پرواز نرخ ایرلاین ها از باند كرونا

پرواز نرخ ایرلاین ها از باند كرونا

لباس نو: ورود ویروس کرونا بعنوان یک میهمان ناخوانده، زحمت زیادی را بر جوامع انسانی تحمیل کرد و صنعت گردشگری نیز مانند سایر بخش ها از لطمه های این بیماری همه گیر مصون نماند، بی شک سال1399 را می توان سال سخت صنعت گردشگری کشور نامید.


به گزارش لباس نو به نقل از ایسنا، از زمان شروع شیوع این ویروس همه گیر، بخش های مختلفی تحت تاثیر آن قرار گرفتند و مسئولان امر نیز در بازه های زمانی مختلفی مجبور به اعلام تعطیلی صنوف مختلف بمنظور کنترل شیوع این بیماری شدند. تعطیلی مراکز تفریحی و گردشگری، محدودیت فعالیت مراکز خرید و بازاریان، ممانعت از انجام سفرهای تفریحی و برگزاری کنسرت ها و مراسمات مذهبی همگی تصمیماتی بودند که برای حفظ سلامتی مردم گرفته شدند اما این محدودیت ها خسارات زیادی را برای صنوف مختلف به همراه داشت.
در کنار صنایع مختلفی که از گزند شیوع این ویروس همه گیر در امان نماندند، شرکت های هواپیمایی نیز با خسارات زیادی روبرو شدند. چونکه به دنبال محدودیت های به وجود آمده مسافران ایرلاین ها به شدت کم شد و از طرف دیگر با وجود تحریم ها هزینه نگهداری و تجهیز هواپیماها نیز افزایش پیدا کرد. پشتیبانی از صنایع مختلف در وضعیت سختی که شیوع گسترده این بیماری برای بخش های مختلف کشور ایجاد کرده، مطالبه ای به حق است اما این حمایت باید از جانب دولت صورت گیرد.
اما در اواخر مهر ماه امسال، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی از افزایش نرخ پروازهای داخلی آگاهی داد که بر طبق این دستور العمل قرار بر این شد تا به صورت میانگین قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد. این تصمیم در شرایطی گرفته شد که قیمت بلیت هواپیما در خرداد ماه نیز افزایش یافته بود. اما با این وجود باردیگر انجمن شرکت های هواپیمایی با انتشار جدول نرخنامه ای جدید قیمت بلیت هواپیما را از آبان ماه افزایش داده و بر طبق این جدول، نرخ پروازهای داخلی از حداقل ۴۹۱ هزار تومان تا حداکثر دو میلیون و ۶۷۴ هزار تومان تعیین شده بود.
انجمن شرکت های هواپیمایی رعایت پروتکلهای ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص استفاده حداکثر ۶۰ درصد از ظرفیت هواپیماها بمنظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کابین پرواز را یکی از دلیلهای افزایش قیمت بلیت هواپیما تلقی نمود. از طرف دیگر افزایش نرخ ارز تا حدود ۳۰ هزار تومان و تامین تجهیزات هواپیما از دیگر دلایلی بود که بمنظور افزایش قیمت بلیت ایرلاین ها به میان آمد.

نمایندگان مجلس قول ورود جدی بمنظور جلوگیری از اجرای این تصمیم را دادند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی خصوصاً اعضای کمیسیون عمران مجلس از همان روز اول مخالفت خودرا با این تصمیم اعلام نموده و قول ورود جدی مجلس بمنظور جلوگیری از اجرای این تصمیم را دادند.
غلامرضا شریعتی بعنوان یک عضو از کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا، ضمن ابراز مخالفت با اجرای این تصمیم بیان کرد: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یقینا مخالف افزایش قیمت بلیت هواپیما می باشد، چونکه افزایش قیمت بلیت پروازها هیچ مبنای منطقی ندارد. در طول سالهای گذشته نرخ بلیت ایرلاین ها سالی یکبار و در قالب قانون و با مجوزهای لازم صورت گرفته است و امسال نیز یکبار افزایش قیمت داشته ایم و پس حالا هیچ مبنای منطقی برای افزایش مجدد قیمت ها وجود ندارد.
نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه اشاره کرد: این که به بهانه های مختلف نظیر به حداقل رساندن ظرفیت هواپیما برای رعایت پروتکلهای بهداشتی یا تامین هزینه های دلاری نگهداری از هواپیماها، تقاضای مجدد افزایش قیمت ها مطرح شود قابل قبول نیست. کماکان نظارت ها نشان میدهد که ظرفیت هواپیماها پر است و توجهی به پروتکل ها نیز در این عرصه نمی گردد. هیچ توجیه منطقی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد. اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اجازه افزایش افسارگسیخته قیمت ها را بدون هیچ مبنای منطقی نمی دهد. امروز همه کسب وکارها تحت تاثیر ویروس کرونا لطمه دیده اند. نمی توان ضرر و زیان ایرلاین ها را نیز از جیب مردم جبران کرد.
اسماعیل حسین زهی از دیگر اعضای کمیسیون عمران مجلس در واکنش به این تصمیم، بیان کرد: افزایش قیمت ‎بلیت هواپیما اقدامی نامعقول و به دور از مبنای منطقی است، ‎کمیسیون عمران مجلس درباب این مساله ورود جدی خواهد داشت.
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز بلافاصله در واکنش به اتخاذ این تصمیم، اعلام نمود: ‎وزیر محترم ‎راه شهرسازی را به‎ کمیسیون عمران دعوت خواهیم کرد تا مخالفت مجلس و نارضایتی مردم از افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی را اعلام نماییم. نرخ های جدید نه فقط راهگشا نیست بلکه منجر به محرومیت قشر زیادی از مردم از خدمات پروازی و زیان بیشتر شرکت های هواپیمایی خواهد شد.
اعضای کمیسیون عمران مجلس از ابتدا تاکید داشتند که اتخاذ این تصمیم هیچ جایگاه قانونی نداشته و اجازه جبران ضرر و زیان ایرلاین ها از جیب مردم را نخواهند داد.
پس از انتشار این اخبار در رسانه ها رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: برمبنای جلسات برگزار شده، مقرر است افزایش قیمت بلیت هواپیما تا هفته آتی متوقف شود و در طول این روزها بررسی های بیشتری داشته باشیم. مقرر شده تا ایرلاین ها در جلسه ای با حضور وزیر راه و شهرسازی، اعضای کمیسیون عمران شرکت نمایند و ضمن ارائه صورت های مالی شان در بازه زمانی سالهای ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و نیمه سال جاری درباره هزینه های افزایش یافته شان صحبت کنند.
تورج دهقان زنگنه اشاره کرد: در جلسات پیش رو مقرر شده بررسی بیشتری درباره هزینه هایی که ایرلاین ها از نظر ارزی صرف می کنند انجام شده و راهکاری برای جبران آنها بیاندیشیم.
وزیر راه و شهرسازی همین طور با اشاره به رد درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیماها اعلام نمود: برای تعیین نرخ نهایی افزایش قیمت ها باتوجه به لزوم رعایت حداکثر ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از اول آبان ۱۳۹۹ و نوسان های قیمتی و اقتصادی، خواهان ارائه صورت های مالی حسابرسی شده در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و شش ماهه نخست ۱۳۹۹ به سازمان هواپیمایی کشوری شد تا برمبنای بررسی های مالی دقیق، تصمیمات لازم برای پشتیبانی از ایرلاین ها گرفته شود و تسهیلات لازم برای برون رفت از شرایط حاکم اتخاد شود.
وی تصریح کرد: با بررسی هایی که سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری انجمن شرکت های هواپیمایی انجام می دهد به زودی نرخ های جدید اعلام خواهد شد.
علی رغم مخالفت وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ بلیت ایرلاین ها در مسیرهای داخلی افزایش پیدا کرد. افزایش قیمت بلیط هواپیما در کنار ضررهایی که با شیوع کرونا به صنعت گردشگری کشور وارد شد، ضربه ای دیگر را به این حوزه وارد کرد. وزیر گردشگری و میراث فرهنگی نیز طی نامه ای به وزیر راه و شهرسازی خواهان لغو اجرای این تصمیم شد.
کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز چندین جلسه پیرامون این مساله با حضور نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری، ایرلاین ها و نمایندگان دفاتر مسافرتی و گردشگری برگزار کرد و در نهایت مجوز افزایش ۱۰ درصدی نرخ بلیت را به ایرلاین ها داد. اما برگزاری این جلسات و ادعای تلاش از طرف مسئولان امر برای ممانعت از افزایش چشم گیر قیمت بلیت ها تاثیر چندانی بر روی نرخ ها نداشت.
نرخ بلیت ایرلاین ها به پرواز خود ادامه داد و حتی در بعضی از مسیرها افزایش بیش از ۶۰ درصد را رقم زد. در کنار این افزایش قیمت ها تعدادی از ایرلاین ها حتی از اجرای تعهد خود در خصوص استفاده حداکثری از ۶۰ درصد ظرفیت پروازها نیز سرباز زده و نسبت به فروش بلیت برای تمام صندلی ها با نرخ افزایش یافته اقدام نمودند.
مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی باردیگر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ضرورت برخورد با گران فروشی ایرلاین ها، بیان کرد: یکی از دغدغه های جدی این روزهای مردم، گرانی های افسارگسیخته ای است که هر از چندگاهی در حوزه های مختلف اتفاق می افتد. متاسفانه این روزها نیز شاهد افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت بلیت پروازها در روزهایی هستیم که حتی پیک سفرها را نداریم و این افزایش قیمت واقعا جای سوال دارد.
وی در ادامه اظهار نمود: به علت عدم نظارت در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری شاهد این روند بوده و ما در چندین جلسه در کمیسیون عمران این مساله را دنبال کردیم و تاکید شد که ایرلاین ها حق افزایش قیمت ندارند. اما باتوجه به شرایط موجود تنها مجوز افزایش ۱۰ درصدی قیمت ها برمبنای قیمت پایه برج ۳ داده شد. اما این روزها شاهد افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت ها هستیم و توجیه آقایان این است که کف قیمت ها برداشته شده است.
نماینده مردم اهواز در مجلس اشاره کرد: درست است که ایرلاین ها باتوجه به تحریم ها و شیوع ویروس کرونا شرایط سختی را پشت سر می گذارند اما این وظیفه دولت و حاکمیت است که از آنان حمایت کند. نمی توان با توجیه اینکه فقط پولدارها سوار هواپیما می شوند قیمت ها را بالا برد و قشر اعظمی از جامعه را محروم کرد.
یوسفی در ادامه اشاره کرد: بسیاری از مردم برای انجام سفرهای کاری و یا درمانی مجبور به استفاده از هواپیما هستند. نگرانی ما از این است که در روزهای پیک افزایش قیمت ها چند برابر شود. بنده سوالی را از وزیر راه و شهرسازی دراین زمینه مطرح کرده و اساسا این مساله را دنبال خواهیم کرد. متاسفانه به علت سوء مدیریت ها همیشه آسان ترین مسیر که افزایش قیمت و فشار به مردم است از طرف تعدادی از مسئولان برگزیده می شود.
در نهایت با وجود پافشاری نمایندگان مجلس تغییر چندانی بر روی قیمت های اعمال شده از طرف شرکت های هواپیمایی صورت نگرفت. در نهایت با وجود پافشاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی بمنظور ممانعت از افزایش چشم گیر نرخ پروازها، تغییر چندانی بر روی قیمت های اعمال شده از طرف شرکت های هواپیمایی صورت نگرفت. با افزایش نرخ بلیت پروازها محدودیتی جهت استفاده از ناوگان هوایی به وجود آمده و شاهد نوعی انحصار برای اقشار مرفه جامعه هستیم.

در کنار افزایش نرخ بلیت پروازها، زمزمه هایی از افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت قطار نیز به میان آمد و بررسی های میدانی نیز بیان کننده افزایش نرخ بلیت قطار می باشد.
چندین تن از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به این مساله نیز واکنش نشان داده و تاکید نمودند که افزایش قیمت در حوزه حمل و نقل ریلی قابل قبول نیست.
مجتبی یوسفی در گفت و گو با ایسنا در این حوزه، بیان کرد: ما نباید نقش حاکمیت در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها را فراموش نماییم. اینکه دولت شامل وزارتخانه ها و مسئولان متولی هر حوزه در عناوینی که باید تصمیم گیری کنند، منفعل عمل کرده و یا فقط دنباله رو تصمیات می شوند، قابل قبول نیست. اینکه عده ای فقط تماشاچی باشند این پیام را به افرادی که علاقه ای به تبعیت از قانون ندارند القا می کند تا هرطوری که می خواهند رفتار کنند.
وی در ادامه اظهار نمود: خروجی این عملکرد سبب شده تا هر روز شاهد گرانی یک خدمات یا یک کالا باشیم که بطور مستقیم یا غیر مستقیم در زندگی مردم اثرگذار می باشد. در حوزه حمل و نقل عمومی نیز این وضعیت حاکم است. افزایش قیمت بلیت هواپیما و قطار یا حاکی از این است که یا وزارتخانه در تصمیم گیری ها نقش نداشته و منفعل عمل می کند یا بدتر اینکه وزارتخانه تصمیم گیری کرده ولی اعلام نمی کند.
نماینده مردم اهواز در مجلس اشاره کرد: ما قبول داریم که افزایش نرخ ارز و شیوع بیماری کرونا بر روی صنعت حمل و نقل تاثیر گذاشته و آنها را با مشکل روبرو کرده است اما ما نباید همیشه کوتاه ترین راه را انتخاب نموده و سریع دست در جیب مردم نماییم. این روش مدیریتی نیست. متاسفانه بجای اصلاح فرآیندها و راندمان صحیح به سراغ افزایش قیمت می رویم. این تصمیمات غیر کارشناسی سبب شده تا استفاده از حمل و نقل عمومی از چرخه زندگی مردم حذف شود.
وی در ادامه اشاره کرد: امروز اگر یک خانواده چهار نفره که درآمد متوسطی نیز دارد بخواهد یک سفر با هواپیما داشته باشد باید حقوق یک ماه خودرا فقط برای بلیط بپردازد. کجای این امر با استانداردهای زندگی سازگار است. این امر مردم را سوق می دهد تا از خودرو های شخصی خود استفاده کنند که منجر به افزایش مصرف بنزین و آلودگی های زیست محیطی می شود.
یوسفی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت در حوزه صنعت ریلی و هوایی قابل قبول نیست، بیان کرد: این وظیفه دولت می باشد که از صنعت حمل و نقل حمایت کند. ما شاهد می باشیم که در کشورهای اروپایی شیوع ویروس کرونا لطمه جدی به این صنعت وارد کرده است اما در آنجا نیز این دولت می باشد که هم از مردم و هم از صنایع مختلف حمایت می کند. افزایش قیمت در حوزه صنعت ریلی و هوایی موجب می شود تا مردم قدرت خرید خودرا از دست داده و با کاهش تقاضا در این عرصه مواجه می شویم که خود این امر به ضرر شرکتها است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: افزایش قیمت بلیت هواپیما امروز منجر به کاهش تقاضا در این عرصه شده است که خود به ضرر ایرلاین ها است. این رویه در صنعت ریلی هم این تاثیر را خواهد گذاشت. افزایش قیمت در صنعت ریلی منجر به فشار به اقشار مختلف جامعه می شود و اساسا ما این مساله را در مجلس دنبال خواهیم کرد تا جلوی آنرا بگیریم.
محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایسنا در واکنش به این موضوع، بیان کرد: مساله این است که اگر می خواهیم بار مسافر را از جاده ها به سمت قطار ببریم باید برای مردم جاذبه ایجاد نماییم و در گام اول باید از نظر اقتصادی برای مردم به صرفه باشد تا آنها شبکه ریلی را ترجیح دهند اما افزایش قیمت بلیت قطار منجر به هدایت مسافر از حوزه ریلی به سمت جاده ها می شود.
در پی انتقاد نمایندگان مجلس به افزایش یافتن قیمت بلیت قطار، رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی اعلام نمود: قیمت بلیت قطار افزایش پیدا نکرده است و تنها ۲۵ درصد از قیمت بلیت صندلی های خالی را از مسافران دریافت می نماییم. قبل از این چنین قانونی وجود داشت که اگر مسافری صندلی خالی را کنارش بخواهد باید صد درصد پول بلیت آنرا پرداخت کند. در وضعیت فعلی شیوع کرونا دولت از حوزه ریلی خواست تا قانون ۵۰ درصد را برای پذیرش مسافر در کوپه ها اجرا کنند و در این راستا با عنایت به این که دولت هیچ حمایتی از ما نکرد، درخواست دادیم تا مسافران ۵۰ درصد بلیت صندلی های خالی را پرداخت کند.
وی اضافه کرد: بعد از پیگیری های فراوان مصوب شد تا مردم تنها ۲۵ درصد از این هزینه را پرداخت کنند که البته این هزینه های اضافه برای مسافرانی اعمال می شود که در کوپه هایی با صندلی خالی هستند اما خانواده هایی که با هم سفر می کنند می توانند کوپه هایی به اندازه تعداد خودشان تهیه کنند تا مشمول این قانون نشوند.
رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی با اشاره به دلیلهای اتخاذ این تصمیم، اشاره کرد: شیوع کرونا، افزایش نرخ ارز و تورم هزینه های عملیاتی شرکت های حمل و نقل ریلی را چند برابر افزایش داده اند در صورتیکه دولت هیچ نوع منابعی برای جبران این هزینه ها به شرکت های ریلی در نظر نگرفته اند و حتی تسهیلات کرونائی که حدودا به همه بخش ها اختصاص پیدا کرده است، تا حالا به حوزه ریلی پرداخت نشده است.
وی با اشاره به مشکلات شرکت های حمل و نقل ریلی، اضافه کرد: شرکت های حمل و نقل ریلی در وضعیت فعلی در آستانه توقف فعالیت قرار دارند و نگرانی های آنها برای سالهای آتی بیشتر و بیشتر می شود. چونکه امسال مجموعه حمل نقل ریلی بیش از یک هزار و یکصد میلیون دیده است و حتی توان خرید نیازهای خودرا برای سالهای بعدی ندارد. بنابر این در شرایطی که دولت هیچ کمکی به حمل نقل ریلی نکرده است. شرکت های این حوزه نمی توانند از جیب خودشان هزینه های اضافی را پرداخت کنند و بیشتر از این زیان ببینند چونکه تنها درآمد شرکت های حمل و نقل ریلی، بلیت قطارهایی است که آنها می فروشند.
همان طوری که در ابتدای این گزارش تاکید شد، شیوع کرونا فعالیت صنوف مختلف را تحت تاثیر قرار داده و هر بخشی به نوبه خود متضرر شده است. اما افزایش قیمت خدمات برای جبران خسارات و حفظ فعالیت صنعت حمل و نقل هوایی و ریلی کشور تنها فشار را بر مردم جامعه افزایش داده و حتی این خدمات را از دسترس قشر متوسط و ضعیف جامعه دور می کند.




منبع:

1399/12/29
13:32:41
0.0 / 5
2056
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
لباس نو