ابرآروان از افترا و تحریم تا حقیقت

ابرآروان از افترا و تحریم تا حقیقت

به گزارش لباس نو، از زمانی که فعالیت یک شرکت ایرانی در حوزه ی فناوری ابری در کشور آغاز شد، سوالات و ابهاماتی در رابطه با ˮابرآروانˮ مطرح بوده و این شایعات بعد از اعلام مشارکت این شرکت در پروژه ابرایران و بار دیگر همزمان با اعمال محدودیت های اینترنتی در کشور پررنگ تر شد. شواهد نشان داده است وجود این شرکت ایرانی که در کشورهای متعدد و دیتاسنترهای مختلف سرور داشته و خدمات یکپارچه برای همه آنها در نظر گرفته به کسب و کارها کمک بسیاری کرده اما چرا با تمام خدماتی که این استارت آپ عرضه کرده، همواره شنیده می شود که این شرکت در جهت اعمال محدودیت بر دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت اقداماتی انجام می دهد؟


به گزارش لباس نو به نقل از ایسنا، اتحادیه اروپا بتازگی فهرستی از تحریم های جدید در رابطه با ایران ارائه کرد که نام شرکتی با عنوان ابرآروان در آن به چشم می خورد، نام این سرویس دهنده ی بین المللی فعال در حوزه ی فناوری ابری با این استدلال که طی سال های اخیر در پروژه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فناوری اطلاعات ایران حضور داشته، در بین تحریم شدگان قرار گرفته است.
خبر تحریم آروان کلاد از جانب اتحادیه ی اروپا در حالی اعلام گردید که این شرکت چند سالی است درگیر حاشیه و طرح موضوعات و ادعاهایی در رابطه با نقش داشتن این شرکت در محدودیت یا قطع اینترنت در ایران است و هر بار با ارائه دلایلی فنی، اتهامات و ادعاهای مطرح شده را رد کرده و پس از تحریم شدنش توسط اتحادیه اروپا هم در اطلاعیه ای با بیان اینکه می پذیرد که در جنگ رسانه ای در مقابل شایعه ها و جعل حقیقت شکست خورده و نتوانسته از حقانیت خود به درستی دفاع کند، اشاره کرد که اتهامات نادرست از راه رسانه های اجتماعی و خبرگزاری ها، بدون شواهد محکم، آن قدر تکرار شده که امروز مبنایی برای این تحریم ناعادلانه قرار گرفته است.
ماجرا چیست؟
اما مدتی پیش از انتشار خبر تحریم اتحادیه اروپا، ایمیل هایی از ده ها کسب وکار ایرانی در فضای مجازی منتشر گردید که به ایمیل های مراجع قضایی پاسخ داده بودند. به صورت معمول در تمام نقاط جهان این دست ایمیل ها به کسب وکارهای اینترنتی بخصوص پلتفرم ها و ارائه دهندگان خدمات زیرساختی ارسال می شود و این سرویس دهندگان مکلفند نسبت به قوانین وضع شده از سمت نهادهای نظارتی مناطق و کشورهایی که در آنها سرویس می دهند، پاسخ گو باشند. در این بین، چند ایمیل از ابر آروان هم منتشر گردید که منجر به واکنش در میان کاربران رسانه های اجتماعی شد.
در این جهت این شرکت اصرار کرد که تنها بر خدمات خود دسترسی و نظارت داشته و تنها امکان قطع سرویس ابری کاربران خویش را دارد. در این فرایند، انجام حکم قضایی به مفهوم قطع سرویس ابری کاربران است و نه اعمال فیلترینگ اینترنت. این قطع سرویس در محصول CDN / DNS روی دامنه کاربر و در سرویس زیرساخت ابری، روی IP ابرک (سرور ابری) کاربر به انجام می رسد.
این شرکت در بیانیه ها، توضیحات و صفحات شرایط استفاده از خدمات امکان قطع سرویس به سبب گزارش از سمت نهادهای قانونی داخلی و بین المللی را عنوان کرده و به اطلاع کاربران خود رساند و همانطور که در صفحه شرایط استفاده از خدمات (Terms of Services) در سایت این شرکت آمده است، اگر گزارش یا حکم قضایی از یکی از مراجع ذی صلاح داخلی یا بین المللی دریافت شود، ابر آروان بعد از صحت سنجی، نسبت به قطع سرویس مشترک اقدام می کند. این قطع سرویس تنها محدود به استفاده از خدمات ابر آروان از جانب کاربر است و هیچ ارتباطی به فیلترینگ اینترنت یا مواردی از این دست ندارد.
ابر آروان تاکید دارد که همانند کسب وکارهای معتبر بین المللی هم چون اپل، ورد پرس، دراپ باکس و توییتر در صفحه گزارش شفافیت خود، میزان درخواست ها، دستورها و شکایت های ارسال شده از جانب مراجع قضایی و نهادهای نافذ داخلی و بین المللی و روش پاسخ به آنها را در سه دسته ی «حق مالکیت»، «دستور قضایی» و «سواستفاده» به شکل عمومی منتشر نموده است.
در این فرایند اجرایی، بعد از دریافت ایمیل مسدودسازی، تا جای ممکن تلاش می شود ابتدا به کاربر اطلاع داده شود، سپس در مواقع نیاز و در صورت امکان، به کاربر در حوزه ی انتقال اطلاعات و تهیه ی نسخه پشتیبان از دیتا کمک و درنهایت عطف به دستور قضایی، سرویس دهی به کاربر بر بستر ابر آروان متوقف می شود. هم چنین لازم به ذکر است طبق ماده ۲۳ قانون جرایم کامپیوتری، اگر کسب وکارها «از اجرای دستور کارگروه (کمیته) یا مقام قضایی اجتناب کنند، منحل خواهند شد.»
اما مورد دیگری که منجر به واکنش عده ای از مخاطبان شده بود، لحن و ادبیات ابرآروان در پاسخ به یکی از ایمیل های قضایی بود که این شرکت پذیرفته که در بعضی از مکاتباتش، لحن صحیحی نداشته و از این بابت عذرخواهی کرده است.
از طرف دیگر، مدتی پیش هم در گزارش چند رسانه آلمانی، گزاره ها و مواردی در رابطه با ابرآروان ذکر شد و فعالیت بین المللی اش با سافت کلاد به اینترنت ملی ایران نسبت داده شده بود. با وجود این که بارها ارتباط این شرکت با پدیده ی اینترنت ملی رد شده بود ولی چنین گزاره ای، این پرسش را از جانب کارشناسان بیان کرد که اینترنت ملی ایران چه نیازی به زیرساخت در سایر کشورها مثل آلمان دارد؟
ابر آروان اعلام نموده که سافت کلاد و به صورت کلی آروان کلاد، نه به شکل مستقیم و نه به شکل غیرمستقیم در ساخت و توسعه یک شبکه ی بسته برای دولت ایران نقشی ندارند. یک ارائه دهنده ی خدمات ابری نه تنها در ایران، بلکه در هیچ کشور دیگری نمی تواند در ساختار و سانسور اینترنت ایفای نقش کند. بعلاوه آروان کلاد هیچ سرویس یا پروژه ی دیگری خارج از ارائه ی خدمات ابری ندارد.
طبق اعلام، پاپ سایت های آروان کلاد در ۴۰ منطقه ی مختلف دنیا واقع شده است و این شرکت مانند تمام ارائه دهندگان زیرساخت ابری (به طور مثال هتزنر، کلادفلر، آمازون، دیجیتال اوشن و …) اینترنت را از تأمین کنندگان و اپراتورهای اینترنت دریافت می کند. طبیعی است که ابر آروان از لحاظ فنی و منطقی هیچ نقشی در ساختار اینترنت در هیچ یک از این کشورها ندارد. شبکه و توپولوژی حضور آروان کلاد و اتصال آن به اینترنت و نقاط تبادل ترافیک (IXP) در ایران، دقیقاً مشابه حضورش در سایر کشورها است. از طرفی اینترنت باکیفیت بالا از مهم ترین ملزومات عملکرد مناسب خدمات آروان کلاد و در نتیجه هرگونه قطع یا اختلال در اینترنت مانعی برای کسب وکار آن است.
بخش دیگری از این گزارش ها مربوط به قرارداد «ابر ایران» است. ابر ایران قراردادی میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و شرکت های آسیاتک، ژرف نگر، ابر زس، ابر آروان و فناپ است که بعد از طی مراحل مزایده و ارزیابی، از میان ۲۰ شرکت متقاضی، انتخاب شدند تا ۱۰ دیتاسنتر موجود در کشور را ابری سازی و Overhaul کنند. مجموع دیتاسنترهای موجود در این طرح، کم تر از ۲ درصد از ظرفیت کل فضای دیتاسنتری ایران است که تنها برای ارائه ی خدمات ابری استفاده خواهد شد.
متن قرارداد ابر ایران صرفاً مربوط به پنج دیتاسنتر کوچک محلی در استانهای مختلف است که هر کدام در حدود ۱۶ رک ظرفیت دارند و کنسرسیوم فناپ-ابر آروان به ارائه ی خدمات ابری در آنها می پردازند و طبق اعلام، این قرارداد به هیچ وجه ارتباطی به اینترنت و سانسور ندارد.
مطابق با قرارداد مذکور و باتوجه به اینکه این دیتاسنترها در مالکیت سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار دارد، طرف اول قرارداد می تواند شرکت های حاضر در پروژه ی ابر ایران را ملزم به قطع یا محدودیت در سرویس دهی کنند. این بدان معنا نیست که آنها می توانند اینترنت را از راه شرکت های طرف قرارداد «ابر ایران» قطع کنند، بلکه به این معناست که کارفرما (سازمان فناوری اطلاعات) به پیمانکار (بخش خصوصی) دستور غیرفعال کردن خدمات ابری این دیتاسنترها را صادر کند. همه ما می دانیم که شرکت ارتباطات زیرساخت زیر نظر وزرات ارتباطات دولت ایران، تنها ارائه دهنده ی اینترنت در ایران است و تنها اوست که هر زمانی که بخواهد می تواند دسترسی هر نهادی به اینترنت را قطع کند.

در این میان، بد نیست مشخص شود که این شرکت دقیقاً چه کار می کند و یک مقدمه ای به زبان ساده و همه فهم عرضه شود. مهم ترین سرویسی که ابراروان عرضه می کند، سرویس ابری یا سرویس هایی بر پایه فناوری ابر (Cloud) است. حالا این سرویس ابری چه مفهوم دارد؟

در این باره یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با ایسنا، در توضیح بیشتر در رابطه با فعالیت شرکت ابرآروان اظهار داشت: به زبان ساده سایت های موجود در اینترنت، باید محتوا و سرویسی که عرضه می دهند را در سلسه مراتبی ذخیره و متناسب با مکان کاربر و باکیفیت مناسب ارایه کنند. یک راه اینست که هر کدام از آنها برای خود مرکز داده یا دیتاسنتری ایجاد کنند که داده هایشان در آنجا قرار بگیرد اما از آنجائیکه از همه ظرفیت این مراکز داده استفاده بهینه نمی شود و مدیریت آنها هم به صورت مجزا کار سخت و هزینه بری است، به سمت فناوری ابری حرکت می کنند. در سرویس ابری، یک زیرساخت مشترک با همه کسانی که از آن استفاده می نمایند ایجاد می شود و دیگر یک سایت یا اپلیکیشن مثل اسنپ نگران نیست که باید در دیتاسنتر خود هزینه زیادی کند و می تواند این مورد را با خدمات ابری مدیریت کند.

محمد کشوری با اشاره به این که شرکت ابرآروان با این مفهوم شکل گرفت که از زیرساخت های اینترنتی استفاده بهینه تری کند و برای شرکت های ایرانی سرویس بهتری عرضه نماید، تشریح کرد: در ایران خود سرویس اینترنت به مفهوم تأمین پهنای باند و نقاط اتصال با شبکه جهانی طبق قانون در اختیار شرکت دولتی ارتباطات زیرساخت است، یعنی پهنای باند اینترنت به صورت انحصاری توسط این شرکت وارد کشور می شود و در اختیار سرویس دهنده ها، مانند ابرآروان و سایر سرویس دهنده ها قرار می گیرد و دراین زمینه نه تنها ابرآروان که هیچ شرکت دیگری اختیار و مسئولیتی ندارد. بحث فیلترینگ و سیاست های در رابطه با آن مثل کنترل و بستن فیلترشکن ها هم توسط این شرکت دولتی به انجام می رسد.

وی اشاره کرد: در لایه ای که شرکت ابرآروان کار می کند، الزاماتی دارد به صورت مثال اگر یک برنامه ای فیلتر می شود، این شرکت هم باید به آن پایبند باشد مانند هر شرکت دیگری که در ایران فعالیت می کند. مثل اپراتورهای تلفن همراه. آنچه که در مورد این شرکت جنجالی شده این بود که دو سال قبل قراردادی میان شرکت ابرآروان و سازمان فناوری اطلاعات منتشر گردید در خصوص این که دیتاسنترهای سازمان فناوری اطلاعات را بروزرسانی کرده و به صورت ابری به یکدیگر وصل کنند و با سرمایه گذاری در آن دیتاسنترها، با تکنولوژی جدیدتری سرویس دهد.

کشوری در ادامه سخنانش اظهار داشت: در آن قرارداد تعدادی مفاد مانند پاسخگویی به مقامات قضایی و امنیتی هم بوده که در همه قراردادها وجود دارد؛ اما با عرضه شدن اصل این سرویس، هجمه هایی شروع می شود که شرکت ابرآوان می خواهد با سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات همکاری کند تا اینترنت را هر زمانی که آنها خواستند قطع کنند. در صورتیکه ارائه سرویس مذکور، سبب می شود شرکت های ایرانی به شرکت های خارجی کمتر محتاج باشند و در مواقع بحران بواسطه این که دسترسی به شرکت های خارجی در صورت قطع اینترنت، قطع می شود، سرویس شرکت های ایرانی هم گرفتار مشکل خواهند شد؛ در نتیجه شرکت ابرآروان به این شرکت ها سرویس می دهد تا گرفتار مشکل نشوند و در مواقع بحرانی هزینه قطع اینترنت برای حاکمیت پایین می آید، اما این گونه استنباط می شود که این شرکت سبب تسهیل قطعی اینترنت می شود.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: شرکت های بسیاری در لایه های مختلف شبکه ارتباطی و زیرساخت های اطلاعاتی شبکه مانند ابرآروان در ایران در حال فعالیت هستند اما در فضای مجازی این شرکت هدف قرار گرفت و حدودا دو سال است که بی وقفه به آن حمله می شود؛ مساله ای که طی روزهای گذشته مطرح شده در ادامه همان مبحث است و جوسازی های به وجود آمده هم موثر بوده است.

او با اعلان اینکه مخالفان شرکت ابرآروان دو دسته اند، اظهار داشت: دسته ای از این مخالفان که تعدادشان بسیار کم است، افرادی هستند که فناوری اطلاعات را می فهمند و کم یا زیاد متخصص این حوزه هستند اما در دسته ی بسیار بزرگ، افرادی هستند که بدون آشنایی تخصصی با موضوع، صرفاً بواسطه حرف گروه اول وارد این جو شدند.

کشوری تشریح کرد: افراد گروه اول اصل حرفشان اینست که چرا این شرکت یک سرویسی در داخل کشور عرضه می دهد که سبب کاهش وابستگی شرکت های ایرانی به زیرساخت های خارجی می شود تا هزینه قطع اینترنت برای حاکمیت کم باشد؟ دراین زمینه باید گفت اولاً ابرآروان در خارج کشور رقیب هم دارد. مثلاً شرکت کلود فلر رقیب ابرآروان در خارج از کشور یک شرکتی است که حدودا دو برابر ابرآروان در یکی از خدمات اصلی ابرآروان در ایران سهم بازار دارد. در واقعاً این گونه نیست که شرکت ابرآروان یک سرویس انحصاری کاملا مشخصی عرضه نماید که اگر اینترنت قطع شود، هیچ مشکلی برای کسی پیش نیاید.

وی افزود: نکته دوم اینست که اگر بخواهیم این گونه استدلال نماییم، همه استارتاپ ها و شرکت های موثر سرویس دهنده ی ایرانی را باید نفی نماییم، چونکه هر سرویسی که در ایران داده می شود، نمونه مشابه اش در خارج از کشور وجود دارد و ایجاد نمونه داخلی بالاخره هزینه و تبعات قطع اینترنت را کم می کند. بدین سبب با این استدلال این افراد هیچ شرکتی در کشور نباید در حوزه فناوری اطلاعات وارد شود و فعالیت کند!

این کارشناس، در نهایت هدف اقدام اتحادیه اروپا در تحریم شرکتهای ایرانی همچون این شرکت را ناامید کردن بیشتر سرمایه گذاران و فعالان عرضه فناوری اطلاعات دانست که علیرغم شرایط سخت چه از نظر تحریم و چه از نظر شرایط داخلی کشور مشغول فعالیت هستند، دانست و ابراز امیدواری کرد شرکت ابراروان بتواند با بهره گیری از پیگیری های جدی حقوقی و استخدام وکلای توانمند این تحریم ناعادلانه را لغو کند.
با وجود همه این توضیحات، ابرآروان طی سه سال قبل به اتهاماتی متهم شده و مدعی است بدون هیچ مدرکی مورد استناد رسانه ها و برخی خبرگزاری ها واقع شده است اما همانطور که در بیانیه اخیرش اعلام شده، این شرکت تاکید دارد کاملا آماده همکاری در مورد هرگونه تحقیق به وسیله ی نهادهای فنی مستقل داخلی و خارجی است تا در مورد محصولات و زیرساخت آروان کلاد بررسی و شفاف سازی کنند.
این سرویس دهنده ی بین المللی فعال در حوزه ی فناوری ابری با تأکید بر این که بدون شک برای احقاق حقوق مادی و معنوی خود به کمک مراجع دارای صلاحیت بین المللی اقدام خواهد کرد، اثرپذیری و دنباله روی نهادهای اروپایی از این افترا های یک طرفه و بی اساس را ناامیدکننده دانست و اشاره کرد که مسیرش را به سمت توسعه محصولات ابری و خدمت به مشتریان خود ادامه خواهد داد و به عنوان یک استارت آپ فناوری بین المللی در اکوسیستم فناوری ابری، در کنار سایر ارائه دهندگان ابری در سراسر جهان رشد خواهدنمود.





منبع:

1401/08/28
10:49:12
5.0 / 5
153
تگهای خبر: اینترنت , توسعه , خدمات , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
لباس نو