مدیركل امور دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی

بیشتر از ۸۵ درصد تجارت مان از راه دریاست

بیشتر از ۸۵ درصد تجارت مان از راه دریاست

مدیركل امور دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: بیشتر از ۸۵ درصد اقتصاد ما و تجارتمان با كشورهای دیگر به دریا وابسته است، بنابراین است كه بر توسعه اقتصاد دریا محور تاكید می شود.


به گزارش لباس نو به نقل از ایسنا، علی اکبر مرزبان، مدیرکل امور دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی دربرنامه تلویزیونی درانتهای الوند شبکه دو سیما، اظهار نمود: ازآنجاکه حرفه دریانوردی، حرفه ای بین المللی به حساب می آید، از یک قرن گذشته سازمان های بین المللی و منطقه ای زیادی به وجود آمدند و یکسری استانداردها و شایستگی برای دریانوردان تدوین کردند. تمام این استانداردها در حوزه حقوق دریانوردان پیشبینی شده است، علاوه بر این استانداردهایی برای ایمنی کشتی ها تدوین کردیم که سبب می شود کسانی که بر روی کشتی ها کار می کنند از ایمنی لازم برخوردار باشند.
وی درمورد تجارت دریایی و نقش آن در اقتصاد کشور اظهار داشت: طبق گزارش ها، چیزی در حدود ۸۰ درصد تجارت جهان ازنظر حجم و جابه جایی کالاها، از راه دریا و کشتی صورت می گیرد؛ ازاین رو کشتی رانی نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی دارد. بیشتر از ۸۵ درصد اقتصاد ما و تجارتمان با کشورهای دیگر به دریا وابسته است، بنابراین است که در سخنان مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و... بر توسعه اقتصاد دریامحور تاکید می شود. البته این مورد فقط به حمل و نقل دریایی منحصر نیست بلکه مواهب خدادادی و اکتشافات هم وجود دارد. گردشگری دریایی و سفرهای دریایی داریم و البته بخش زیادی از امنیت ما از راه نیروهای نظامی ما در دریا تأمین می شود. در دنیای امروزی و جغرافیای بین المللی کشورهایی که به دریا راه نداشته باشند، بخش عمده ای از قدرت خویش را از دست می دهند.
وی در مورد مشکلات دریانوردان اظهار داشت: حرفه دریانوردی علاوه بر تمام جذابیت هایی که دارد با محرومیت ها و محدودیت هایی مواجه می باشد. بعضی وقت ها امکان دارد ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دل اقیانوس باشید و هیچ چیزی در اطراف خود نبینید. بستگی به مسافت بنادر، دریانوردان از ۱۰ تا ۳۰ روز در مسافرت دریایی هستند. البته این مورد بدین مفهوم نیست که پس از یک ماه دریانورد پیاده شود و گاها افرادی را داریم که سه - چهار ماه در کشتی هستند. باوجود تمام محدودیت هایی که گفتم، بعضی کشورها قوانین را رعایت نکرده و اصول درست رفتار با دریانورد را اجرا نمی کنند. برای مثال لازم است که وقتی یک کشتی به بندری می رسد، آنان مدتی را در خشکی بگذرانند. حالا با انتشار کرونا وضع بدتر شده است. وقتی دریانوردان به بندری می رسند باید پیاده شده و دریانوردان دیگری به آنان ملحق شوند اما از دیماه سال قبل با انتشار کرونا در چین این کار صورت نمی گیرد. البته این مشکل حالا برطرف شده است.
مدیرکل امور دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد قاچاق کالا از راه دریا اظهار داشت: دزدان دریایی امروز دارای اسلحه هستند، موشک بر روی شناورهای کوچک دارند و... بااین حال با عنایت به اقداماتی که در جهان صورت گرفته است دزدی دریایی که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ به بحرانی بین المللی تبدیل گشته بود، فعلاً فروکش کرده اما همچنان وجود دارد. البته باید بگویم کشورمان یکی از کشورهای موفق در مبارزه با دزدان دریایی بوده است.
وی اظهار داشت: هم اکنون فیلیپین نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت خویش را به این کار مشغول کرده است و ازاین رو نگاهشان بیزینس محور است. با عنایت به جامعه جوان کشورمان می توانیم از حرفه دریانوردی بعنوان یک فرصت استفاده نماییم.



1399/04/04
22:26:36
5.0 / 5
3264
تگهای خبر: اقتصاد , توسعه , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
لباس نو