گزارش لباس نو؛

كاهش هزینه صادرات محصولات كشاورزی به اوراسیا

كاهش هزینه صادرات محصولات كشاورزی به اوراسیا

با تصویب تخصیص یارانه به سوخت حمل باری محصولات کشاورزی در بودجه ۱۴۰۰ که به پیشنهاد مجلس انجام شد، صادرات این محصولات به اوراسیا به صرفه خواهد شد.



به گزارش لباس نو به نقل از مهر، ایران در خرداد ۱۳۹۸ با تصویب مجلس رسماً به اتحادیه اوراسیا پیوست؛ هر چند که هنوز شرایط عضویت رسمی در نشست شورای حکام این اتحادیه فراهم نشده و ایران تا زمانی که همه شرایط عضویت همچون تعرفه ترجیحی تجارت میان ۵ کشور عضو را اجرایی نکند، امکان عضویت رسمی را ندارد، اما به هر حال با عنایت به امضای تفاهمنامه عضویت در این اتحادیه مهم اقتصادی در آسیای میانه و شمال اروپا و همینطور تصویب مجلس شورای اسلامی برای الحاق به آن، تقریباً سخت ترین مراحل عضویت در آن به اتمام رسیده است.
نیم میلیارد نفر جمعیت اوراسیا؛ خواستار محصولات کشاورزی ایران
اتحادیه اوراسیا در همسایگی ایران با ۵ کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان با مجموعاً ۲۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و حدود نیم میلیارد نفر جمعیت، یکی از بکرترین و جذابترین بازارها و همینطور از نظر سلایق خوراکی، از نزدیکترین کشورها به محصولات کشاورزی ایران هستند.
گل و گیاهان زینتی، خرما، محصولات صیفی، آبزیان و انواع میوه ها، بیشترین تقاضای خرید از جانب کشورهای اتحادیه اوراسیا از تولیدکنندگان ایرانی است؛ اما با عنایت به بُعد مسافت، کمبود کانتینرهای یخچالدار، زیاد بودن زمان فصل سرما و یخبندان در بنادر شمال دریای خزر و طولانی بودن فواصل شهرها در این کشورها بخصوص در کشورهای شرق دریای خزر، سایر شقوق حمل و نقلی بخصوص دریایی و جاده ای را برای صادرات محصولات کشاورزی و دامی ایران به اوراسیا از جذابیت انداخته است.
به خصوص که احتمال فساد محصولات غذایی در صادرات به این کشورها (به جز ارمنستان) در حمل جاده ای بالاست. از سویی هم حمل و نقل هوایی به علت گران بودن هزینه سوخت، صرفه اقتصادی ندارد.
موافقت مجلس با برابری یارانه سوخت صادرات محصولات کشاورزی با هزینه سوخت مسافری
با این حال در بودجه ۱۴۰۰ با تصویب مجلس (در ۱۰ اسفند ماه امسال) یارانه به سوخت حمل بار هوایی میوه و محصولات کشاورزی اختصاص یافته و هزینه حمل بار برای این نوع محصولات با یارانه سوخت هزینه حمل مسافر، برابری می کند.
متن کامل بند الحاقی به تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰ به این شرح است:
سازمان برنامه و بودجه موظف است به منظور پشتیبانی از توسعه صادرات محصولات کشاورزی بخصوص به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا، نسبت به تأمین مالی حمل و نقل هوایی (محاسبه قیمت سوخت هواپیماهای باری حامل محصولات کشاورزی به مقاصد فوق معادل با نرخ سوخت تحویلی به هواپیماهای مسافربری) به میزان ۲۰ درصد اعتبارات جوایز و مشوق های صادراتی، و همینطور ۲ هزار میلیارد ریال از محل درآمدهای حاصل از حقوق ورودی اقدام نماید. شیوه نامه نحوه پرداخت این اعتبارات با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت (سازمان توسعه تجارت ایران) تدوین می شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی: به مسافران آنتالیا سوخت یارانه ای می دهند اما محصولات کشاورزان روی زمین مانده است
اقدامی که به قول سید جواد ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس باعث رشد و توسعه صادرات محصولات کشاورزی خواهد شد.
ساداتی نژاد افزود: در حوزه های انتخابیه تک تک نمایندگان با محصولات روی زمین مانده مواجه هستیم که در حال خراب شدن است؛ یکی از مسیرهایی که می تواند این مشکل را حل کند استفاده از حمل و نقل هوایی برای کشورهای اوراسیا و همسایه است، این مساله می تواند کشاورزی ما را نجات دهد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: امروز حتی به فردی که می خواهد به آنتالیا برود هم یارانه سوخت داده می شود اما اگر هواپیمای باری بخواهد محصولات باری ما را به کشورهای همسایه منتقل کند، هیچ یارانه ای دریافت نمی کند و بنزین آن با نرخ آزاد محاسبه می شود در حالیکه در همه جای دنیا به صادرات کشاورزی یارانه اختصاص پیدا می کند.
دبیر انجمن ایرلاین ها: با اتحادیه های گل و گیاه و محصولات گلخانه ای توافق کرده ایم
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی هم در گفتگو با خبرنگار مهر از همکاری انجمن شرکتهای هواپیمایی با اتحادیه سراسری تعاونی های گل و گیاه محصولات گلخانه ای و صنایع و خدمات وابسته برای کاهش نرخ سوخت حمل و نقل بار هوایی اطلاع داد و اظهار داشت: بر مبنای پیشنهادی که در چارچوب لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس به تصویب رسید، با همکاری انجمن شرکتهای هواپیمایی و پیگیری های اتحادیه محصولات گلخانه ای و صادرکنندگان محصولات کشاورزی انجام شد.
وی اضافه کرد: اساسا از زمانی که بودجه به صورت قانون دربیاید و قابلیت اجرا داشته باشد (در صورت تصویب شورای نگهبان، از اول فروردین ۱۴۰۰) این قانون هم اجرایی خواهد بود و حمل و هوایی میوه و تره بار و محصولات کشاورزی و گلخانه ای با سوخت یارانه ای انجام می شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، پیگیری های کمیسیون کشاورزی مجلس برای رونق حمل و نقل بار هوایی محصولات گلخانه ای و کشاورزی در تصویب این پیشنهاد در چارچوب لایحه بودجه، ستودنی عنوان نمود.
رئیس کل گمرک: کارگوی هوایی بهترین راه صادرات محصولات کشاورزی به اوراسیا
سید مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران هم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره صادرات به اوراسیا اظهار نمود: «شفافیت» نقش به سزایی در ارتقای سلامت اقتصادی صادرات و واردات به اوراسیا دارد و می تواند در استفاده ما از موقعیت جغرافیایی خدادادی که داریم، مؤثر باشد.
وی درباره صادرات میوه و سبزی به روسیه و بلاروس اظهار داشت: هم اکنون اگر بخواهیم محصولات کشاورزی به اوراسیا صادر نماییم، ۷ تا ۱۰ روز به طول می کشد و محصول طراوت و تازگی خویش را از دست می دهد در همین خصوص با گمرک کشورهایی که عضو اوراسیا نیستند ولی در راه صادرات ما به روسیه قرار دارند مانند آذربایجان، همکاری بسیار خوبی داریم.
میراشرفی ضمن اشاره به حذف ترانشیپمنت (تخلیه کالا از کامیون های ایرانی به کامیون های آذربایجانی در مرزهای دو کشور) در تبادلات تجاری ایران و آذربایجان خاطرنشان کرد: هم اکنون محصولات کشاورزی ایران با کامیون های ایرانی به اوراسیا حمل می شوند همینطور در میان راه، کشورهایی که کنترل های که انجام می دهند، در فصل زمستان سبب یخ زدگی و در تابستان سبب فساد محصولات کشاورزی ایرانی که در حال صادر به اوراسیا هستند، می شود.
وی افزود: برای همین استفاده از کشتی های رو-رو (row-row) را در حمل دریایی در دستور کار قرار داده ایم و کشتی های دارای کانتینرهای یخچالدار، به داخل کشتی سوار می شوند؛ ما با دو کشور روسیه و قزاقستان، حمل محصول با کشتی های رو-رو را در دستور کار داریم. روسیه مهم ترین کشور اوراسیا است و از اصلی ترین شرکای تجاری ماست؛ با حمل دریایی دیگر شاهد تأخیر و تعلل در اعزام کالا و فساد محصولات کشاورزی نخواهیم بود.
وی در مورد مذاکره با شرکتهای هواپیمایی برای صادرات محصولات کشاورزی به اوراسیا اظهار داشت: ما در مباحث کالاهایی مانند گل که باید در همان روز تولید به روسیه صادر شود و سایر کالاهایی که باید در حداقل زمان به مقصد برسد، حمل کارگوی هوایی پیشنهاد شده که یکی از اصلی ترین مشکلات آن، قیمت سوخت هوایی است.
میراشرفی ضمن اشاره به رفع این مشکل با مصوبه مجلس اظهار داشت: دو راهکار حمل هوایی برای گل و حمل دریایی برای سایر محصولات کشاورزی جهت صادرات با کیفیت محصولات کشاورزی در دستور کار است.
بازار روسیه آماده پذیرش گل و گیاهان ایرانی است
رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد: در مورد گل و گیاه کشور روسیه به علت اقلیم سردی که دارد، در اغلب ماه های سال، توانایی تولید ندارد؛ همینطور به علت فاصله بسیاری که با سایر کشورهای تولیدکننده گل دارد، امکان واردات از سایر کشورها را ندارد ازاین رو بازار روسیه یک بازار بالقوه برای صادرکنندگان گل و گیاه است.
وی از مذاکره با شرکتهای انجمن شرکتهای هواپیمایی و شرکت ملی پخش ایران از جانب سایر دستگاههای ذی ربط همچون وزارت صمت و کشاورزی برای کاهش سایر هزینه های صادرات هوایی محصولات کشاورزی و گل و گیاه به روسیه اطلاع داد.


منبع:

1399/12/24
12:59:56
0.0 / 5
181
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لباس نو