سخنگوی گمرك:
صادرات ایران به آذربایجان و روسیه افزایش یافت
سخنگوی گمرک بیان کرد که با وجود بحران کرونا و محدودیت های ناشی از آن در سال 99 نسبت به سال 98 بیش از 14 درصد در وزن و حدود 10 درصد در ارزش کالاهای صادراتی ایران به روسیه رشد داشته است.
به گزارش لباس نو به نقل از گمرک ایران، روح الله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار داشت: در سال ۹۹ با وجود بحران کرونا و جنگ قره باغ، صادرات ایران به آذربایجان و روسیه افزایش پیدا کرد. باتوجه به سیاست توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه برمبنای منافع مشترک، با وجود بحران کرونا و توقف فعالیت تجاری در بیشتر مرزهای کشور در سال ۹۹ صادرات کشورمان به آذربایجان و روسیه افزوده شد. در سال ۹۹ بیش از یک میلیون و ۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۰۴ میلیون و ۵۷۵ هزار دلار به روسیه صادر شد که ۶۰۴ هزار و ۵۸۷ تن کالا که ۵۷ درصد کل صادراتمان به روسیه بود، از خاک آذربایجان به این کشور صادر گردیده است. لطیفی توضیح داد: ۳۴ درصد به وزن ۳۶۰ هزار و ۵۳ تن بوسیله مسیر جاده ای از مرزهای آستارا و بیله سوار با عبور از جمهوری آذربایجان بوسیله مرز سامور وارد روسیه شدند، ۲۳ درصد به وزن ۲۴۴ هزار و ۵۳۴ تن بوسیله راه آهن جمهوری آذربایجان از مرز آستارا به سمت روسیه منتقل شد و ۴۴۶ هزار تن که ۴۲ درصد صادرات کشورمان به روسیه بود بوسیله بنادر امیرآباد، فریدون کنار، نوشهر، انزلی و آستارا منتقل شد. سخنگوی گمرک اضافه کرد: با وجود بحران کرونا و محدودیت های ناشی از آن در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیش از ۱۴ درصد در وزن و حدود ۱۰ درصد در ارزش کالاهای صادراتی ایران به روسیه رشد داشته است که بدون تعامل سازمان های در رابطه با تجارت خارجی و همکاری دستگاه دیپلماسی خصوصاً اقدامات سازنده سفارت کشورمان در باکو امکان پذیر نبود. لطیفی درباب افزایش صادرات ایران به آذربایجان نیز توضیح داد: در سال ۹۹ یک میلیون و سه هزار و ۸۷ تن کالا به ارزش ۵۱۰ میلیون و ۹۸۷ هزار دلار به آذربایجان صادر شد که نسبت به سال ۹۸ از لحاظ وزنی ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۱۸ درصد افزایش صادرات داشتیم. ۳۹۶ هزار تن کالا از مسیر زمینی و مابقی از مسیر ریلی و دریایی به جمهوری آذربایجان صادرات کالای ایرانی صورت گرفته است. تهران - باکو با پیگیری سفارت کشورمان و تمام دستگاه های در رابطه با تجارت به سمت توسعه روابط اقتصادی و افزایش همکاریهای اقتصادی پیش می روند که در امتداد منافع متقابل نه فقط بر دو کشور تأثیر مثبت گذاشته است بلکه بر روابط تجاری و ترانزیتی کشورمان با روسیه و سایر کشورهای حوزه قفقاز و دریای مازندران نیز مؤثر بوده است. سخنگوی گمرک درباب مسیر ترانزیتی آذربایجان به روسیه ضمن رد ادعای خروج روزانه ۳۰ کامیون از آستارا اظهار داشت: در سال قبل حدود صد هزار کامیون کالای ایرانی را به کشور آذربایجان و یا بوسیله این کشور به روسیه و سایر کشورها از مرزهای آستارا و بیله سوار منتقل کردند که سهم گمرک آستارا ۸۰ هزار کامیون بود که روزانه بطور متوسط ۲۱۹ کامیون از این مرز در رویه های ورود موقت (۷۷ کامیون)، صادرات (۱۲۱ کامیون)، ترانزیت خارجی (۱۷ کامیون) و خروج موقت (۵ کامیون) کالا خارج شد و این میزان خروج در سه ماهه نخست امسال با عبور ۲۱ هزار و ۷۵۳ کامیون به متوسط ۲۳۳ کامیون در روز رسید که بطور متوسط ۹۰ کامیون در رویه ورود موقت، ۱۱۵ کامیون رویه صادرات، ۲۵ کامیون در رویه ترانزیت خارجی و چهار کامیون در رویه خروج موقت از گمرک مرزی آستارا بوده است. وی ادامه داد: از آنجائیکه روسیه و آذربایجان تنها یک گذرگاه مرزی فعال دارند بدین سبب در اندک روزهایی با محدودیت هایی برای عبور کامیون ها از این مسیر کوهستانی مواجه بودند که با شدت گرفتن کرونا و همزمانی ساخت و ساز در گذرگاه سامور روسیه، بعضاً تراکم کامیون ها پشت این مرز افزایش می یافت که بصورت غیر مستقیم بر ورودی مرز آستارا نیز اثر می گذاشت تا کامیون ها در کشور مقابل و تا باز شدن مرز مشترک روسیه و آذربایجان سرگردان نشوند، البته همزمان توسعه مسیر ریلی توسط کشور آذربایجان در جبران این محدودیت نقش به سزایی ایفا کرد. لطیفی افزود: صادرات کشورمان در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با روسیه ۳۰۰ هزار و ۹۴۱ تن به ارزش ۱۳۵ میلیون و ۳۹۲ هزار دلار و به کشور آذربایجان ۱۹۴ هزار و ۸۰۷ هزار تن به ارزش ۸۶ میلیون و ۳۹۵ هزار دلار بوده است. روسیه و آذربایجان در سال ۹۸ رتبه ۱۱ و ۱۳ مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را داشتند که در سال ۹۹ این رتبه به ترتیب به دهم و نهم رسید. سخنگوی گمرک ضمن رد ادعای فساد ۳۰۰ کانتینر میوه و تره بار در آذربایجان توضیح داد: این ادعا نه توسط سازمان های دخیل در زمینه تجارت تأیید شده است و نه مستنداتی در این خصوص به سفارت و دستگاه های ذی مدخل ارائه شده است. بدین سبب ضمن رد این ادعا به صاحبین کالا و فعالان حمل و نقل سفارش می شود که با تنوع بخشی به مسیرهای حمل خصوصاً بهره مندی از حمل و نقل چند وجهی و حمل و نقل دریایی و ریلی با کانتینرهای یخچال دار از مزیت دریا و حمل ترکیبی برای صادرات به روسیه و اعضای اتحادیه اوراسیا استفاده کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب