اختصاصی مهر:

برگزاری اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هند با موضوع روز چابهار

برگزاری اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هند با موضوع روز چابهار

لباس نو: دومین روز از اجلاس بین المللی بزرگ دریایی هند به میزبانی این کشور و با موضوع روز چابهار اجرا شد.



به گزارش لباس نو به نقل از مهر، دومین روز اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هند امروز با موضوع «روز چابهار» و به میزبانی این کشور اجرا شد.
به گزارش لباس نو به نقل از مهر، اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هند کار خودرا روز چهارشنبه با موضوع تجارت بین المللی دریایی در منطقه اقیانوس هند و ماورا آغاز نموده که به سبب اهمیت بالای توسعه تجاری این کشور در بخش دریایی، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در مراسم افتتاحیه آن به سخنرانی پرداخت.
نکته حائز اهمیت این اجلاس در نامگذاری روز دوم آن بعنوان «روز چابهار» بود که اهمیت این بندر راهبردی ایرانی را برای طرف هندی نشان می داد.
همچنین در نشست های روز دوم، مقامات ارشد ایرانی همچون «محمد اسلامی» وزیر راه شهرسازی و دو تن از معاونین وی یعنی «سعید رسولی» مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و «محمد راستاد» مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشته و به سخنرانی درباب اهمیت بندر چابهار مزایای استفاده از این بندر برای تجار هندی و در امتداد توسعه کریدور بین المللی شمال - جنوب پرداختند.
هدف کلی طرف هندی در این اجلاس، اتصال هر چه سریع تر به بندر چابهار و عبور از مسیر ترانزیتی ایران در جهت دستیابی به بازارهای آسیای میانه، روسیه و افغانستان عنوان شد که در همین راستا، نمایندگان کشورهای افغانستان، ازبکستان، روسیه ترکمنستان نیز در این اجلاس حضور داشته و به بحث و مبادله نظر درباب چگونگی اتصال به بندر چابهار و نهایتاً هند بعنوان دومین منبع بار آسیا بعد از چین پرداختند.
مقامات ارشد هندی همچون وزیر بنادر این کشور در جریان سخنرانی امروز خود بر لزوم ساخت هر چه سریع تر زیر ساخت های لازم در بندر چابهار و افزایش حجم سرمایه گذاری هند در این بندر تاکید کرده و ابراز امیدواری کردند.
گفتنی است مقامات ایرانی مذکور حاضر در جلسه امروز، استفاده از مسیر ترانزیتی ایران را به سبب امنیت بالا و صرفه جویی بسیار شایان توجه در مصرف سوخت، زمان و هزینه های گمرکی بهترین مسیر دستیابی هند به آسیای میانه و روسیه عنوان کردند.
سعید رسولی نیز در جریان سخنرانی خود، بر اهمیت اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی بعنوان مؤثرترین راه انتقال بار هند به سمت بندر خشک زاهدان، افغانستان و آسیای میانه با بهره گیری از شبکه ریلی ایران تاکید کرده و ابراز امیدواری کرد که این بندر تا سال ۲۰۲۲ به صورت کامل به شبکه ریلی ایران متصل گردد.
لازم به ذکر است هندوستان قبل از اعمال سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ مقابل کشورمان، بعنوان پیمانکار اصلی بندر چابهار شناخته می شد که سرمایه گذاری های عظیمی نیز در بخش توسعه زیر ساخت های این بندر انجام داده است. حالا با اتمام کار دولت ترامپ و البته تلاش بی وقفه چین برای اتصال حداکثری به غرب بوسیله توسعه راه ابریشم جدید، دهلی نو فرصت را غنیمت شمرده تا با تمام توان به سرمایه گذاری مجدد و ادامه ساخت بندر چابهار بپردازد؛ بندری که تنها بزرگترین نقطه امید هندوستان برای رقابت تجاری با بزرگترین رقیب خود یعنی چین مطرح بوده و درهای آسیای میانه، شمال اروپا و روسیه را به سمت تجار هندی خواهد گشود.
گفته می شود توجه هند به بندر چابهار بعد از اقدام مشترک چین و پاکستان در شروع پروژه ساخت بندر عمیق «گوادر» پاکستان، واقع در ۷۰ کیلومتری بندر چابهار ایران، که بار چین را به دو سمت شمال و جنوب سوق خواهد داد بیشتر و پر رنگ تر شده است.


منبع:

1399/12/16
15:35:10
0.0 / 5
486
تگهای خبر: توسعه , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
لباس نو