پشت پرده تعلیق آیتول

پشت پرده تعلیق آیتول

به گزارش لباس نو طبق اعلام مسؤلان بیمه مرکزی، وجود رانت اطلاعاتی از سامانه هایی مانند راهور و معاینه فنی باعث تعلیق استارت آپ «آیتول» که در حوزه بیمه شخص ثالث فعالیت می کند، شده است.


به گزارش لباس نو به نقل از ایسنا، چند ماه پیش بود که به دنبال ایجاد برخی اختلال هایی از جانب استارت آپ های غیرمجاز در فعالیت صنعت بیمه، بیمه مرکزی طی بخشنامه ای نسبت به فعالیت استارت آپ های فاقد مجوز اخطار داده و شرکتهای بیمه ای را از همکاری با این بخش که فعالیت غیرقانونی داشتد منع کرد، در عین حال از غیرمجازها خواسته شد برای قانونی شدن فعالیت و دریافت مجوز حرکت کنند.
اما از مدتی قبل شنیده می شد که بعضی از استارت آپ ها دارای اطلاعاتی از بیمه گذاران در سطح گسترده هستند که صنعت بیمه و حتی استارت آپ های دیگر از آن بهره مند نبوده و یا این که مثلاً یک شرکت بیمه ای آنرا طی سالها فعالیت بدست آورده است و این باعث اعتراض فعالان بیمه شده بود، در این بین نام کارگزاری برخط همپاد کیان (آیتول) هم مطرح بود تا اینکه به تازگی بیمه مرکزی اعلام نمود که پروانه فعالیت این استارت آپ تعلیق شده است.
در رابطه با چرایی این اقدام و تعلیق آیتول، محمد جواد آقاجری-مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای بیمه مرکزی -در گفت وگویی با ایسنا به بیان توضیحاتی در این رابطه پرداخت.
آیتول از قبل هم مشکل داشت
این مقام مسئول در بیمه مرکزی ضمن اشاره به اینکه ورود آیتول به فعالیت بیمه ای فراز و نشیب زیادی داشته است، اظهار داشت: در جریان ساماندهی فعالیت استارت آپ های غیرمجاز، بیمه مرکزی از آنها دعوت کرد و طی تذکری خواست که به فعالیت غیر مجاز خود آخر داده و در راه دریافت مجوز حرکت کنند که آیتول هم یکی از این کارگزاری های برخط بدون مجوز بود که مشکلاتی با خود به همراه داشت اما به هر ترتیب توانست فرایند را طی کرده و امسال مجوز فعالیت دریافت کند.
حتی بین خودشان هم از آیتول انتقاد می کردند
آقاجری با بیان اینکه اما در ادامه شاهد آن بودیم که به صورت مرتب شکایت ها و گله هایی از فعالیت آیتول به بیمه مرکزی اعلام می شود توضیح داد: ماجرا این بود که این کارگزاری برخط به اطلاعاتی دسترسی داشت که سایر کارگزاری های برخط و یا صنعت بیمه به صورت کامل به آن دسترسی نداشتند. این در حالی بود که حتی در جلساتی که با کارگزاری های برخط برگزار می کردیم و آیتول هم حضور داشت، از دغدغه های حاضران این بود که اطلاعات در اختیار این کارگزاری از کجا آمده که سایر کارگزاری ها به آن دسترسی ندارند و نسبت به این مورد انتقاد می کردند.
نمی خواستیم یکدفعه جلوی فعالیت را بگیریم، حرف ها را شنیدیم
وی با بیان اینکه بیمه مرکزی نمی خواست به صورت یک دفعه و بدون بررسی مانع از فعالیت یک استارت آپ شود، اظهار داشت: طی جلساتی که برگزار شد بارها استدلال ها و توضیحات آیتول را شنیدیم و تلاش کردیم ابتدا بررسی های لازم صورت گرفته و در ادامه اقدام نماییم اما در یکی از جلسات وقتی از آنها خواستیم در ارتباط با منبع و چگونگی دسترسی اطلاعات خود توضیح دهند و بگویند که آنرا از کجا می آورند، پاسخ برای ما قابل تامل بود؛ به صورتی که مشخص شد که اساسا بنای تشکیل آیتول، اطلاعاتی بوده که در اختیار داشته است و اطلاعات آن از سامانه راهور، معاینه فنی و یکسری از سامانه ذره بین بدست آمده و در اختیار این کارگزاری برخط قرار گرفته است.
رانتی در کار بود که دیگران نداشتند
مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای بیمه مرکزی، ضمن اشاره به اینکه بیمه مرکزی مبحث را در راه بررسی دقیق تری قرار داد اضافه کرد: مسئله اینجا بود که این، رانت اطلاعاتی است که در اختیار آیتول قرار دارد ولی مابقی کارگزاری های برخط و یا شرکتهای بیمه ای به آن دسترسی ندارند بویژه این که فقط در رشته شخص ثالث فعالیت می کند، در حالیکه معتقدیم باید دسترسی به اطلاعات عادلانه باشد.
پروانه تا وقتی که امکان دسترسی اطلاعات نباشد، تعلیق است
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس پروانه فعالیت آیتول را تعلیق کردیم تا وقتی که بررسی های دقیق تری انجام شده و بدانیم که آیا این امکان وجود دارد که اطلاعاتی که از سامانه های ذکر شده در اختیار آیتول قرار دارد، برای سایر فعالان صنعت بیمه هم قابل توزیع است یا امکان آن وجود ندارد؟ به عبارتی ادامه فعالیت این کارگزاری برخط فعلاً به علت وجود رانت اطلاعاتی که از نظر بیمه مرکزی قابل تائید نیست و باعث اختلال در فعالیت سایر فعالان بیمه می شود تا رسیدن به نتیجه امکان نخواهد داشت.




1400/10/12
13:35:47
5.0 / 5
430
تگهای خبر: خدمات , صنعت , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
لباس نو