لاستیك كامیون داران روی مدار گرانی

لاستیك كامیون داران روی مدار گرانی

به گزارش لباس نو در شرایطی که رانندگان کامیون و وسایل حمل و نقل عمومی سنگین با مشکل کمبود لاستیک و گرانی آن دست و پنجه نرم می کنند، دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور علل این وضعیت را شرح داد.


به گزارش لباس نو به نقل از ایسنا، کامیون داران و رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی سنگین مدتی است با مشکل کمبود لاستیک، گران بودن این کالای ضروری برای آنها و حتی تحویل نگرفتن آن با قیمت دولتی با وجود داشتن حواله از سازمان راهداری دست و پنجه نرم می کنند که به قول احمد کریمی - دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور – این مشکلات ناشی از عوامل بسیاری است و اگر مدیریت نشود در انتهای سال جاری با کمبود جدی لاستیک مواجه خواهیم شد.
وی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: در درجه نخست درخواست کامیون داران، تشکل ها و صنوف در رابطه با این حوزه این است که تا زمانی که ارز با نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای ضروری اختصاص می یابد باید برای لاستیک کامیون هم در نظر گرفته شود چون که واقعا لاستیک برای رانندگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. اما شاهد بودیم که این ارز از واردات لاستیک حذف شد.
کریمی افزود: از طرفی با دستور وزیر راه و شهرسازی قرار بود، لاستیک هایی که پیش از این وارد شده با همین ارز ترخیص شوند اما این اتفاق رخ نداد. البته حتی اگر همه لاستیک های مانده در گمرک هم ترخیص شود، به اندازه ۱۰ درصد نیاز سه ماه رانندگان هم نمی گردد اما این مساله می توانست بازار را قدری متعادل کند.
وی با تکیه بر اینکه باید برای تأمین نیاز رانندگان به لاستیک از محل واردات و تولید داخل برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد، اضافه کرد: قیمت لاستیک تولید داخل افزایش پیدا کرد و از طرفی هم شایعه ای پخش گردید که مقرر است ارز با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای واردات لاستیک اختصاص یابد. واردکنندگان هم بنابراین منتظر ماندند و دیگر ثبت سفارش نکردند در حالیکه این مورد به هیچ وجه حقیقت ندارد.
دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور افزود: یکی دیگر از نکات جالب توجه این است که حتی اگر ارز نیمایی برای واردات لاستیک اختصاص یابد، در بازار قیمتش بیشتر از لاستیک هایی است که به صورت غیر رسمی و اصطلاحا قاچاق وارد کشور می شود.
وی اظهار داشت: قیمت لاستیک با ارز نیمایی از بازار آزاد بالاتر است چون که از سویی نظارتی بر لاستیک های وارد شده به صورت غیر رسمی صورت نمی گیرد و ثانیا معلوم نیست چه اتفاقی می افتد که لاستیک های وارداتی رسمی در بازار ایران قیمتی بالاتر از نرخ جهانی پیدا می کند و چند برابر گران تر از قیمت کشورهای همسایه به فروش می رسد. البته این مساله را با حساب و کتابی ساده و تبدیل نرخ ارزی به ریال می توان متوجه شد.
کریمی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی لاستیک های وارداتی از طرق غیر رسمی هم بر مبنای تابعی از عرضه و تقاضا در بازار عمل کرده و قیمت شان بالاتر می رود و با نرخی نزدیک به لاستیک های وارداتی رسمی فروخته می شود، اظهار داشت: بعضی از رانندگان وسایل حمل و نقل سنگین به علت حساسیت بالای شغل شان مانند نفت کش ها و اتوبوس ها (به ویژه برای چرخ های جلوی خودروشان) به لاستیکی با کیفیت بالا و از برندی خاص مانند میشلن فرانسه نیاز دارند اما واردات این لاستیک با مشکل روبرو شده و به علت ورود از راه چند واسطه قیمتش تا هر جفت ۳۰ میلیون تومان هم افزایش یافته است در حالیکه حداکثر باید قیمتی حدود نصف این نرخ را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه مشکلات بسیاری در آشفته بازار لاستیک وجود دارد اخطار داد: اگر چنین مسائلی ادامه پیدا کند این نگرانی وجود دارد که تا آخر سال جاری با مشکل جدی کمبود لاستیک مواجه شویم و به نظر می آید طرح و برنامه ای هم برای حل آن وجود ندارد.




منبع:

1399/10/16
11:47:23
0.0 / 5
213
تگهای خبر: تولید , فروش , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لباس نو