گزارش لباس نو؛

خطر محدودسازی ترانزیت به بهانه کشف کالای قاچاق

خطر محدودسازی ترانزیت به بهانه کشف کالای قاچاق

لباس نو: مراحل دست و پاگیر عبور کالا از خاک ایران و همین طور حساسیت ها و سخت گیری توسط نهادهای مختلف سبب شده تا ترانزیت از ایران چندان مورد علاقه تجار خارجی و شرکت های حمل و نقل بین المللی واقع نشود.



به گزارش لباس نو به نقل از مهر، ترانزیت کالا همچون فرصت های ویژه اقتصادی و راهبردی کشور است. در شرایطی که تحریم فروش نفت به محدود شدن درآمدهای ارزی ایران منجر شده، فعال کردن دیگر امتیازات کشور در عرصه تجارت جهانی ضروری می باشد. همچون فرصت های موجود برای احصاء درآمدهای چند میلیارد دلاری و شکوفا کردن اقتصاد کشور ترانزیت کالا است. ترانزیت علاوه بر فراهم کردن بستر حضور پررنگ ایران در میدان تجارت بین الملل امتیازات راهبردی زیادی را نیز به همراه خواهد داشت.
محدودیت های داخلی، عامل سطح پایین ترانزیت
علی رغم وجود این فرصت ها، هم اکنون سهم ایران از کالاهای قابل جذب به کریدورهای داخلی بسیار ناچیز است. این معضل دلیلهای مختلفی دارد که بخش قابل توجهی از آن متوجه فرآیندهای ترانزیت کالا در داخل ایران است. در کنار مشکلات خارجی، مراحل دست و پاگیر عبور کالا از خاک ایران و همین طور حساسیت ها و سخت گیری های زیاد که توسط نهادهای مختلف اعمال می شود سبب شده تا ترانزیت از ایران چندان مورد علاقه تجار خارجی و شرکت های حمل و نقل بین المللی واقع نشود.
پاک کردن صورت مساله بجای حل آن!
در سال ها و خصوصاً ماه های اخیر کوشش های مثبتی توسط برخی نهادها صورت گرفته است. اقداماتی مانند تعریف مسیرهای سه گانه سبز، زرد و قرمز برای عبور کالای ترانزیتی در گمرک بندر شهید رجایی و همین طور ابتکار TIR الکترونیکی که توسط گمرک ایران ابداع و مورد تأیید و تقدیر کنوانسیون جهانی TIR قرار گرفت همچون آنها است. با وجود این، این تلاش ها در مقابل تصمیمات و ابلاغیه های خلق الساعه کارکرد بالایی نداشته اند و علاوه بر معضلات خارجی مانند تحریم، تصمیمات نسنجیده و محدود کننده داخلی ضد ترانزیت سبب شده تا در سالهای اخیر ترانزیت کالا از خاک ایران افت های شدیدی را تجربه کند.
از جمله تصمیماتی که ضربه های زیادی بر پیکره ترانزیت وارد کرده، اعمال محدودیت های شدید ضد ترانزیت به بهانه جلوگیری از قاچاق کالا است. طبق اعلام های رسمی سالانه میلیاردها دلار کالای قاچاق از مبادی مرزی وارد کشور می شود. در این میان معدود سودجویانی نیز با سوء استفاده از پوشش ترانزیت مبادرت به وارد کردن محموله به سرزمین اصلی و نشت و قاچاق آن در داخل می کنند. در برخورد با این اتفاقات اما برخی مسئولین و نهادها بجای حل مشکل مبادرت به پاک کردن صورت مساله و اعمال محدودیت های زیاد بر ترانزیت می کنند.
بهانه جدید برای محدود کردن ترانزیت: کشف واردات مبلمان قاچاق در پوشش عبور ترانزیتی
در روزهای گذشته نیز مورد جدیدی از قاچاق کالا در پوشش ترانزیت توسط مأموران گمرک کشف شد.
در این رابطه سخنگوی گمرک اظهار داشت: ۵ دستگاه کامیون ترانزیتی که محموله مبلمان خارجی را با مبلمان ایرانی جا به جا کرده و با این روش دنبال فروش مبلمان خارجی در ایران بودند با رصد گمرک ایران و همکاری گمرک بوشهر بعنوان گمرک ورودی و گمرک لطف آباد بعنوان گمرک خروجی محموله های مبلمان، کشف و ضبط شد.
بنا بر شنیده ها بعد از این اتفاق، برخی نهادها و مسئولان مرتبط در صدد اعمال محدودیت های سنگین جدید بر روی کالاهای ترانزیتی هستند. در این راستا پیش بینی می شود در صورت اتخاذ چنین تصمیماتی نظارت ها و ارزیابی های گمرکی بالا رفته و مزیت ترانزیتی مسیرهای ایران از شرایط فعلی نیز کمرنگ تر شود.
در حال حاضر باتوجه به مزیت ترانزیتی ایران و همین طور شرایط ویژه اقتصادی کشور لازم است تا ترانزیت کالا بیش از پیش مورد توجه مسئولان و دستگاهها قرار گیرد. واقعیت تلخ آنست که قاچاقچیان با پوشش ها و ترفندهای مختلفی مبادرت به واردات قاچاق می کنند که مصداق آن در بعضی موارد نیز ترانزیت کالا است. این معضل باید با روش هایی همچون شیوه های نوین و هوشمند پایش کالا و مسیر، راه اندازی ترانزیت ریلی برنامه ای پر حجم و … مرتفع شود.
در حالی که عامل زمان و امنیت در کنار هزینه، مهم ترین فاکتورهای مزیت یک کریدور ترانزیتی محسوب می شوند، محدود کردن فرصت عظیم ترانزیت به بهانه عبور چند محموله قاچاق نه فقط معضل قاچاق را حل نمی کند، بلکه عدم النفع ناشی از محروم شدن کشور از درآمد ترانزیتی، صدها یا شاید هزاران برابر لطمه بیشتری از معدود موارد قاچاق در پوشش ترانزیت برای کشور به همراه خواهد داشت.


منبع:

1400/08/26
23:17:58
5.0 / 5
588
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , تجربه , دلار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
لباس نو