سهم نیم درصدی لوازم خانگی از صادرات

سهم نیم درصدی لوازم خانگی از صادرات

لباس نو: طبق گفته های یک اقتصاددان، صنعت لوازم خانگی در سال قبل سهم حدود نیم درصدی در صادرات کشور داشته، بازاری به بزرگی 400 میلیون نفر در کشورهای منطقه و همسایگان برای آن مهیاست و بگفته دبیرکل اتاق مشترک تجاری ایران و عراق نیز ظرفیت صادرات 4 میلیارد دلاری به عراق وجود دارد.


به گزارش لباس نو به نقل از ایسنا، جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیرکل اتاق مشترک تجاری ایران و عراق، رییس سابق پژوهشگاه استاندارد ایران، در میزگرد "صیانت از صنعت لوازم خانگی در مقابل مافیای واردات"، با هرگونه ممنوعیت واردات و صادرات در دراز مدت مخالفت کرد و اظهار داشت: ممنوعیت ها ممکنست در کوتاه مدت آثار مثبتی به همراه داشته باشد، اما در بین و بلندمدت ناکارآمدکننده اقتصاد است. اما در شرایطی همچون شرایط فعلی که با محدودیت منابع ارزی مواجهیم، هر اقدامی در کوتاه مدت که بتواند هزینه های ارزی ما را کم کند مقبول است و صیانت از تولید داخلی در این شرایط مدلول دارد.
دبیرکل اتاق مشترک تجاری ایران و عراق گردش مالی بازار لوازم خانگی ایران را سالانه پنج تا شش میلیارد دلار عنوان نمود و اظهار داشت: صنعت لوازم خانگی ۵۰۰ تا ۶۰۰ بازیگر تولیدکننده و مونتاژکار دارد. البته در برنامه ملی تولید لوازم خانگی، ظرفیت ۲.۵ میلیارد دلاری برای صادرات به کشورهای منطقه و همسایگان دیده شده است.
فرصت طلایی صنعت لوازم خانگی
سنجابی با اعلان اینکه باید شرایطی فراهم گردد که بتوان قطعات، ملزومات، مواد اولیه و فناوری مورد نیاز را از خارج تامین کرد و در عین حال به تدریج ارزبری ها را در این عرصه کم کرد، اشاره کرد: بر این اساس، پشتیبانی از تولید داخل و ممانعت از واردات در وضعیت تحریم می تواند سیاست درستی باشد، اما نه در طولانی مدت. شرایط فعلی نیز به شکلی است که فرصت طلایی برای صنعت لوازم خانگی به وجود آورده و اگر به درستی استفاده گردد به رشد این صنعت می انجامد و در غیر این صورت بلایی که گریبانگیر خودروسازی شده بر سر آن خواهد آمد.
وی ادامه داد: اگر واردات را محدود نماییم، منجر به گسترش قاچاق شده و همین طور صنایع داخلی را از رقابت پذیری دور خواهدنمود. بدین سبب فرصت طلایی که حالا با ممنوعیت واردات برای صنعت لوازم خانگی شکل گرفته، بعدها می تواند به پاشنه آشیل آن تبدیل گردد.
۶۰ صادرات لوازم خانگی ایرانی به عراق
سنجابی با اعلان اینکه متوسط صادرات در این صنعت سالانه ۳۰۰ میلیون دلار است، اظهار داشت: در سالهای قبل محصولات لوازم خانگی به عراق، افغانستان، اتحادیه اروپا و بطور مشخص ایتالیا، سی. آی. اس و شمال آفریقا صادر شده، اما ۶۰ درصد این صادرات به عراق بوده است.
وی درباره راهکارهای افزایش صادرات نیز اظهار داشت: با ارتقای کیفی محصولات، رقابتی کردن قیمت ها و نهادینه کردن شبکه خدمات بعد از فروش در بازارهای داخلی و خارجی، می توان به بازار دست کم ۱۲۰ میلیونی منطقه و همسایگان چشم دوخت که با در نظر گرفتن بازارهای سی. آی. اس و آفریقا تا ۲۰۰ میلیون نفر قابل افزایش است. اما این فرصت طلایی، در صورت افت کیفی محصولات، محروم شدن از رقابت پذیری، گسترش قاچاق و عدم توجه به بازارهای صادراتی، گرفتار خطر جدی خواهد شد.
ممنوعیت ها باید تعدیل شود
دبیرکل اتاق مشترک تجاری ایران و عراق در ادامه با تاکید بر لزوم تشخیص مرز بین انحصار و رقابت در این صنعت، اشاره کرد: نباید اجازه دهیم بلایی که بر سر خودروسازی آمد، گریبانگیر این صنعت شود. ممنوعیت واردات لوازم خانگی در وضعیت فعلی باید تعدیل شده و مشمول تکنولوژی و قطعات روز محصولات نشود. باید پذیرفت داخلی سازی به مفهوم ساخت صفر تا ۱۰۰ محصولات در داخل نیست؛ کاری که در شرکتها و برندهای بزرگ جهانی نیز اتفاق افتاده است.
بگفته وی حالا با فعالیت شرکت هایی در صنعت لوازم خانگی داخل مواجهیم که قطعات مختلف را از کشورها و مبادی مختلف تامین می کنند و در داخل فقط آنها را سر هم می کنند. اما پشتیبانی از چنین شرکت هایی، جفا به تولیدکنندگان داخلی و کلاه بر سر خود گذاشتن است.
ظرفیت صادرات ۴ میلیارد دلاری به عراق
رییس سابق پژوهشگاه استاندارد ایران در ادامه با اشاره به این که اتفاقات سیاسی اخیر در عراق، بازار آنرا رقابتی تر و آزادتر کرده و فعالیت برای شرکت های ایرانی در آن مشکل تر خواهد شد، اظهار نمود: اگر بخواهیم با همان سبک و سیاق سابق در این بازار حضور داشته باشیم، این بازار را از دست خواهیم داد. بدین سبب باید برنامه ریزی برای حضور در قسمتی از این بازار، خدمات بعد از فروش و شبکه مویرگی پخش را در این کشور نهادینه نماییم. همین طور حضور پر رنگ در استانهای جنوبی عراق که قرابت فرهنگی بیشتری با ایرانیها دارند و راه اندازی شرکت های لیزینگی برای عرضه کالاها، می تواند حداقل صادرات لوازم خانگی به این کشور را به چهار میلیارد دلار برساند.
وی همین طور با اشاره به برنامه ریزی پاکستان، ترکیه و به ویژه قطری ها برای حضور در بازار افغانستان، اشاره کرد: در این کشور نیز باید بتوانیم خود افغان ها را در زنجیره ارزش به بازی بگیریم و محصول مطابق با سلیقه مردم این کشور تولید نماییم. بدین سبب ایجاد شرکت های مدیریت صادرات، راه اندازی شرت های لیزینگی برای عرضه محصولات و ارائه طرح های فروش مطابق با فرهنگ مبتنی بر خلاقیت و نوآوری این کشور لازم است.
سهم نیم درصدی لوازم خانگی از صادرات
در ادامه این میزگرد، علی حیات نیا، اقتصاددان، با اعلان اینکه اعمال محدودیت های مختلف برای ورود لوازم خانگی به کشور، در کوتاه مدت مسکّنی برای این صنعت و در بلندمدت به ضرر مشتریان و حتی تولیدکنندگان است، به بحران ارزی کشور، مشکلات اشتغال و ظرفیت های خالی موجود در صنعت لوازم خانگی اشاره نمود و اظهار داشت: در این شرایط هرگونه پشتیبانی از این صنعت می تواند به جهش تولید منجر شود، اما طولانی شدن حمایت ها آنرا به سرنوشت خودروسازان گرفتار خواهدنمود.
بگفته وی صنعت لوازم خانگی در سال قبل سهم حدود نیم درصدی در صادرات کشور داشته است و از سویی بازاری به بزرگی ۴۰۰ میلیون نفر در کشورهای منطقه و همسایگان برای آن مهیاست؛ بدین سبب ظرفیت خوبی برای توسعه دارد. بدین سبب اگر این صنعت تعامل درستی با مراکز تولید دانش و فناوری در خارج داشته و مشکلات عدم ارتباط صنعت و دانشگاه در آن حل شود، می تواند به توسعه برسد.
حیات نیا با اعلان اینکه در جهان فناوری صنعت لوازم الکترونیکی هر شش ماه یک دفعه گرفتار تغییر شده و به روز می شود، اشاره کرد: بدین سبب در برنامه ریزی ها برای این صنعت باید به تغییرات فناورانه توجه ویژه داشت. تداوم محدودیت های وارداتی و حمایت ها از صنعت داخلی، برای این صنعت رانت به وجود آورده و لطمه های جدی در بلندمدت به آن وارد میکند.
این اقتصاددان با اعلان اینکه حضور در بازار افغانستان مستلزم تولید محصولاتی مبتنی بر سلایق مردم این کشور، بازارسنجی های درست و انجام سرمایه گذاری های مشترک است، عراق و افغانستان را دو بازار بزرگ صادراتی برای محصولات این صنعت عنوان نمود و اظهار داشت: در مناطق جنوبی و شیعه نشین عراق که همگونی فرهنگی بیشتری با ایرانیها داشته و از درآمدهای پایین تری برخوردار می باشند، می توان بازار صادراتی بهتری ایجاد کرد. همین طور سرمایه گذاری مشترک با عراقی ها با ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در مناطقی همچون بانه، مهران و قصرشیرین و ایجاد شهرک های صنعتی مشترک می تواند ضامن حضور بلندمدت ما در بازار این کشور باشد.




منبع:

1400/07/06
11:14:01
5.0 / 5
1623
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
لباس نو