معاون فنی گمرك به مهر خبر داد

رسوب ۸۵ هزار كانتینر كالا در بنادر، ۲۰۰۰ اظهارنامه بلاتكلیف هستند

رسوب ۸۵ هزار كانتینر كالا در بنادر، ۲۰۰۰ اظهارنامه بلاتكلیف هستند

به گزارش لباس نو معاون فنی و امور گمركی گمرك جمهوری اسلامی ایران، با تشریح جزئیات ۸پیشنهاد وزارت اقتصاد به دولت برای كاهش رسوب كالا، اظهار داشت: هم اكنون ۸۵هزار TEU كانتینر كالا در بنادر كشور رسوب شده است.


مهرداد جمال ارونقی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد بررسی وضعیت رسوب كالا در بنادر كشور، تصریح كرد: با عنایت به حضور معاون اول رئیس جمهوری در بندر شهید رجایی و بررسی انباشت كالاها در این بندر، متعاقباً دولت در این خصوص برنامه ریزی های لازم را انجام داده و در جلسات متعددی مانند كمیته‌ی ملی رصد تحریم، تصمیمات مناسبی اتخاذ نموده تا با هماهنگی همه دستگاه ها و حذف مقررات زائد، جریان واردات كالا روند عادی به خود گرفته و اقلام مورد نیاز در اختیار مردم كشور قرار گیرد.معاون فنی و امور گمركی گمرك ایران اضافه كرد: در این راستا وفق تأكیدات وزیر اقتصاد و همینطور دستور صریح رئیس كل گمرك ایران، تیمی از مدیران ستادی گمرك ایران به همراه معاونت فنی در بندر شهید رجایی حضور بهم رساندند تا به بررسی مسائل و مشكلات مربوطه پرداخته و علل رسوب كالا را شناسایی نمایند تا به قید فوریت، پیشنهادات لازم را در جهت كاهش ماندگاری كالا در بنادر و اماكن گمركی ارائه نمایند.وی با تاكید بر اینكه باید در مورد تعریف رسوب كالا قائل به تفكیك شد، اظهار داشت: معمولاً به این مورد توجه چندانی نمی شود؛ در حالیكه این مساله می تواند منشأ اختلاف باشد؛ چونكه بعنوان نمونه، یك مرجع، كالاهای موجود در بنادر را حتی اگر همان روز تخلیه و تحویل بندر شده باشد، رسوب تلقی می كند و مرجع دیگری، كالایی كه یك دوره‌ی زمانی در بندر انباشت می شود را رسوب قلمداد می كند؛ حتی برخی سازمان ها، كالاهایی را رسوب می داند كه قابلیت اظهار به گمرك را نداشته باشد؛ در نتیجه تعریف «رسوب كالا» از دیدگاه مراجع مختلف فرق می كند و باید در این خصوص، قائل به تفكیك شویم.موجودی ۸۵ هزار كانتینر در بنادر كشورارونقی اضافه كرد: هم اكنون ۸۵ هزار TEU كانتینر كالا در بنادر كشور كالاهای موجود داریم كه از این میزان، ۶۴ هزار كانتینر مربوط به بندر شهید رجایی، ۶۴۰۰ كانتینر مربوط به بندر امام خمینی (ره)، ۶ هزار كانتینر مربوط به بندر بوشهر، ۴ هزار كانتینر مربوط به خرمشهر، ۳۵۰۰ كانتینر مربوط به بندر چابهار و ۱۱۰۰ كانتینر مربوط به باقی بنادر كشور می شود.وی تاكید كرد: البته نمی توان گفت كل این كالاها ماندگاری داشته و قابلیت اظهار به گمرك را نداشته اند؛ بلكه این كالاها بعنوان موجودی بنادر است و امكان دارد صاحب كالا برای اظهار و ترخیص رجوع كند.ارائه ۸ پیشنهاد به رئیس جمهور برای كاهش رسوب كالامعاون فنی و امور گمركی گمرك ایران در ادامه با اشاره به اینكه برای كاهش دپوی كالا در بنادر و اماكن گمركی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، گزارشی به همراه ۸ پیشنهاد به رئیس جمهور ارسال شده است، اظهار داشت: این گزارش، دارای ۳ محور اساسی شامل آمار كالاهای موجود در بنادر و اماكن گمركی، علل رسوب كالا و ۸ پیشنهاد برای كاهش رسوب یا ماندگاری كالا است.ثبت سفارش برای كالاهای فاقد ثبت سفارش / ‏ تصویب با هیأت وزیران استوی اضافه كرد: مورد اول مربوط به عدم وجود مجوز ثبت سفارش برای اقلامی است كه امكان دارد در بنادر كشور دپو شده باشند و به علت فقدان مجوز ثبت سفارش، صاحبان كالا نمی توانند كالا را به گمرك اظهار كنند؛ دلیل این امر این است كه یك عرف تجاری در كشور شكل گرفته بود در خصوص این كه در اغلب موارد، كالایی را به مناطق و اماكن گمركی می آوردند و بعد مبادرت به دریافت مجوز ثبت سفارش می كردند؛ از این رو، بعضی از كالاها هنوز ثبت سفارش ندارند كه البته این موضوع، ارتباطی به وظایف وزارت اقتصاد و گمرك ندارد و وزارت صمت هم برای این مساله باید مجوز صدور ثبت سفارش داشته باشد؛ بنابراین، این مورد باید در هیأت وزیران بحث شود؛ ازاین رو پیشنهاد داده شده است كه با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات، مصوب شده و اجازه داده شود برای این كالاها ثبت سفارش صادر شود تا بتوانند كالا را به گمرك اظهار كنند.تعیین تكلیف بیشتر از ۲ هزار اظهارنامه گمركیوی تصریح كرد: مورد دوم مربوط به زمانی می شود در كالاهایی كه به گمرك اظهار می شوند، امكان دارد ردیف تعرفه ای كه اظهاركننده، كالا را به گمرك اظهار كرده است با ردیف تعرفه ای كه گمرك استنباط كرده فرق كند.ارونقی اضافه كرد: زمانی كه گمرك این استنباط را داشته باشد، یا می تواند خودش ما به التفاوت حقوق ورودی كه برای مأخذ ردیف تعرفه ای كه متصور است، از اظهاركننده بگیرد و برای ادامه تشریفات اقدام نماید و یا صاحب كالا را برای اصلاح ردیف تعرفه در مجوز ثبت سفارش، به سمت وزارت صمت رهنمون كند كه این فرایند امكان دارد زمان بر باشد.وی اظهار داشت: این پیشنهاد داده شده زمانی كه ردیف تعرفه كالا مطابق استنباط گمرك اجرایی یا گمرك ایران تغییر می كند، در صورت ثابت ماندن شرح تجاری كالای مندرج در ثبت سفارش، بدون اصلاح ثبت سفارش، نسبت به ادامه تشریفات گمركی اقدام گردد كه در این راستا گمرك و وزارت صمت توافق كردند در این شرایط، بدون نیاز به اصلاح ثبت سفارش و بروكراسی مربوطه، تشریفات گمركی ادامه داده شود.معاون فنی و امور گمركی گمرك ایران با اشاره به اینكه این پیشنهاد تصویب گردید، تصریح كرد: بیشتر از ۲ هزار اظهارنامه با همین اقدام تعیین تكلیف و به سرعت قابل ترخیص قطعی از گمرك خواهند بود.حل مشكل كالاهایی كه كد رهگیری بانك ندارندوی به مورد سوم اشاره نمود و اظهار داشت: بر مبنای مصوباتی كه در مورد كالاهایی كه اسنادشان تكمیل است ولی كد رهگیری بانك را نتوانستند عرضه كنند، به گمرك اعلام شده است به صورت درصدی بخشی از كالا ترخیص شود؛ در نتیجه مقداری از كل كالا در انتظار عرضه كد رهگیری بانك در گمرك باقی می ماند.ارونقی اظهار داشت: در نتیجه پیشنهاد شده است كه اگر معادل ریالی ارزی كه باید جا به جا شود توسط بانك عامل دریافت شده باشد بانك به گمرك اعلام نماید كه ترخیص كل كالا بلامانع است. البته این پیشنهاد نیاز به بررسی و اعلام نظر كارشناسی مرجع مربوطه داشته و هنوز تصویب نشده است.افزایش مهلت مندرج در مجوزهای ثبت سفارشمعاون فنی و امور گمركی گمرك ایران با اشاره به مورد چهارم، تصریح كرد: اگر ثبت سفارش كالایی در زمان اظهار به گمرك دارای اعتبار باشد و در حین انجام تشریفات گمركی یا خروج كالا، این ثبت سفارش اعتبار خویش را از دست بدهد، گمرك این مورد را می پذیرد، چونكه در زمان اظهار، این مجوز دارای اعتبار بوده است.وی اضافه كرد: پیشنهاد شده است كه اگر كالا در مهلت ثبت سفارش به كشور رسیده باشد دیگر نیاز به تمدید مجوز ثبت سفارش در هیچ مرحله ای نباشد یعنی گمرك نسبت به پذیرش مبحث اقدام نماید. البته این پیشنهاد هم با اعمال تغییرات اندكی مورد توافق وزارت صمت و گمرك واقع شده است كه نحوه‌ی اقدام متعاقباً اعلام خواهد شد.نمونه برداری از كالاهایی كه نیاز به دریافت و عرضه مجوزهای قانونی دارندارونقی افزود: پیشنهاد پنجم مربوط به كالاهایی می شود كه طبق قانون، مشمول دریافت و عرضه مجوزهای قانونی مثل استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه نباتی و دامی و یا سایر مجوزهای قانونی هستند؛ در این خصوص گمرك باید حتما این مجوزها را دریافت كند و بعد اجازه خروج دهد كه این مورد زمان بر است.وی اظهار داشت: پیشنهاد این است گمرك وارد تفاهم با سازمان های صادر كننده این مجوزها شود و اجازه بدهد نسبت به نمونه برداری كالا به وسیله سازمان های همجوار، در روی وسیله حمل مثل كشتی و غیره در هنگام تخلیه كالا اقدام گردد.ارونقی اضافه كرد: تمامی كالاهایی كه نیاز به دریافت و عرضه مجوزهای قانونی دارند با این روش در حداقل زمان ممكن از گمرك ترخیص می شوند و همین طور این مورد سبب می شود كه صاحب كالا بتواند نسبت به عرضه درخواست حمل یكسره اقدام نموده و گمرك هم نسبت به پذیرش آن اقدام نماید. وی افزود: این پیشنهاد نیاز به تفاهم با سازمان های مربوطه دارد و برای اجرایی شدن آن مشكل خاصی وجود ندارد.ترخیص دارو و محصولات دارویی با حداقل اسنادوی با اشاره به اینكه بعضی از داروها برای ترخیص دارای مشكلات متعددی هستند، اظهار داشت: بعضی از داروها و مواد اولیه دارویی در گمركات موجود بودند كه مشكلات متعددی از نظر سندی یا انتقال ارز و غیره داشتند، در حالیكه دارو، كالای ویژه ای است كه گمرك در مورد ترخیص فوری و خارج از نوبت آن اهتمام ویژه ای دارد.ارونقی اضافه كرد: پیشنهاد شده است گمرك با نظارت وزارت بهداشت و عرضه مجوز این مرجع، داروها را با حداقل اسناد بپذیرد و مشكل خاصی در این خصوص وجود نداشته باشد.معاون فنی و امور گمركی گمرك ایران تصریح كرد: در صورت وجود مشكل اسنادی و غیره، صرفاً وزارت بهداشت مرجع صلاحیت دار برای رسیدگی خواهد بود و گمرك بر مبنای نظر این وزارتخانه نسبت به ترخیص كالا اقدام خواهد نمود كه این پیشنهاد هم در كمیته‌ی مقابله با تهدیدهای تحریم و ضمن توافق با وزارت صمت تصویب گردید.نگهداری قسمتی از كالاهای اظهار شده به گمرك در صورت بدهی قطعی قبلی صاحب كالامعاون فنی و امور گمركی گمرك ایران با اشاره به پیشنهاد هفتم، تصریح كرد: قانون امور گمركی در ماده ۷ اشاره می كند كه صاحب كالا اگر قبلاً به گمرك بدهكار باشد مسئول پرداخت بدهی های قطعی قبلی خودش است و گمرك نمی تواند پیش از اینكه بدهی های قبلی را تسویه كند، اجازه ترخیص كالا را بدهد؛ در نتیجه گمركات كشور تابحال تمامی كالا را نگه می داشتند و ترخیص را به پس از تسویه بدهی موكول می كردند.وی اضافه كرد: مقرر شد گمرك صرفاً به اندازه بدهی یا كمی بیشتر از بدهی، مشروط بر اینكه از ۵/۱ برابر میزان بدهی تجاوز نكند، از كالا نگه دارد و نسبت به ترخیص بقیه كالاهای موجود در گمرك متعلق به همان صاحب كالا اقدام نماید كه این پیشنهاد هم تصویب شده است.ترخیص خودروهایی كه ثبت سفارش بانكی ندارندارونقی به پیشنهاد هشتم اشاره نمود و اظهار داشت: از سوی وزیر محترم صنعت خودروهایی كه دارای ثبت سفارش بانكی و قبض انبار تا ۱۶/‏۱۰/‏۱۳۹۷‬ هستند با رعایت مصوبات هیأت محترم وزیران و شیوه نامه اجرایی مربوطه اجازه ترخیص دارند؛ اما این امر در مورد خودروهای فاقد ثبت سفارش بانكی صادق نیست.وی اضافه كرد: پیشنهاد شده است در جهت كاهش رسوب این خودروهای دپو شده در بنادر، نسبت به اجازه ترخیص خودروهایی كه ثبت سفارش بانكی ندارند هم مثل خودروهای دارای ثبت سفارش بانكی اقدام گردد كه البته این مورد باید از راه وزارت صمت و سایر مراجع ذیربط بررسی و در صورت پذیرش نهایی، ابلاغ شود.

1398/01/29
14:44:34
5.0 / 5
4855
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , صنعت , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
لباس نو