قائم مقام بورس كالا تاكید كرد

شناخت بازار كشورهای محور مقاومت نخستین گام برای توسعه روابط

شناخت بازار كشورهای محور مقاومت نخستین گام برای توسعه روابط

به گزارش لباس نو قائم مقام بورس کالا اظهار داشت: مشارکت ایران در اقتصاد کشورهای محور مقاومت بیشتر از آنکه احتیاج به ایده پردازی داشته باشد، احتیاج به ورود عملی به بازار این کشورهاست.



به گزارش لباس نو به نقل از مهر، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی» بامداد روز گذشته در دانشگاه علم و صنعت برگزار گردید. سومین نشست این همایش با عنوان «فرصت های توسعه تعاملات اقتصادی با کشورهای محور مقاومت»، با حضور سید حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق و رضا محتشمی پور کارشناس اقتصاد کشورهای منطقه، برگزار گردید.
الگوی بلندمدت ورود ایران به بازار سوریه و مشارکت در بازسازی
در ابتدای نشست، محمدمهدی خانوار از برگزیدگان مقاله های همایش، مقاله خود تحت عنوان «راهکار گسترش نفوذ منطقه ای ایران و توانمندسازی محور مقاومت با استفاده از ظرفیت دوران بازسازی سوریه» را ارائه نمود.
بر اساس این عرضه الگوی نفوذ آمریکا در دیگر کشورهای جهان تحت عنوان «ملت سازی» به این شرح است که تمامی نهادهای حاکمیتی کشورها تخریب و متناسب با منافع آمریکا بازسازی می شود تا این کشور در آینده و در راه توسعه خود هم وابسته به آمریکا بماند. رشد صادرات کالا و خدمات آمریکا به این کشورها یکی از نتایج نفوذ آمریکا و تحت سلطه درآوردن نهادهای کشورهای مقصد است.
بر این اساس ایران برای مشارکت در بازسازی سوریه نیازمند تدوین یک طرح جامع و ایجاد یک نهاد متولی است که وظیفه آن پایه ریزی برای شکل گیری بلندمدت رابطه ایران و سوریه است.

ظرفیت مغفول بازار دیجیتال عراق برای شرکتهای ایرانی
در ادامه روح الله مهدوی دیگر برگزیده مقاله های همایش، مقاله خود تحت عنوان «ظرفیت بازار عراق برای توسعه تجارت الکترونیک ایران» را ارائه نمود.
بر اساس این عرضه از یک طرف تجارت الکترونیک مزیت هایی همچون تحریم ناپذیری، وجود زیرساخت ها و نیاز نداشتن به سرمایه گذاری کلان، را دارد و از سوی دیگر بازار عراق به صورت عموم و بازار دیجیتال این کشور به صورت خاص، دارای ظرفیت های بسیار زیادی است که شرکتهای اینترنتی ایرانی میتوانند از آنها بهره ببرند. ازاین رو لازم است برای بهره برداری از این ظرفیت، تسهیل حضور استارت آپ های ایرانی در بازار دیجیتال عراق در دستورکار قرار بگیرد.
دستگاه دیپلماسی ایران در توسعه تعاملات با عراق عقب مانده است
در ادامه نشست سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با تکیه بر ظرفیت بالای بازار عراق اظهار داشت: درحال حاضر کشورهای زیادی در بازار عراق فعال می باشند و در صورت عدم فعالیت منسجم ایران، جایگاه ایران را تصاحب خواهند کرد. به صورت خاص ترکیه و چین بیشترین حضور را در بازار عراق دارند. در عین حال درحال حاضر کلیت کالاهایی که ایران، ترکیه و چین به عراق صادر می کنند، اشتراک زیادی ندارد و هر کدام بخشی از بازار این کشور را از آن خود کرده اند.
وی ضمن برشمردن مزیت های بازار عراق برای ایران همچون گردشگری درمانی و روابط مناسب سیاسی، اظهار داشت: در عین حال «ناتوانی در اقناع افکار عمومی عراق درمورد توسعه تعاملات با ایران»، «عدم استفاده از عراق برای کمک به دور زدن تحریم ها»، «ناتوانی در ایجاد روش های مناسب تبادلات بانکی» و «وقفه در تشکیل کمیسیون مشترک بازرگانی دو کشور» همچون ناکامی های ایران در بازار عراق است. دلیل این ناکامی ها نبود یک اتاق فکر در این حوزه و عقب ماندن دستگاه دیپلماسی ایران در توسعه تعاملات با عراق است.
شناخت بازار کشورهای محور مقاومت نخستین گام برای توسعه روابط
در ادامه رضا محتشمی پور قائم مقام بورس کالا و عضو کمیته علمی هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، با تکیه بر اینکه مشارکت ایران در اقتصاد کشورهای محور مقاومت بیشتر از آنکه احتیاج به ایده پردازی داشته باشد، احتیاج به ورود عملی به بازار این کشورهاست، اضافه کرد: در عین حال افرادی که به صورت عملی به این کشورها وارد شده اند، برخی مشکلات پیش روی آنها پدیدار شده است که باید از سوی مسئولین برطرف شود. شناخت بازارهای عراق و سوریه نخستین گام برای توسعه تعاملات است.
وی ضمن انتقاد از اینکه ورود ایران به بازارهای کشورهای محور مقاومت منفعلانه بوده است، اضافه کرد: اینکه سهم ایران در بازار این کشورها بالاست، بیشتر از آنکه حاصل عملکرد فعالانه و برنامه ریزی دقیق ما باشد، حاصل عدم حضور دیگر کشورهاست. ازاین رو لازم است حاکمیت برای شناخت بازارهای این کشورها و کمک به شناخت شرکتهای ایرانی به بازارهای آنها، به صورت فعالانه وارد عمل شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون شرکتهای ترکیه وقتی وارد بازار عراق یا حتی سوریه می شوند، از طیف وسیعی از خدمات نهادهای دولتی برای تقویت حضور خود بهره می برند، در حالیکه به شرکتهای ایرانی چنین خدماتی عرضه نمی گردد و همین مساله یکی از علل اصلی عقب ماندن شرکتهای ایرانی در بازار کشورهای محور مقاومت است. علاوه بر این هم اکنون زیرساخت های لازم که باید با هماهنگی بین دولت ها شکل بگیرد، همچون توافقات تجاری و گمرکی، بین ایران و کشورهای محور مقاومت فراهم نشده است و این مساله هم یکی از علل عقب ماندگی ماست.
صنایع غذایی، مهندسی، شیمیایی و نساجی اصلی ترین نیازهای سوریه است
در ادامه نشست مهدی عباسی مسئول دفتر اقتصادی ایران در حلب سوریه، در ارتباط تصویری با نشست به بیان ظرفیت های تجارت با کشور سوریه پرداخت.
وی چین، هند، روسیه، ایران و ترکیه را بزرگترین صادرکنندگان کالا به سوریه عنوان نمود و گفت سالانه حدود ۷ میلیارد دلار ظرفیت واردات این کشور است، در حالیکه تنها ۲ میلیارد دلار صادرات انجام میدهد.
وی با اشاره به اینکه صنایع غذایی، صنایع مهندسی، صنایع شیمایی و صنایع نساجی اصلی ترین نیازهای سوریه در شرایط فعلی است که بارها از ایران برای تأمین آنها درخواست کرده اند. اما درحال حاضر وضعیت صادرات ایران در این ۴ بخش به سوریه با ظرفیت های موجود فاصله دارد. در طرف واردات هم ایران حدودا وارداتی از سوریه ندارد و تجارتی کاملا یک طرفه با این کشور دارد.


منبع:

1399/12/03
12:22:28
0.0 / 5
170
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
لباس نو