مهر بررسی كرد؛

نظام قانون پایانه های فروشگاهی چیست؟

نظام قانون پایانه های فروشگاهی چیست؟

به گزارش لباس نو، نظام یکپارچه و فراگیر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، یک نظام جامع جمع آوری و پردازش اطلاعات در سطح ملی است که در کشورهایی همچون روسیه هم اجرایی شده است.



به گزارش لباس نو به نقل از مهر در سالهای اخیر به موازات افزایش اهمیت درآمدهای مالیاتی در بودجه سالانه، تلاشهای زیادی برای پی ریزی یک نظام مالیاتی مبتنی بر اطلاعات و ریزداده های شفاف انجام شده است.
قانونگذاران در موارد مختلفی همچون اصلاح قانون مالیات های مستقیم در سال ۱۳۹۴، قوانین بودجه و قانون برنامه توسعه، پیگیر این مهم بوده اند. اما تصویب قانونی تحت عنوان «قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» همچون مهم ترین اقدامات دراین زمینه بوده است.
نظام یکپارچه و فراگیر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، یک نظام جامع جمع آوری و پردازش اطلاعات در سطح ملی است. مهم ترین و اصلی ترین شالوده این نظام، داده ها و اطلاعات جمع آوری شده است که از مدیریت جریان اطلاعات مالی و مالیاتی مودیان شروع شده و با مدیریت اطلاعات اقتصادی، تجاری و مالی تکامل می رسد.
قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به منظور شفاف سازی تدریجی مبادلات اقتصادی و در جهت ایجاد زیرساخت مالیات الکترونیکی و تحقق اهداف دولت الکترونیک و جهت تسهیل در شناسایی درآمد واقعی مؤدیان و رعایت عدالت مالیاتی در تاریخ ۲۱/‏۰۷/‏۱۳۹۸‬ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
اجزای نظام قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان
این گزارش حاکی می باشد ارکان و اجزای نظام یکپارچه و فراگیر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با این قانون هستند و نقش مهمی را در پیاده سازی آن ایفا می کنند هم شامل موارد زیر است:
سازمان امور مالیاتی؛
کارگروه راهبری سامانه مودیان که این کارگروه به منظور سیاست گذاری در جهت قانون مربوطه و با رعایت اسناد بالادستی و ایجاد هماهنگی بین نهادهای ذی ربط و هم تدوین استانداردهای تبادل اطلاعات، با حضور نمایندگان تام الاختیار سازمان و وزارت خانه های «ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «صنعت، معدن و تجارت» و «اطلاعات» و بانک مرکزی تشکیل می شود. طبق قانون، نمایندگان عضو کارگروه راهبری این سامانه باید از میان کارکنان دستگاههای اجرایی مذکور انتخاب شوند.
از دیگر این اجزا میتوان به مرکز تنظیم مقررات اشاره نمود که مرکزی ذیل سازمان امور مالیاتی است که وظیفه راه اندازی، پایش و مدیریت سامانه مودیان را بر عهده دارد. همینطور شرکتهای معتمد عرضه کننده خدمات مالیاتی که اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی سازمان، نسبت به عرضه مشاوره و آموزش های لازم به مؤدیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات موردنیاز برای عرضه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات در ارتباط با صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیرحاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری می کنند.
نهادهای ارزیابی و ممیزی: نهادهایی که در همکاری با سازمان مالیاتی، سخت افزارها و یا نرم افزارهای مورد استفاده در سامانه مودیان را جهت صحت سنجی عملکرد، ارزیابی و آزمایش می کنند.
از دیگر اجزای این نظام مالیاتی میتوان به شرکتهای تأمین کننده نرم افزار و سخت افزار و مودیان مالیاتی مشمول اشاره نمود.
مشمولین سامانه مودیان چه اشخاصی هستند
تمامی اشخاص حقیقی که صاحب مشاغل صنفی و غیر صنفی هستند و تمامی اشخاص حقوقی باید عضو سامانه مودیان شوند و حساب های تجاری خویش را تعیین کنند تا مشخص شود تراکنش های مالی تجاری را در کدام حساب انجام می دهند، سازمان امور مالیاتی هم آن حساب را ملاک مالیات ستانی قرار می دهد. طبق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان استفاده از حساب هایی که برای انجام کارهای شغلی به سازمان معرفی نشده است، تخلف شمرده می شود.
دامنه کاربرد پایانه فروشگاهی بسیار وسیع بوده و کلیه فعالان اقتصادی مشمول مالیات بر درآمد و مشمول مالیات بر ارزش افزوده که در بخش های تولید و توزیع کالا و خدمات اشتغال دارند را در بر می گیرد.
با پیاده سازی پایانه فروشگاهی در سطح واحدهای کسب وکار، ضمن تسریع، تسهیل و شفافیت مبادلات تجاری، افزایش شفافیت جریان درآمدها و کاهش هزینه های قانونی صاحبان مشاغل هم اتفاق می افتد. همینطور سبب پیشگیری از فرار مالیاتی و پولشویی در کشور می شود و می تواند به تأمین بودجه کشور کمک نماید.
بی تردید، با استقرار کامل سامانه پایانه فروشگاهی، امکان حذف دفاتر قانونی شامل دفتر روزنامه و دفتر مشاغل برای اشخاص حقیقی وجود دارد. این مورد ضمن کمک به فرایند شناسایی و تشخیص دقیق درآمد مودیان مشمول در بخش مالیات های مستقیم، امکان شناسایی فعالان اقتصادی در نظام مبادلات اقتصادی، سهولت برآورد ظرفیت مالیاتی کشور، شفاف سازی اقتصادی در طول زنجیره واردات، تولید، مصرف و مالیات های پرداخت شده مرحله قبل و به حداقل رساندن فرار مالیاتی را فراهم می آورد.
استفاده از پایانه های فروشگاهی مزایای گوناگونی دارد که علاوه بر عناوین یاد شده میتوان به موارد زیر هم اشاره کرد:
تحقق اهداف دولت الکترونیکی و اقتصاد مقاومتی؛ ایجاد عدالت نسبی مالیاتی؛ شناسایی صحیح درآمدهای مشمول مالیات و کاهش فرار مالیاتی؛ ایجاد شفافیت شناسایی درآمد حاصل از کسب وکارها و تعیین دقیق مالیات و عدم تضییع حقوق مودیان و دولت؛ تشکیل پایگاه داده معاملات اقتصادی در سطح کشور؛ ایجاد تعامل بین سازمان های دولتی برپایه الگوی مشخص؛ تشکیل پایگاه های اطلاعاتی آماری در حوزه تأمین و توزیع کالا و خدمات؛ تسهیل و روان سازی کسب وکارها با بهره گیری از روش های مبتنی بر تکنولوژی
راهبردها و اصول اجرای قانون
از جمله موارد مهمی که دولت بایستی بعد از اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مد نظر قرار دهد تا این قانون به اهدافی که برای آن متصور است برسد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اجرای قانون کمترین اختلال را در کسب و کار مودیان ایجاد نماید؛ حفظ حریم شخصی و رعایت اصول محرمانگی داده و اطلاعات کسب و کار مودیان؛ دریافت حداکثری داده و اطلاعات مورد نیاز نظام یکپارچه و فراگیر قانون پایانه های فروشگاهی؛ ایجاد فضای آزاد و قانون مند در بستری رقابتی؛ افزایش رضایت مودیان و منافع کشور
تجربه روسیه
کشور روسیه همچون کشورهایی است که در سالهای قبل از سامانه مودیان برای ساماندهی مشاغل خرده فروشی خود بهره برده است. استفاده از پایانه های فروشگاهی غیر برخط در روسیه از گذشته متداول بوده است، اما طبیعتاً این ابزارها نمی توانستند نیازهای اطلاعاتی و مالیاتی مورد نیاز برای رسیدن به شفافیت اقتصادی را فراهم آورند. چونکه منبع قابل اطمینانی از درآمد اشخاص و یا کامل بودن سوابق درآمدی افراد را تضمین نمی کرد. همینطور این امر به ابتلای بالای اجتناب از مالیات در بخش خرده فروشی هم منجر شده بود.
به همین دلیل، نظام خدمات مالیاتی فدرال روسیه به تدریج کسب و کارهای خرده فروشی را ملزم به استفاده از پایانه های فروشگاهی برخط کرد. نظام خدمات مالیاتی فدرال روسیه اهدافی چون ایجاد رقابت عادلانه تر در کسب وکارها، کاهش امکان تقلب مالیاتی، کاهش هزینه ها برای کسب وکارها و نظام مالیاتی از راه کاهش تعداد بازرسی ها را بعنوان مزیت پایانه های فروشگاهی برخط معرفی کرده است. نظام خدمات مالیاتی این کشور، به منظور کاهش هزینه های وصول مالیات و افزایش تمکین مالیاتی، مطالعات خویش را در زمینه استفاده از فناوری های مدرن انجام داده بود. در نتیجه این مطالعات که از منابع بین المللی، بخصوص کشور کره جنوبی استفاده شده بود، منجر به پیاده سازی پایانه‏ های فروش برخط به صورت آزمایشی در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ شد.
دولت فدرال روسیه در آن مقطع با یک مصوبه، پشتوانه قانونی لازم برای انجام چنین طرح آزمایشی را انجام داد. اساس این ایده، ثبت برخط هر پرداخت بود که اجازه تأیید آن توسط خریدار انجام می شد. چنین طرحی با ایجاد سیستمی از ابزارهای کنترل اجتماعی، ضمن اطمینان از منافع مشاغل، دامنه تخلفات را به حداقل می رساند.


منبع:

1401/05/25
10:41:41
5.0 / 5
238
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
لباس نو