راهی برای جلوگیری از واردات بنزین

راهی برای جلوگیری از واردات بنزین

به گزارش لباس نو، رییس انجمن صنفی سی ان جی کشور اظهار داشت: در شرایطی که 50 درصدر ظرفیت سی ان جی کشور خالی است، می توان با جایگزینی این فرآورده نفتی با بنزین، مانع واردات بنزین شد.


محسن جوهری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ظرفیت های ایران در زمینه سی ان جی، اظهار داشت: می توانیم ادعا نماییم که حالا دانش ساخت تجهیزات سی ان جی بطور ۱۰۰ درصد در اختیار کشور است و شرکت های ایرانی به آسانی در این عرصه فعال می باشند.
وی با اعلان اینکه ۵۰ درصد ظرفیت عرضه سی ان جی بلااستفاده مانده است و از شرکت های تولیدی و خدماتی آنطور که باید استفاده نمی گردد، اشاره کرد: به جز کلان شهرها نیازی به راه اندازی جایگاه جدید نیست، در شهرستان ها جایگاه ها حداقل ۵۰ درصد ظرفیت خالی دارند و حتی در بعضی از شهرستان ها این عدد بیش از ۵۰ درصد است، تاجایی که جایگاه داری در خیلی از شهرستان ها صرفه اقتصادی ندارد، چونکه میزان عرضه سوخت سی ان جی که دارند هزینه های آنها را پوشش نمی دهد.
رییس انجمن صنفی سی ان جی کشور با اشاره به ظرفیت موجود در کشور برای تبدیل خوروها به گازسوز، اظهار داشت: برای این مساله نیز ظرفیت های خوبی در کشور وجود دارد، حدود ۵۰۰ کارگاه تبدیل در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها به سمت تبدیل خودرو ها با بهره گیری از کیت نوع ۳ و ۴ رفته اند.
جوهری اضافه کرد: استفاده از کیت های نسل ۳ و نسل ۴ برای تبدیل خودرو ها به دوگانه سوز تاثیر بسیاری در کاهش افت راندمان خودرو های دوگانه سوز دارد و مردم را تشویق به استفاده از سوخت سی ان جی می کند البته هزینه زیادی دارد و امیدواریم دولت در بحث تبدیل خودرو ها فکر اساسی داشته باشد تا تبدیل خودرو ها با هزینه دولت صورت گیرد و کسانی که متقاضی گازسوز کردن هستند هزینه ای را پرداخت نکنند.
وی با اعلان اینکه حالا در بحث بنزین مجدد به سمت واردات حرکت می نماییم و میزان مصرف نیز روند افزایشی دارد، پس توسعه تجدیدپذیرها اساسا به نفع دولت می باشد، اظهار داشت: خودرو های بنزینی در کشور وجود دارند که مصرف آنها چند برابر استاندارد جهانی است، باتوجه به این که ما بیشترین منابع گازی دنیا را داریم و می توانیم از سی ان جی به عنوان سوخت خودرو استفاده نمائیم، غفلت در این بخش منطقی نیست و کوتاهی خودروسازان در تولید خودرو های دوگانه سوز خیانت به منافع ملی کشور است.
رییس انجمن صنفی سی ان جی کشور با اشاره به مشکلات موجود در زمینه سی ان جی، اظهار داشت: باتوجه به تحریم ها صادرات گاز طبیعی با مشکلات زیادی مواجه می باشد، اما بنزین را به آسانی می توانیم صادر نماییم. اگر سوخت خودرو ها را به این سمت سوق دهیم، هم مشکل مصرف بالای بنزین خودرو ها حل می شود و هم می توانیم از گازی که امکان صادرات آنرا نداریم به عنوان سوخت خودرو ها استفاده نمائیم.
جوهری افزود، باتوجه به ظرفیت خالی بیشتر جایگاه های بین شهری و جایگاه های موجود در شهرهای کم جمعیت، تبدیل خودرو های دیزلی به گازسوز می تواند علاوه بر کاهش مصرف گازوییل، در کاهش آلایندگی هوا نیز موثر باشد و سبب تقویت اقتصاد جایگاه داران سی ان جی شود.
ایشان سپس اضافه کرد: تکنولوژی تبدیل خودروی گازوئیل سوز به دوگانه سوز سی ان جی توسط شرکت های ایرانی بومی سازی شده است و پس یکی از استراتژی های کلانی که می توانیم در وضعیت تحریم پیش بگیریم جایگزین کردن سی ان جی با گازوئیل است.



1401/08/18
08:03:35
5.0 / 5
173
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
لباس نو