یادداشت اقتصادی؛

لزوم افزایش سهم علوم اقتصادی از سبد آموزشی کشور

لزوم افزایش سهم علوم اقتصادی از سبد آموزشی کشور

به گزارش لباس نو با عنایت به شرایط اقتصادی سالهای اخیر، لزوم افزایش سواد اقتصادی و مالی در تمام آحاد جامعه، بخصوص برای نسل جدید، بیشتر از پیش احساس می شود.


به گزارش لباس نو به نقل از مهر، از آنجائیکه اقتصاد یکی از نیازهای اصلی و اساسی زندگی امروز و به عبارتی جز لاینفک آن است و پیچیدگی عصر حاضر اقتضا می کند که نسل آینده، برای مواجهه با مشکلاتش، بر مبنای مولفههای اقتصادی صحیحی تربیت شود. یکی از مهم ترین زمینه هایی که در آموزش و پرورش هر کشور و در دنیای معاصر حائز اهمیت فراوان است، تربیت اقتصادی یک نسل است. در ارتباط با اهمیت همین موضوع محمد رسول نظافتی، پژوهشگر اقتصادی یادداشت زیر را به خبرگزاری مهر ارسال کرده است که از نگاهتان می گذرد؛ علم اقتصاد از معدود علومی است که برای مخاطب خود قدرت تصمیم و عقلانیت ویژه ای قائل است که این امر منجر به گره خوردن علم اقتصاد به فرهنگ می شود، چون که یکی از ملزومات، و پیش شرط های هر سیاست اقتصادی همراهی و مشارکت جامعه است. این علم را در متون قدیمی به علم تدبیر منزل و بعدتر اداره مدن (شهرها) یاد کرده اند، پس طبیعتاً هرچه فهم عمومی از این علم بیشتر شود هم در اداره امورات شخصی تسهیل می شود و هم در اجرای بهینه سیاست های کلان. همراهی جامعه از طرق مختلفی نظیر فرهنگ سازی، افزایش دانش عمومی وتبیین سیاست های کلان به زبان مخاطب رقم می خورد و از همین رو کشورهای با اقتصاد پیشرفته این امر را در زمره امور راهبردی دولت خود قرارداده اند و افزایش دانش اقتصادی را از شروع دوره یادگیری ابتدایی تا آخر در دستور کار خود قرار داده اند. برای مثال در کشور چین تربیت اقتصادی در سیستم اموزشی از جایگاه والایی برخوردار است؛ نمود این اهمیت این گونه است که برنامه سواد اقتصادی جزو برنامه الزامی دروس ملی است. برنامه ای که از لحاظ محتوایی به بیان ۱) مفاهیم اقتصادی (چیستی و کارکرد پول و..) ۲) مهارت های اقتصادی (مثل مسئله محدودیت بودجه و..) و ۳) دیدگاه های اقتصادی (مدیریت ریسک و ریسک پذیری و الگوی مصرف و..) اشاره دارد. این امر در کشور به چین فقط در این سطح خلاصه نمی گردد بلکه از راهکارهای دیگری نظیر تلفیق اقتصاد در دروس دیگر مثل بیان اصطلاحات اقتصادی در مسائل ریاضی و برگزاری کارگاه های اقتصادی و اقداماتی از این دست استفاده می شود. درمثالی دیگر در کشوراسترالیا آموزش سواد اقتصادی تقریباً پس از بحران مالی ۲۰۰۸ آغاز شد. این امر با استفاده از روش هایی نظیر تلفیق مفاهیم اقتصادی در دروسی نظیر ریاضی، بهداشت و علوم اجتماعی و… پیش رفت واز لحاظ محتوایی در ۳محور این امر را برنامه ریزی کرده اند؛ اولاً تببین مفاهیمی مثل درامد و هزینه وادبیات ابتدایی اقتصادی و.. دوما آموزش مهارت هایی نظیر مدیریت امور مالی و برنامه ریزی اقتصادی و رقابت پذیری و مفهوم ریسک سوما مسئولیت در مقابل اقتصاد و نقش مهم ان ها در آینده اقتصادی کشور. به عبارت دیگر به دانش اموزان آموخته می شود که چگونه یک کنشگر مثبت در راه توسعه اقتصادی در هر جایگاهی که قرار خواهند گرفت باشند. در کشور ما مسئله اموزش سواد اقتصادی جامعه به چند عنوان درسی، آن هم فقط در رشته علوم انسانی خلاصه شده است و برنامه ای هدفمند و جامع در این مسئله وجود ندارد. با اتفاقات پیش آمده در سالهای اخیر اقتصاد مثل افزایش تورم، تشدید تحریم ها، استقبال و ورود هیجانی به بازار سرمایه و…افزایش فهم و سواد اقتصادی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود. مطابق قانون اساسی، نقش مردم و تعاونی ها در اقتصاد کشور حائز اهمیت ویژه ای است، برای رهایی سریع تر از بحران فعلی که اقتصاد کشور ما با آن درگیر است اقدام در این راه باید به صورت همزمان از چند محور صورت گیرد تا افزایش دانش اقتصاد و سواد مالی جامعه در همه اقشار اتفاق بیافتد، چون که در این خلأ سواد اقتصادی جامعه، دشمنان ایران این خلأ با تعاریف غلط و صدمه زننده در بعد اموزش و تغییر اولویت های اقتصادی در بعد فرهنگ پر شده است و این امر باعث بی اثر شدن و معکوس شدن اثر سیاست های کلان اقتصادی کشور شده است. در مسئله اموزش سواد اقتصادی توجه به تجارب سایر ملل موفق در این حوزه منجر به تسریع در تحقق و کاهش آزمون و خطا در این راه می شود و باید کارگزاران و پژوهشگران اقتصادی –فرهنگی کشور با مطالعه و اسیب شناسی وضعیت موجود و و بررسی تجارب کشورهای موفق در این حوزه وتطبیق این دو مبحث به برنامه جامعی برسند اما در گام نخست اصلاح و افزایش بهره وری ازظرفیت موجود راهکاری در دسترس تر است. برای مثال اصلاح مفاد کتب درسی و یا بیشتر شدن محتواهای اقتصادی در رسانه ها و گفتمان سازی بعضی از مسائل روز و شبکه سازی تببین گران اقتصادی سراسر کشور از زمره این راهکار ها است. رهبر انقلاب هر ساله شعاری برای سال نو معین می کنند که این شعار راهبرد جامع و اهداف کلان کشور را برای دوره یک ساله بیان می کنند که مخاطب این شعار علاوه بر کارگزاران افراد جامعه هم هستند و افزایش بهره وری از افراد جامعه در جهت تحقق شعار سال مستلزم گفتمان سازی و تبیین دقیق این شعار است.

1401/01/16
09:40:51
5.0 / 5
209
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
لباس نو