برپایه آن اگر خرید، فروش حمل و نقل و غیره در این حوزه ضابطه مند نباشد عملاً مبارزه با قاچاق پوشاک و رصد آن ممکن نخواهد بود و همینطور ابلاغ مجدد را هم به صاحبان برند و به تولیدی ها برای ثبت اطلاعات را داشته باشد. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: پارسال شاهد تبلیغ برندهای ایرانی کت و شلوار بودیم که اساسا این چرخه تولید و فروش برقرار بوده است. ۵۰ درصد از برندهای خارجی بازگشته اند

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک درباره نگرانی از قاچاق پوشاک اظهار داشت: این اتفاق افتاده است و هم اکنون حدود ۵۰ درصد ازبرندهای خارجی بازگشته اند. شهریاری افزود: در دوران کرونا، رفتار عرضه قاچاق تغییر کرده است به شکلی که در فضای مجازی شاهد آن هستیم. نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک اضافه کرد: در کشور حدود ۸۰ هزار تولیدکننده صنفی و ۱۳۰۰ تولید کننده صنعتی داریم و تولید کنندگان صنعتی ما برای گرفتن شناسه کالا اقدام نموده اند ولی مشکل فعلی ما با تولید کنندگان صنعتی است. برخی واحدهای توزیعی مجوز دارد کالای قاچاق می فروشند! وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در اتحادیه پوشاک درکل کشور مجوز به واحدهای تولیدی و توزیعی داده می شود و واحدهای توزیعی واحدهایی هستندکه کالای قاچاق هم در آنجا فروخته می شود و افرادی که مبادرت به فروش کالای قاچاق می کنند دارای مجوز و پروانه کسب هستند که این مجوز را اتحادیه ای صادر می کند که مقرر است پشتیبان تولید شود. شهریاری اظهار داشت: سالهاست به دنبال این هستیم تا اصناف تولیدی را از اصناف توزیعی جدا نماییم چون که منافع اینها در نقاطی در تضاد است. وی ادامه داد: برندهایی که مجوز فعالیت گرفتند مقرر شده بود در طول ۲ سال قبل به وزارت صمت گزارش تولید دهند و این در صورتی است که هم اکنون وزارت صمت هیچ گزارشی را دریافت نکرده است. شهریاری افزود: درحال حاضر برخی از برندهای خارجی در داخل مشغول به تولید هستند. نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک خاطرنشان کرد: کرونا در برندهای داخلی و در فضای مجازی باعث توسعه شد و این اتفاق در دنیا افتاد ولی متأسفانه مبحث قاچاق پوشاک هم از این فرصت بهره برد و درحال حاضر شاهد برندهای خارجی هستیم که در فضای مجازی بیداد می کنند که این خیلی خطرناک می باشد. وی اظهار داشت: خیلی از سایت های فروش از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز دارند و نظارتی بر فعالیت آنها نیست. انبارهای پر از پوشاک داریم که در دوفصل اخیر موفق به فروش آنها نشدیم / ‏‬وزارت صمت در بازار شب عید جبران کند شهریاری اظهار داشت: صنعت پوشاک دریک سال قبل بدلیل کرونا صدمات جدی خورده است و هم اکنون با انبارهای پر از پوشاک مواجه هستیم که در دو فصل اخیر موفق به فروش آنها نشدیم و وزارت صمت باید یک کمک اساسی در این حوزه داشته باشد و برنامه ای برای شب عید در جهت جبران این مشکلات داشته باشیم. برخی از فروشگاه ها نماد الکترونیک دارند / میزبان برخی سایت های در خارج از کشور است و امکان مسدودسازی وجود ندارد سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: یکی از مطالبات ما از تولید کنندگان داخلی، گرفتن شناسه کالا است. دهقانی نیا افزود: در ماده ۵ قانون مبارزه با قاچاق و در فصل پیشگیری اشاره شده که اگر ورود اطلاعات صورت نپذیرفت اقدام قانونی صورت گیرد و چرا اجبار لازم از راه وزارت صمت اجرا نمی گردد و از گلوگاه هایی که زیر نظر خودش است استفاده نمی نماید. وی ادامه داد: ثبت موجودی، تولید، خرید و فروش باید در سامانه وزارت صمت صورت گیرد که باید وزارت صمت پیگیری کند و اگر تمام این موارد در سامانه ثبت گردد هرگونه تخلف توسط بازرسان رصد خواهد شد. دهقانی نیا اظهار داشت: یکی از فعالیتهای کمیته عملیات و اطلاعات ستاد، رصد تارنماهای عرضه کالای قاچاق است و با همکاری دادستانی و قوه قضائیه مبحث فروش برندهای خارجی در فضای مجازی را تعیین جرم کردیم و مرتباً این فضا در حال رصد است. وی ادامه داد: بعضی از این فروشگاه های متخلف که مبادرت به فروش در فضای مجازی می کنند مجوز نماد الکترونیک دارند که این مجوز در وزارت صمت باطل می شود و به دادستانی هم اعلام می شود تا تارنمای آن مسدود شود ولی یک مشکل بزرگ وجود دارد بعضی از فضاهای مجازی در اختیار کشور نیست چون میزبان سایت در خارج از کشور است. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: از هفته آتی تشدید برخورد با اولویت برندهای محرز صورت خواهد گرفت و تمامی برند شاپ هایی که توسط کمیته اطلاعات، ضابطین در وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه شناسایی شده اند مورد ضربه قرار خواهند گرفت و با مکاتباتی که با استانداران انجام شده مقرر شده تا این طرح توسعه پیدا کند و از سازمان های صمت استانی هم انتظار می رود تا همکاری خویش را تشدید کنند و بتوانیم این مبارزه را عملیاتی نماییم. مبارزه با کالای قاچاق در ۹ ماهه اول سال ۹۸ موفق بود اما از آذر ۹۸ این طرح متوقف شد! علیرضا رضایی کارشناس اقتصادی در ارتباط تصویری با این برنامه اظهار داشت: طرح مبارزه با قاچاق پوشاک در بازه ۹ ماهه ۹۸ اثرات بسیار خوبی در بازار داشت و سکوی فروش را تا حد خوبی نصیب برندهای ایرانی کرد و همینطور تحرک در تولید هم ایجاد کرد. وی ضمن اشاره به اینکه علت اصلی موفقیت این طرح همگرایی و استمرار برخورد بوده است اضافه کرد: این طرح بامشارکت همه دستگاههای حاکمیتی و خصوصی با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شد. رضایی افزود: متأسفانه از آذرماه ۹۸ تابحال این طرح متوقف شده است ودر حال حاضر این نگرانی وجود دارد که دستاوردهای با ارزش در معرض خطر قرار گیرند. این کارشناسی اقتصادی اظهار داشت: هم اکنون ضروریست که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این برخوردهای را در دستور کار قراردهد. وی ادامه داد: تعداد زیادی از صنوف به علل مختلف برای گرفتن شناسه کالا اقدام نمی کنند و سازوکاری که این صنوف دارند بگونه ای است که واحدهای توزیعی و تولیدی ذیل یک صنف هستند و خیلی جهت استفاده از ظرفیت ها استقبال نمی کنند. مقش تعیین کننده دفتر نساجی صمت و صنوف مرتبط در شناسه دار کردن کالاهای داخلی رضایی خاطرنشان کرد: در مبارزه با قاچاق پوشاک یک مقابله قهری و برخوردی داریم که باید مستمر باشد و البته یک مقابله پیش گیرانه هم داریم که زیر ساخت اصلی آن شناسه کالا است که در این مورد هم دفتر تخصصی نساجی در وزارت صمت و همینطور صنف مربوط نقش تعیین کننده دارند. این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در مبحث شناسه دارکردن کالا وزارت صمت، صنوف مختلف و اتحادیه تولید و صادرات پوشاک باید پای کار باشند و نقش دفتر تخصصی نساجی در وزارت صمت و اتاق اصناف در این مورد پررنگ تر است. وی افزود: برخورد با صنفی که کالای قاچاق می فروشد و در شناسه دار کردن کالا سنگ اندازی می کند وظیفه قانونی می باشد که روی زمین مانده است. رضایی درباره صدمه شناسی در فضای مجازی اظهار داشت: در فروش از راه فضای مجازی دو گلوگاه درگاه پرداخت و حمل و نقل را داریم. صنعت پوشاک از خروج ارز جلوگیری می کند / ‏‬پوشاک قاچاق از بندر شارجه به صورت کیلویی وارد می شود شاهرخ جعفری، تولید کننده پوشاک در ارتباط تصویری با این برنامه اظهار داشت: تلاشهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به وضوع دیده ایم و با سرمایه گذاری هایی که در صنعت پوشاک داخلی انجام داده ایم و مشکلاتی که بخاطر تحریم ها در جهت تأمین مواد اولیه داریم متأسفانه شاهد تابلوهای برندهای خارجی هستیم. وی ادامه داد: ما نگرانی زیادی از بازگشت برندهای خارجی در کشور داریم با عنایت به این که رشد ما در مراکز تجاری و در سطح کشور قابل رصد است. جعفری افزود: جذابیت قاچاق پوشاک در سود، لباس های خارج از عرف و کیلویی وارد کردن آن است و از بندر شارجه می توان کیلویی یک تا دو دلار هر لباس را با برندهای معتبر وارد کرد. تولید کننده پوشاک اظهار داشت: ما در صنعتی هستیم که هم می تواند از خروج ارز جلوگیری کند و هم در منطقه ارز آوری داشته باشد و همینطور اشتغالزایی با کمترین هزینه را داشته باشیم. وی درباره عدم استقبال طرح شناسه دار کردن کالاها هم اظهار داشت: یک نگرانی مانند مالیات بر تولید از یک جریان که ذینفع قاچاق بود برای تولید کنندگان ایجاد کرد. جعفری اضافه کرد: در زمینه شناسه دار کردن کالاها بهتر است امتیازاتی به تولید کنندگانی که مبادرت به شناسه دار کردن کالاها می کنند داده شود. فروش پوشاک تنها از راه سایت نیست بلکه از فضاهای دیگر مانند واتساب و تلگرام به صورت وسیع انجام می شود و این مورد به عنوان یک شغل خوب در فضای مجازی شده و رو به توسعه است.


منبع:

1399/10/06
23:05:36
5.0 / 5
259
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
لباس نو