در راستای دستور مقام معظم رهبری

نقشه راه تنظیم بازار كشور تدوین شد

نقشه راه تنظیم بازار كشور تدوین شد

به گزارش لباس نو قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دستور مقام معظم رهبری درباب تهیه نقشه راه برای تنظیم بازار كشور، اظهار داشت: این نقشه راه و الزامات اجرایی آن با محوریت موسسه مطالعات بازرگانی و اعمال نظرات برخی از خبرگان این حوزه تهیه شده و به مقامات ذی صلاح ارسال شده است.


به گزارش لباس نو به نقل از ایسنا، مدرس خیابانی در مورد رویكردهای ویژه نقشه راه تنظیم بازار كشور اظهار نمود: در این سند توجه به معشیت عمومی در اولویت قرار دارد و تامین به هنگام كالاهای اساسی مورد نیاز كشور، پشتیبانی از تولید داخل و افزایش رقابت پذیری تولیدات، كنترل و مدیریت واردات، گسترش زیرساخت های تجاری و لجستیكی همگام با ظرفیت های تولیدی، همگن سازی آمایش تجاری با آمایش صنعتی كشور، تامین حداكثری كالاهای اساسی از محل تولیدات داخلی، بهینه سازی الگوی مصرف، بهره گیری از ظرفیت های تجاری استان های مرزی، تمركز سیاست گذاری در تنظیم بازار، كنترل موجودی و قیمت كالا بعنوان دو شاخص كلیدی در تنظیم بازار، تقویت نقش تشكل های بخش خصوصی و اتحادیه های تعاونی و انجمن ها هم در تصمیم سازی و هم در مراحل مختلف اجرا همچون اجرای دقیق امور مربوط به ذخیره سازی و بكارگیری ابزارهای تنظیم بازار كالاهای استراتژیك دستور كار اجرایی مسئولان خواهد بود.

وی اضافه كرد: همزمان با جهت گیری كاهشی واردات كالاهای غیرضرور و كالاهایی كه تولید مشابه در كشور دارند درباب كالاهای اساسی ضمن رعایت این اصل، با اولویت تامین كسری نیاز كشور صورت خواهد گرفت.

مدرس خیابانی افزود: جهت گیری مهم دیگر در این نقشه راه كاهش هزینه مبادله كالا و خدمات با اصلاح و نوسازی شبكه توزیع كه در این راستا سامانه های مناسبی طراحی و عملیاتی شده اند كه اولویت آنها حذف هزینه ها و نقش واسطه ها در روند توزیع كالا در سطح كشور است.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن وتجارت، قائم مقام این وزارتخانه اشاره كرد: استفاده از ظرفیت های نوین و نقش استارت آپ ها در شبكه توزیع، كاهش تجارت غیر رسمی و كاهش قاچاق كالا، تقویت و توسعه محصولات صادراتی با ارزش افزوده بالا، تنوع بخشی در بازار ها، متنوع سازی كالاهای تولیدی و تنوع بخشی در بنگاه های تولیدی صادراتی نیز در این نقشه راه به صورت پررنگ دیده شده است.

مدرس خیابانی اشاره كرد: توسعه صادرات قسمتی از نقشه راه تنظیم بازار است، چونكه با فعال سازی ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی و افزایش تولید مسلما قیمت كالا نیز كاهش یافته و به نفع مصرف كننده نهایی خواهد بود.

وی افزود: تقویت برندهای ایرانی و ساخت ایرانی با تغییر نگرش عمومی خصوصاً در عوامل توزیع و عرضه كه به صورتی در ترویج فرهنگ استفاده از كالای داخلی نقش مؤثری دارند نیز از جهت گیری های نقشه راه تنظیم بازار كشور هستند.

مدرس خیابانی اظهار نمود: بهره گیری از توان علمی دانشگاه های كشور در اصلاح روند اجرایی تنظیم بازار امروز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

این مسئول با اشاره به اهمیت پیش بینی شرایط فعلی و آتی روند جاری در بازار اظهار داشت: خیلی از تلاطمات بازار ناشی از تكانه های فاكتورهای عمده اقتصادی كشور است كه در این برنامه ها اصل فراوانی كالا و مقدم بر قیمت، در دستور كار است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: در قالب این سند نگاه ویژه ای به سوژه كنترل بازار و روش های نوین نظارتی شده است تا از همه ظرفیت های موجود به حفظ ثبات بازار كمك نماییم.

مدرس خیابانی اظهار داشت: تنظیم بازار یك ماموریت كاملا فرابخشی و نیازمند همه دستگاه های ذیربط در این بخش است.

وی اشاره كرد: برنامه های عملیاتی رویكردها و چشم انداز های متصور در این نقشه راه با همكاری همه بخش های مسئول تدوین و در حال اجراست تا بعنوان یك الگو و چارچوب معین به روند اصولی تنظیم بازار در كشور كمك نماید.




منبع:

1398/07/05
19:29:41
5.0 / 5
3269
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
لباس نو