انقلاب صنعتی چهارم در اتحادیه اروپا و کره جنوبی چگونه شکل گرفت؟

انقلاب صنعتی چهارم در اتحادیه اروپا و کره جنوبی چگونه شکل گرفت؟

به گزارش لباس نو دفتر مطالعات رونق تولید دانشگاه امام صادق (ع) دومین گزارش از سلسله گزارش های راهبردی انقلاب صنعتی چهارم را با عنوان انقلاب صنعتی چهارم در اتحادیه اروپا و کره جنوبی منتشر نمود.



به گزارش لباس نو به نقل از مهر، دومین گزارش از سلسله گزارش های راهبردی انقلاب صنعتی چهارم به همت دفتر مطالعات راهبردی رونق تولید و مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی منتشر گردید.
چکیده ای از گزارش
انقلاب صنعتی چهارم صرفا توصیف تغییرات ناشی از فناوری نیست؛ بلکه فرصتی است برای شکل دهی به مجموعه ای از گفت وگوهای عمومی که می تواند در درک بهتر نحوه‌ی ارتباط فناوری های نوین با یکدیگر و تأثیرگذاری های نهان و آشکار آنها بر خودمان کمک نماید.
در این گزارش تلاش شده مروری بر سیاست های اتحادیه اروپا و کشورهای کره جنوبی و چین در جهت انقلاب صنعتی چهارم انجام شود؛ از اهداف کلان آنها گرفته تا سیاست گذاری هایی که در این عرصه نموده اند نظیر مقررات زدایی کسب و کارها، نوآوری فناوری های پیشرفته، تجاری سازی فناوری های پیشرفته، ارتقای استعدادها و سرمایه پیشرفته و… امید است نکات ذکر شده در جهت توسعه کشورمان در جهت انقلاب صنعتی چهارم مفید فایده بوده باشد.

سیاست های اتحادیه اروپا در جهت انقلاب صنعتی چهارم
یکی از سیاست های اتحادیه اروپا برای تحقق اهداف انقلاب صنعتی چهارم، ایجاد هاب های نواری دیجیتال در سرتاسر اروپا است. طبق این سیاست، دانشگاه های پژوهش محور و مؤسسات عمومی پژوهشی باید در هاب های نواری دیجیتال توسعه پیدا کنند و صنعت را برای انجام آزمایش ها توانمند سازند. در نهایت این مسئله منجر به این خواهد شد که ریسک سرمایه گذاری شرکتهای کوچک و متوسط در پیوستن به انقلاب صنعتی چهارم کاهش پیدا کرده و سبب می شود تا این شرکت ها از مزایای شبیه سازی بهره مند گردند. علاوه بر این، هاب های دیجیتال باید بتوانند دسترسی به منابع مالی را تسهیل کرده و خدمات عمومی را برای شرکت ها فراهم آورند. منابع مالی توسعه این هاب ها در افق در سال ۲۰۲۰، ۵۰۰ میلیون یورو خواهد بود.
سیاست دیگر اتحادیه اروپا در اینباره توسعه و ایجاد شراکت عمومی و خصوصی است. شراکت بخش عمومی و خصوصی علاوه بر این که می تواند منابع مالی لازم برای توسعه انقلاب صنعتی چهارم را در اروپا تسهیل نماید می تواند همکاری در تحقیق و توسعه را تسهیل نموده و منجر به ارتقای توسعه قواعد و استانداردها گردد. بر مبنای برنامه کمیسیون اروپا، این شراکت باید حمایت قوی تری دریافت کند تا به چارچوب و اکوسیستم واقعی به منظور یکپارچه سازی نوآوری های صنعتی دیجیتال تبدیل گردد. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ حدود ۵ میلیارد یورو را برای پشتیبانی از برنامه های نواری و پژوهش راهبردی شراکت عمومی خصوصی در نظر گرفته است. با عنایت به جهت گیری استراتژیک استانداردسازی، اتحادیه اروپا پنج زمینه را تعیین کرده است که باید برای این تلاش ها مهم باشد: اینترنت نسل پنجم، محاسبات ابری، اینترنت اشیا، فناوری داده و امنیت
اتحادیه اروپا برای تحقق انقلاب صنعتی سه هدف سیاستی را تدوین کرده است که عبارت است از:
۱. تجاری سازی سریع تر فناوری های تولید پیشرفته
۲. کاهش کمبودهای سمت تقاضا برای محصولات و فناوری های انقلاب صنعتی
۳. ارتقای مهارت ها برای تولید پیشرفته
همچنین در سال ۲۰۱۶ برنامه سیاستی دیگر با محوریت فناوری های دیجیتال در اتحادیه اروپا به تصویب رسید. مهم ترین ابزارهای تأمین مالی طرح شده در این گزارش برای سرمایه گذاری در صنعت دیجیتال شامل موارد زیر است:
۳۷ میلیارد یورو سرمایه گذاری در نوآوری های دیجیتال
۵۰۰ میلیون یورو تأمین مالی از صندوق اتحادیه اروپا و ۵ میلیارد دلار از منابع کشورهای عضو به منظور توسعه هاب های نواری دیجیتال
۶.۷ میلیارد دلار برای توسعه خطوط اولیه تولید قطعات الکترونیکی هوشمند
انقلاب صنعتی چهارم در کره جنوبی
اهداف کلان
کشور کره جنوبی گرچه امکان دارد بواسطه وجود شرکتهای پیشرو در حوزه فناوری و IT نظیر الجی و سامسونگ، یک کشور پیشرفته و پیشرو در انقلاب صنعتی چهارم تلقی شود اما اظهارات مقامات این کشور از آن حکایت می کند که آنها کشور خویش را در راه قابل قبول نمی بینند و قصد دارند با اتخاذ سیاست های حمایتی ویژه، رهبری این صنعت را در دست بگیرند.
در ارزیابی ظرفیت کشورها برای انطباق با انقلاب صنعتی چهارم، کره از نظر سیستم آموزشی و سطح پیشرفت فناوری در رتبه ۲۵ قرار گرفت (UBS، ۲۰۱۶).
با تلاش مشترک ۲۱ وزارت خانه و سازمان دولتی با همکاری کمیته انقلاب صنعتی چهارم، دولت جمهوری کره پروژه مردم محور "برنامه انقلاب صنعتی چهارم " را به منظور رهبری منطقه ای در این صنعت و رشد نوآورانه در پیش گرفت. دولت کره با تدوین یک طرح ۵ ساله زیر نظر وزارت علوم و فناوری ارتباطات این کشور تدوین کرده است. بدین منظور، برنامه جامع آنها تحت عنوان " I-korea 4.0 " در سال ۲۰۱۷ تدوین و در دست اقدام قرار گرفت.
اقدامات سیاستی
در راستای تحقق این هدف کلان، کمیته ای زیر نظر ریاست جمهوری کره، تحت عنوان "کمیته ریاست جمهوری در چهارمین انقلاب صنعتی" (PCFIR) تشکیل شد. PCFIR امور مهم سیاستی در ارتباط با توسعه و تحصیل علم و تکنولوژی جدید، همچون هوش مصنوعی(AI)و فناوری داده و همینطور صنایع و خدمات جدید لازم برای سازگاری جامعه کره با انقلاب صنعتی چهارم را مورد بررسی و هماهنگی قرار می دهد. این کمیته با فرمان رئیس جمهور کره در جهت تحقق اهداف PCFIR و در آگوست ۲۰۱۷ تشکیل شد.
وظایف اصلی این کمیته در موارد زیر خلاصه می شود
۱. اقدامات سیاسی عرضه شده توسط وزارت خانه های مختلف و اعضای کمیته را بررسی و هماهنگی می کند
۲. کمپین های عمومی در ارتباط با چهارمین انقلاب صنعتی را سازمان می دهد و مشارکت مردم را تشویق می کند
۳. زمینه را برای اصلاحات نظارتی و نهادی در پشتیبانی از مشارکت های دولتی و خصوصی آماده می کند
۴. اکوسیستم های صنایع جدید را تقویت می کند (کمیته ویژه داده ها، کمیته ویژه شهر هوشمند، کمیته ویژه بهداشت دیجیتال و غیره)
برنامه PCFIR موارد زیر را در بر می گیرد
۱. برنامه های جامع ملی و استراتژی های در ارتباط با انقلاب صنعتی چهارم
۲. برنامه های اجرایی و سیاست های اصلی وزارت خانه های مختلف در مورد انقلاب صنعتی چهارم
۳. اقدامات پشتیبانی از پیشرفت علم و فناوری و توسعه و نوآوری در فناوری های اصلی (AI، ICT و غیره) لازم برای چهارمین انقلاب صنعتی
۴. اقداماتی برای تقویت صنایع و خدمات جدید که از راه تلفیق فن آوری های هوشمند در صنایع موجود بوجود آمده است
برای دانلود و مطالعه متن کامل گزارش اینجا کلیک کنید.


منبع:

1400/05/16
12:05:02
5.0 / 5
1684
تگهای خبر: اینترنت , توسعه , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
لباس نو