در گزارش لباس نو اعلام شد؛

ماجرای توقف کامیون های بین المللی در مرزهای ورودی

ماجرای توقف کامیون های بین المللی در مرزهای ورودی

رییس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران اظهار داشت: بخشنامه های خلق الساعه صمت و گمرک سبب شده تا خیلی از کامیون های بین المللی در مرزهای ورودی متوقف شوند.



جواد سمساریلر در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره مشکلات رانندگان کامیون های برون مرزی اظهار نمود: اساس کار رانندگان فعال در برون مرزی، کنوانسیون تیر (TIR) است که ایران نیز در این کنوانسیون عضویت دارد؛ برمبنای کنوانسیون تیر، وقتی باری از خارج کشور و بوسیله مرزهای زمینی وارد می شود، تا آن زمان که از گمرک ترخیص نشده، هنوز شامل «واردات به کشور» نشده است.
وی اضافه کرد: بدین سبب رانندگان کامیون های حامل کالاهای وارداتی، می توانند بدون باز کردن پلمب کامیون، به گمرکات اجرائی در همه استانها وارد شده و مراحل ترخیص کالا از گمرکات اجرائی ۲۷ گانه صورت گیرد و تا پیش از انجام تشریفات ترخیص، عنوان «واردات به کشور» به محموله های پلمب شده در گمرکات اطلاق نمی گردد.
تفسیر گمرک از یک مصوبه دولت
رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا افزود: از سال ۱۳۹۷ هیئت دولت مصوب کرد که ورود هر گونه کالا به کشور بدون ثبت صفارش ممنوع می باشد. گمرک هم این مصوبه را گمرکات اجرائی ابلاغ کرده است. اما تفسیر گمرک از این مصوبه دولت این است که صرف ورود کالا به مرزهای خاکی، عنوان «واردات» به خود می گیرد؛ بدین سبب باید همه محموله هایی که وارد کشور می شوند، ثبت سفارش داشته باشند تا بتوانند به گمرکات اجرائی استانهای غیر مرزی منتقل شوند.
سمساریلر تصریح کرد: درخواست ما از گمرک این است که تفسیر یاد شده را تغییر دهند و تا پیش از تحویل محموله به گمرکات اجرائی، مشمول مصوبه ثبت سفارش نشود.
به گفته این فعال صنعت حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا، کامیون هایی که بارگیری از اروپا یا سایر کشورها داشته و با بارنامه دارای مقصد بطورمثال استان کرمان وارد مرز بازرگان می شوند، در صورتیکه ثبت سفارش همراه نداشته باشند، اجازه حمل کالا به مقصد استانهای غیر مرزی را نداشته و راننده یا صاحب بار باید محموله را در محوطه گمرک مرز بازرگان که هیچ نوع امکاناتی برای صیانت از کالا نداشته و انبار ندارد، تخلیه کند تا بتواند ثبت سفارش گرفتن کند.
وی اشاره کرد: بیش از ۴ سال است که مکاتبات و جلسات مختلفی با مسئولان وزارت صمت، وزارت راه و شهر سازی، اتاق تجاری، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و… و. از جانب انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران انجام شده، اما متأسفانه تا کنون جهت اصلاح این مصوبه و حل این مشکل اقدامی انجام نشده است.
شورای عالی ترابری و وزارت صمت بخشنامه را منتفی کرده اند اما گمرک ایران حاضر به پذیرش نیست
سمساریلر تاکید کرد: شورای عالی هماهنگی ترابری کشور در جلسه ای که بیش از دو سال قبل برگزار شد، رأی به «عدم ارتباط مجوز ثبت سفارش کالا به حمل و نقل بین المللی» را تصویب کرد؛ همین طور در اسفند ماه ۱۴۰۰ اداره کل تدوین مقررات صادرات و واردات وزارت صمت نیز طی نامه ای به مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران، تقاضای ارائه ثبت سفارش از طرف رانندگان کامیون های بین المللی در مرزهای عبوری را منتفی اعلام کرد؛ ولی همچنان گمرک ایران با طرح این ادعا که بخشنامه وزارت صمت با اعتراض نهادها و سازمان های نظارتی رو به رو شده، با وجود ابلاغ نامه مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به گمرکات اجرائی، حاضر به منتفی کردن مفاد بخشنامه قبلی برای تقاضای «ثبت سفارش» از رانندگان در مرزهای عبوری نیستند.
رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران اظهار داشت: سوال ما این است که با توجه با قوانین گمرکی، کلیه محمولات وارده به کشور با هر یک از روش های حمل می بایستی به گمرک تحویل شوند؛ آیا محل ورود محمولات به کشور «مرزهای عبوری» است یا «درب خروج گمرک مقصد کالا»؟ آیا مرزهای جاده ای کشور محل عبور هستند، یا محل ورود کالا به کشور؟
وی اشاره کرد: اگر محموله ای در زمان عبور از مرز مجوز ثبت سفارش نداشت، در انبار مرز که فاقد هرگونه امکانات است تخلیه شود یا با آنکه در انبار گمرک مقصد نهایی نگهداری شود، تفاوتی خواهد داشت؟ ضمن این که پس از تخلیه در مرز و با صدور مجوز ثبت سفارش و اجرای این دستورالعمل، هزینه های سربار این محموله شامل تخلیه، بارگیری، ترانزیت و حمل مجدد به گمرک مقصد، هزینه مضاعف به کشور تحمیل می کند.
بخشنامه جدید وزارت صمت در سال جدید: رانندگان کامیون های بین المللی باید اظهارنامه ارزی هم داشته باشند
سمساریلر اضافه کرد: پس از بخشنامه گمرک که در سالهای اخیر الزام به همراه داشتن برگه ثبت سفارش از طرف رانندگان بین المللی را اجرائی کرده، بخشنامه دیگری در تاریخ ۱۶ فروردین امسال از طرف سامانه تجارت خارجی وزارت صمت و بوسیله گمرک ایران به گمرکات اجرائی ابلاغ گردیده در خصوص این که ثبت سفارش های صادره، بایستی دارای تخصیص ارز پیش از اظهار نیز باشند!
وی اظهار داشت: این در حالیست که مفاد این بخشنامه از ۶ روز پیش از صدور این دستورالعمل جدید، به کامیون های بین المللی بین راه برای ورود به ایران نیز تسری پیدا کرده و سبب شده تا کامیون ها در مرز متوقف شوند.
رئیس انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی ایران اظهار نمود: صدور بخشنامه جدید وزارت صمت (ارائه اظهارنامه ارزی) در حالی است که تقاضای ارائه اینطور اسناد از طرف رانندگان کامیون ارتباطی به رانندگان ندارد و ارائه این اسناد برای اظهار و ترخیص کالا از طرف صاحب کالا لازم است و هیچ نوع ارتباطی به حمل و نقل ندارند؛ و چرا با این ندانم کاری ها سرمایه های کشور را به هدر می دهیم؟

1401/02/11
12:20:00
5.0 / 5
117
تگهای خبر: صنعت , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لباس نو