در گزارش لباس نو مطرح شد؛

نهادهای عمومی پیشران توسعه تجارت با سوریه شوند

نهادهای عمومی پیشران توسعه تجارت با سوریه شوند

به گزارش لباس نو کارشناس دیپلماسی اقتصادی ضمن اشاره به موانع جدی پیش روی بخش خصوصی ایران برای مشارکت در بازسازی سوریه اظهار داشت: نهادهای عمومی غیردولتی می توانند و باید نقش پیشران را در بازار سوریه ایفا کنند.



به گزارش لباس نو به نقل از مهر، در دوره بازسازی سوریه گرچه شرکتهای کوچک و متوسط (SME ها) با موانع جدی روبرو هستند، ورود نهادهای عمومی غیر دولتی بزرگ جمهوری اسلامی ایران می تواند ضمن انجام پروژه های خود با رفع موانع زمینه برای نقش آفرینی شرکتهای کوچک و متوسط دیگر را فراهم آورد.
صمد محمدی، کارشناس دیپلماسی اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ایران و سوریه بعد از انقلاب اسلامی ایران با عنایت به اقتضائات و سیاست های دوجانبه به شرکای استراتژیک یکدیگر تبدیل شدند، اظهار داشت: در زمان جنگ تحمیلی ضد ایران هم سوریه از معدود کشورهایی بود که به ایران کمک های نظامی و تسلیحاتی ارسال کرد. همینطور بعد از جنگ، سوریه بعنوان کشوری اثرگذار، کمک های شایانی در شکل گیری و تقویت محور مقاومت عرضه نمود.
طبق آمار سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ ترکیه و امارات که از کشورهای متخاصم سوریه بودند حضور فعالانه تری نسبت به ایران در این کشور داشتند؛ به نحوی که در همین سال به ترتیب ۹ و ۴ برابر ایران به سوریه صادرات داشتند
وی افزود: این کشور از سال ۲۰۱۱ گرفتار جنگ داخلی شد و در اثر آن زیرساخت های سوریه به شدت مورد صدمه قرار گرفت. بنا بر گزارش بانک جهانی در خلال جنگ، حدود نیمی از مراکز درمانی گرفتار صدمه و ۲۷ درصد واحدهای مسکونی تخریب شدند. همینطور برپایه گزارش کمیته اقتصادی و اجتماعی غرب آسیای سازمان ملل متحد (ESCWA) در سال ۲۰۱۸ سرمایه گذاری مورد نیاز برای بازسازی این کشور ۴۰۰ میلیارد دلار و مدت زمان مورد نیاز آن ۳۰ سال پیشبینی شده است.
وی بیان نمود: با فروکش کردن بحران و ورود سوریه به دوران بازسازی، فرصت وسیعی برای نقش آفرینی ایران در عرصه اقتصادی این کشور فراهم آمده است. با این وجود طبق آمار سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ ترکیه و امارات که از کشورهای متخاصم سوریه بودند حضور فعالانه تری نسبت به ایران در این کشور داشتند؛ به نحوی که در همین سال به ترتیب ۹ و ۴ برابر ایران به سوریه صادرات داشتند.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی ضمن اشاره به موانع پیش روی ایران برای بازسازی سوریه، اظهار داشت: باوجود آن که دوره بازسازی سوریه فرصت های گوناگونی را در عرصه تجاری روبروی شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی برای صادرات کالا و خدمات قرار داده است اما شرکتهای فعال در تجارت میان دو کشور با موانع گوناگونی مواجهند. ازجمله مهم ترین موانع، ضعف خدمات صادراتی است که برای توسعه هر تجارتی ضروری و شامل خدمات مالی، پشتیبانی، حقوقی، بازاریابی، آموزش و تأمین امنیت می شود.
خط ترانزیت ریلی و حتی زمینی بین ایران و سوریه برقرار نیست و خط کشتی رانی هم به صورت منظم بین دو کشور تردد ندارد، مبادلات پولی از مسیر صرافی ها و خارج از نظامات مرسوم تجاری با دشواری هایی روبرو است، بانک ها در ایران و سوریه نمی توانند تجار کشور مقابل را اعتبارسنجی کنند
وی ضمن اشاره به اینکه صادرات ایران به سبب آثار جنگ اخیر و تحریم های غرب ضد سوریه و هم ایران به سختی انجام می شود و با نارسایی جدی مواجه می باشد، اظهار داشت: خط ترانزیت ریلی و حتی زمینی بین ایران و سوریه برقرار نیست و خط کشتی رانی هم به صورت منظم بین دو کشور تردد ندارد، مبادلات پولی از مسیر صرافی ها و خارج از نظامات مرسوم تجاری با دشواری هایی روبرو است، بانک ها در ایران و سوریه نمی توانند تجار کشور مقابل را اعتبارسنجی کنند تا امکان صدور ضمانت نامه و بیمه تجاری فراهم گردد، شرکتهای تخصصی حقوقی در زمینه مسائل قضائی آگاه به قوانین دو کشور در دسترس تجار و سرمایه گذاران نیستند، در عین حال فراهم آوردن خدمات صادرات فوق نیازمند سطحی از تجارت میان دو کشور است و در نبود آن، توجیه اقتصادی جهت راه اندازی و عرضه این خدمات وجود ندارد، بررسی های کارشناسی نشان داده است که یکی از راهبردهای تأمین این خدمات، بهره گیری از فرصت حضور شرکتهای بزرگ است که با ورود به پروژه های کلان توسعه زیرساخت در این کشور علاوه بر کسب منفعت اقتصادی برای دو کشور، زمینه عرضه خدمات صادراتی یاد شده را برای شرکتهای خرد و متوسط دیگر فراهم آورند.
بررسی تجربه عملکرد ایالات متحده آمریکا و شرکتهای این کشور هم نشان داده است که آنها برای حضور در دوره های بعد از بحران در کشورهای مختلف از شرکتهای بزرگ برای ورود به بازار استفاده می نمایند محمدی بیان نمود: بررسی تجربه عملکرد ایالات متحده آمریکا و شرکتهای این کشور هم نشان داده است که آنها برای حضور در دوره های بعد از بحران در کشورهای مختلف از شرکتهای بزرگ برای ورود به بازار استفاده می نمایند. بعنوان مثال آمریکا برای توسعه نفوذ خود در عراق از شرکت Bechtel کمک گرفته است. این شرکت از مهم ترین و بزرگ ترین شرکتهای عرضه کننده خدمات فنی، مهندسی و مشاوره ای در جهان است که در کشورهای مختلف مبادرت به انجام پروژه های مهندسی در زمینه های زیرساخت، انرژی، محیط زیست، معدن و پتروشیمی می کند. همچون مهم ترین دلایلی که سبب می شود آمریکا از این شرکت ها برای حضور در کشورهایی نظیر عراق که نارسایی های گوناگونی از نظر خدمات تجاری دارند، حمایت کند این است که آنها برای انجام پروژه های عمرانی با فراهم آوردن بسترهایی نظیر حمل و نقل، حقوقی و قراردادی، مدیریت ریسک، تأمین منابع مالی، نقل و انتقال پول و… می تواند پروژه های خویش را با موفقیت به انجام رسانند و در این راه زمینه هایی برای نقش آفرینی شرکتهای کوچک و متوسط دیگر فراهم آورد. فرصت حضور نهادهای عمومی غیر دولتی برای بازسازی سوریه این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در دوره بازسازی سوریه هم گرچه حضور شرکتهای کوچک و متوسط با موانع جدی مواجه می باشد، حضور نهادهای عمومی غیردولتی مسیری است که می تواند زمینه نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در عرصه اقتصادی این کشور را فراهم آورد. به عبارت دیگر شرکتهای کوچک و متوسط برای این که بتوانند سهمی از بازار سوریه بدست بیاورند لازم است ذیل نهادهای عمومی غیردولتی مانند قرارگاه خاتم الانبیا، آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان در این کشور حضور یابند و از این منظر مسئولیت این مجموعه های بزرگ در زمینه گشایش بازارهای جدید دو چندان است.



منبع:

1399/11/05
14:20:49
0.0 / 5
1767
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , تجربه , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
لباس نو