رییس انجمن قطعه سازان كرمانشاه مطرح كرد؛

بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازها به قطعه سازان

بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازها به قطعه سازان

به گزارش لباس نو رئیس انجمن قطعه سازان خودرو و نیرو محركه استان كرمانشاه از بدهی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازها به قطعه سازان اطلاع داد.


بابك كریمخان در گفت و گو با خبرنگار با ایسنا، با اشاره به مشكلات متعددی كه قطعه سازان كشور با آن مواجهند، اظهار نمود: یكی از مهمترین این مشكلات عدم پرداخت مطالبات از جانب خودروسازان است كه رقم آن تقریباً به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده و تا كنون كمتر از چهار هزار میلیارد تومان آن تسویه شده است.
وی افزود: از جانب دیگر بخشی از مواد و قطعات اولیه مورد نیاز قطعه سازان وارداتی است و الان به علت محدودیت های ارزی و انتقال پول امكان تهیه مواد اولیه برای قطعه سازان دشوار شده است.
عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن كرمانشاه مدعی شد: طی ۱۰ روز اخیر كه ارتباط با بانكهای چینی بعنوان یكی از مهمترین طرف های معامله هم قطع شده، مشكلات تشدید شده است.
كریمخان اعتقاد دارد، افزایش قیمت مواد اولیه هم مزید علت مشكلات قطعه سازان شده است.
وی با اشاره به اینكه مجموع این عوامل سبب شده قطعه سازان گستره كار خویش را كوچك كنند، افزود: با ادامه این شرایط این واحدها مجبور به تعدیل نیروهای خود خواهند شد و خطر از دست دادن اشتغال، ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نیروی صنعت قطعه سازی كشور را تهدید می كند.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو و نیرو محركه استان كرمانشاه، پیامد دیگر این شرایط را كمبود قطعات مورد نیاز صنایع خودروسازی كشور دانست و تصریح كرد: وقتی كه قطعه ساز پول ندارد نمی تواند تولید را ادامه دهد و این امر سبب شده تعداد زیادی خودرو تولید شده با كمبود قطعه كف كارخانه ها بماند.
كریمخان برآورد كرد، تعداد خودروهایی كه با كمبود قطعه مواجهند در مجموع در دو خودروسازی مهم كشور (ایران خودرو و سایپا) به ۱۶۰ هزار دستگاه برسد.
وی درباره راهكارهای برون رفت از این وضعیت هم اظهار داشت: در وهله اول باید به سمت نرمال سازی روابط با كشورهای اروپایی و آسیایی برویم و حداقل روابط مالی را با این كشورها بهبود بخشیم.
عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن كرمانشاه خواهان حمایت دولت از خودروسازان و پرداخت تسهیلات به آنها شد و تصریح كرد: اگر این اتفاق رخ دهد، خودروسازان می توانند بخشی از مطالباتشان به قطعه سازها را پرداخت كنند و این چرخه باردیگر فعال شود.
كریمخان اعتقاد دارد، با این كار التهاب بازار خودرو هم كاسته می شود و تعداد زیادی از خودروهایی كه در كارخانه ها مانده وارد بازار می شوند و خودروسازان می توانند به تعهدات خود عمل كنند.



1398/02/17
14:23:03
5.0 / 5
2255
تگهای خبر: اشتغال , تولید , صنعت , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
لباس نو