گزارش لباس نو؛

اشتهای سیری ناپذیر شركت ملی نفت از سفره نفت و گاز!

اشتهای سیری ناپذیر شركت ملی نفت از سفره نفت و گاز!

به گزارش لباس نو از بین ۶۰ شرکت دولتی، بانک ومؤسسه غیرانتفاعی که میانگین حقوق و مزایای ماهانه کارکنان آنها بین ۲۰ تا ۵۲ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ لحاظ شده، رد پای ۳۵شرکت در رابطه با حوزه نفت وگاز به چشم می خورد.


به گزارش لباس نو به نقل از مهر، خرج و برج گزاف در وزارت نفت و مجموعه های در رابطه با حوزه نفت، گاز و پالایش فرآورده های نفتی در کشور بر کسی پوشیده نیست. گزارش اخیر دیوان محاسبات درباره میانگین حقوق و مزایای ماهیانه پیشبینی شده برای کارکنان شرکتهای دولتی، بانک ها و مؤسسات غیرانتفاعی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم موید همین نکته است. مطابق گزارش مذکور، از میان ۶۰ شرکت دولتی، بانک و مؤسسه غیرانتفاعی که میانگین حقوق و مزایای ماهیانه کارکنان آنها بین ۲۰ تا ۵۲ میلیون تومان لحاظ شده، رد پای ۳۵ شرکت در رابطه با حوزه نفت و گاز به چشم می خورد. همچون این شرکت ها می توان به پالایش گاز فجر جم، پالایش گاز پارسیان، نفت و گاز پارس، شرکت ملی نفت ایران و شرکت پالایش نفت آبادان اشاره نمود.

نکته تأمل برانگیز و تلخ تر آنکه برابر گزارش دیوان محاسبات برای کارکنان شرکت هایی نظیر شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و شرکت پالایش گاز هاشمی نژاد هم با وجود زیان ده بودن و قرار گرفتن ذیل ماده ۱۴۱ قانون تجارت هم در سال ۱۴۰۰ حقوق های نجومی در نظر گرفته شده است! گفتنی است، شفافیت دخل و خرج شرکت ملی نفت به واسطه رابطه مالی که با دولت ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی دارد، همواره مورد سوال و مطالبه عمومی بوده و استمرار استخدام نیروی انسانی، حقوق های نجومی و پول پاشی ها در دوران تحریم و فروش حداقلی نفت شائبه هایی را در اذهان متبادر کرده است. بررسی ها نشان می دهد، مطابق با تبصره (۱) لایحه بودجه و ماده ۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، سهم شرکت ملی نفت از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی بر اساس ۱۴.۵ درصد لحاظ می شود. خروجی این مبنای محاسبه در سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۸ که به ترتیب با ۱۰۷ و ۹ میلیارد دلار بیشترین و کمترین درآمد حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی در سالهای اخیر حاصل شده، ۱۵.۵ و ۱.۳ میلیارد دلار نصیب شرکت ملی نفت شده است. مقایسه وضعیت شرکت ملی نفت در سالهای مذکور حاکی می باشد، نه تنها توسعه زیرساختی قابل توجهی در سال ۱۳۹۰ انجام نشده، بلکه در سال ۱۳۹۸ هم شرکت با مشکلاتی نظیر بازپرداخت تعهدات و تأمین بودجه جاری مواجه بوده است. ازاین رو، وابستگی شرکت ملی نفت به درآمدهای صادراتی نفت و میعانات گازی حتی در شرایط صادرات قابل توجه نفت خام و میعانات گازی به توسعه زیرساخت ها بخصوص در میادین مشترک منجر نشده و از آغاز دهه ۹۰، تمرکز شرکت ملی نفت و مجموعه های در رابطه با فروش نفت و گاز را بر توسعه ساختار نیروی انسانی و تأمین هزینه هایی جاری نظیر جبران خدمت کارکنان به دنبال داشته است. همینطور بررسی ساختار بودجه نشان می دهد، کیفیت رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت از یک سو و نقش شرکت ملی نفت در تحقق منابع تبصره ۱۴ بودجه (مرتبط با هدفمندسازی یارانه ها) از طرفی، عدم شفافیت و عدم قطعیت را در این بخش از بودجه تشدید کرده است. بر مبنای آنچه عنوان شد، در کنار لزوم افزایش شفافیت درباره آنچه در شرکت ملی نفت و سایر شرکتهای دولتی می گذرد، اصلاح رابطه مالی دولت با شرکت ملی نفت به ازای واحد تولید و بر حسب هزینه های استخراج و توسعه در میادین مختلف می تواند در تنگنای کنونی، تمرکز شرکت ملی نفت بر شناسایی میادین جدید نفت و گاز و توسعه ابزار اکتشاف را به دنبال داشته باشد و اشتهای سیری ناپذیر شرکت ملی نفت را مدیریت کند.


منبع:

1399/10/20
22:55:44
0.0 / 5
1801
تگهای خبر: توسعه , تولید , دلار , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
لباس نو