پژوهشگران توصیه كردند

آرد هسته خرما، افزونه ای برای سالم تر کردن نان سفید

آرد هسته خرما، افزونه ای برای سالم تر کردن نان سفید

پژوهشگران کشور در یک تحقیق جالب، با افزودن آرد هسته خرما به نان سفید، شاخص گلیسمی این ماده غذایی پرمصرف را پایین آورده و از این طریق، آنرا به غذایی سالم تر تبدیل نموده اند.


به گزارش لباس نو به نقل از ایسنا، شاخص گلیسمی یا GI یک ماده غذایی، تغییرات قند خون بعد از خوردن آن غذا را نشان میدهد. علاوه بر شاخص گلیسمی، برای مشخص شدن اثر کمیت و کیفیت کربوهیدرات بر قند خون، شاخص دیگری به نام بار گلیسمی یا GL نیز مطرح گردیده است. بطور کلی مواد غذایی به سه دسته با شاخص گلیسمی پایین یعنی زیر ۵۵، متوسط یعنی ۵۵ تا ۶۹ و بالا یعنی مساوی یا بیش از ۷۰ تقسیم بندی شده اند. برمبنای بار گلیسمی نیز مواد غذایی به دسته بار پایین یعنی زیر ۱۰، بار متوسط یعنی ۱۱ تا ۱۹ و بار بالا یعنی مساوی یا بالاتر از ۲۰ تقسیم می شوند.
آن گونه که پژوهشگران می گویند، غذاهای با شاخص و بار گلیسمی پایین تر با کاهش خطر مبتلاشدن به بیماریهای مزمن ازجمله چاقی، دیابت و بیماریهای قلبی عروقی ارتباط دارند، پس یافتن عواملی که شاخص گلیسمی غذاها را کم کند، در خیلی از تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این ها، میزان احساس سیری پس از خوردن غذا را نیز با شاخصی به نام شاخص سیری یا SI اندازه گیری می کنند. بعد از خوردن غذاهای با شاخص سیری بالاتر، احساس سیری در افراد، بیشتر بوده و در نتیجه مصرف غذا در وعده های بعدی کمتر می شود. بدین سبب مصرف چنین غذاهایی می تواند در پیشگیری و درمان چاقی مؤثر باشد.
در این رابطه، یک تیم پژوهشی پنج نفره از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مبادرت به انجام پژوهشی کرده اند که در آن تأثیر افزودن آرد هسته خرما به آرد سفید برای پایین آوردن شاخص گلیسمی و شاخص سیری نان سفید بررسی شده است.
آنها در این مطالعه پژوهشی، تأثیر نان سفید معمولی و نان های سفید حاوی ۲۰ و ۴۰ درصد آرد هسته خرما را بر شاخص گلیسمی، بار گلیسمی و همین طور شاخص سیری افراد شرکت کننده ارزیابی کردند.
نتایج این بررسی ها نشان داد که جایگزین کردن قسمتی از آرد سفید گندم با آرد هسته خرما، بطور معنادار و قابل توجهی موجب کاهش شاخص و بار گلیسمی و افزایش شاخص سیری نان سفید می شود.
فریده شیشه بر، پژوهشگر مرکز تحقیقات تغذیه و بیماریهای متابولیک پژوهشکده بالینی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و همکارانش در این خصوص می گویند: «نان سفید از محصولات غذایی پرمصرف در جهان است که شاخص گلیسمی بالا و شاخص سیری پایینی دارد و همین موجب می شود که مصرف آن، تبعات زیادی ازلحاظ سلامت داشته باشد. این در حالیست که افزودن ترکیباتی مثل فیبر، آرد غلات و حبوبات می تواند شاخص گلیسمی نان سفید را کاهش و شاخص سیری آنرا افزایش دهد».
آنها افزوده اند: «هسته خرما یک منبع غنی از مواد غذایی و ترکیبات بالقوه است و افزودن آرد آن به آردسفید علاوه بر افزایش ارزش تغذیه ای نان، موجب کاهش شاخص گلیسمی و بار گلیسمی نان سفید و افزایش شاخص سیری آن در افراد سالم می شود».
بر این اساس، نان غنی شده با آرد هسته خرما با داشتن این دو خاصیت مفید می تواند برای کنترل قند خون بعد از غذا و رژیم های غذایی برای کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد.
نتایج این مطالعه در قالب یک مقاله علمی پژوهشی در «مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران» متعلق به پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی انتشار یافته است.



1401/03/30
08:58:58
5.0 / 5
94
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
لباس نو