سخنگوی كمیسیون اقتصادی مجلس:

مالیات بر عایدی سرمایه تنظیم گر بازارهای مالی است

مالیات بر عایدی سرمایه تنظیم گر بازارهای مالی است

به گزارش لباس نو، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه نقش تنظیم گری دارد، یعنی اتفاقات بازارهای غیر مولد را تنظیم می کند.



به گزارش لباس نو به نقل از مهر مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه ی این هفته ی «پایش» با مبحث «مالیات بر عایدی سرمایه» اظهار داشت: یکی از مطالبات اساسی مردم از مجلس دولت توسط مردم «تورم» است. حل این مشکل به محبوبیت دولت ها و مجلس ها می افزاید.
نماینده ی مردم اصفهان در ادامه بیان نمود: در بحث تورم و دلایل شکل گیری آن نظریات مختلفی مانند افزایش نقدینگی، عملکرد بانک مرکزی و.... وجود دارد. یکی از عواملی که شاید بتوان آنرا در ایجاد تورم مؤثر دانست مبحث دارایی هایست که به سادگی می توانند در اقتصاد جولان دهند و از بازاری به بازار دیگر روند.
وی اضافه کرد: مالیات بر عایدی سرمایه اغلب کشورهای دنیا اجرا می شود. مقرر است این مالیات مقابل بعضی از بحران های را شرایط موجود در بازار ارز و مسکن بگیرد، بازار ارز شامل یک بازار رسمی و یک بازار غیر رسمی است، برپایه آمار عرضه شده از جانب بانک مرکزی حدود ۹۵ درصد بازار به شکل رسمی و ۵ درصد به صورت غیر رسمی و آزاد است.
طغیانی در ادامه اشاره کرد: باید به این نکته توجه کرد که چه اتفاقی می افتد که همان بازار ۵ درصد غیر رسمی، سایر بخش های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد و بر بازار ۹۵ درصدی رسمی اثر گذار است.
مالیات بر عایدی سرمایه نقش تنظیم گر دارد
این مقام مسئول در ادامه متذکر شد: برای پیشگیری از تاثیر مخرب بازار غیر رسمی بر بازار رسمی، مالیات بر عایدی سرمایه تعریف می شود. مالیات بر عایدی سرمایه نقش تنظیم گری دارد، یعنی اتفاقات بازارهای غیر مولد را تنظیم می کند. ماهیت این نوع تنظیم گری اینست که فعالیت ها به سمت کارهای غیر مولد (دلال بازی سوداگری) حرکت نکند. میانگین افزایش قیمت ملک در بعضی از مناطق شهر تهران بعضاً بالاتر از صد در صد بوده اما میانگین تورم کشور حدود ۴۰ درصد بوده، علت افزایش قیمت بیشتر از صد در صد قیمتها همین سوداگری و دلال بازی است.
وی در ادامه اضافه کرد: در مالیات بر عایدی سرمایه در قسمت خودرو خانواده هایی که کمتر از چهار خودرو دارند، معاف می گردند، بررسی ها در آمارهای بودجه ی خانوار نشان داده است ۹۹ درصد مردم مالک کمتر از چهار خودرو بوده و اصلاً مشمول این مالیات نمی شوند، تنها یک درصد باید این مالیات را بپردازند. همینطور مشخص شده یک نفر با حساب های اشخاص مختلف هفت هزار خودرو در دوره ی قبل خریده و عملاً زندگی هفت هزار نفر را با دلالی و سوداگری تحت تاثیر قرار داده است.
طغیانی در ادامه اظهار داشت: اگر مالیات بر عایدی سرمایه بدون بستر اجرایی کارآمد نیست. تاکید ما در مجلس شورای اسلامی اینست این مالیات بگونه ای نباشد اجرایی نشود.
نماینده ی مردم اصفهان همینطور اضافه کرد: خیلی از اوقات یکی از نگرانی های موجود برای مجلس شورای اسلامی و کارشناسان امر، مشمول شدن نیازهای مردم در مالیات بر عایدی سرمایه است، برای افراد بالای هجده سال در خانواده مالکیت تا چهار ملک مشمول مالیات نمی گردد، اگر در این میان ملکی پنجمی ایجاد شود از نظر ما در حوزه ای وارد شده که غیر مولد است.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی در انتها بیان نمود: اگر قصد حل مشکلات مردم را داریم باید زیر ساخت های اقتصادی کشور مانند بانک، مالیات، بودجه و غیره اصلاح شوند، یکی از مواردی بسیار مؤثر در کاهش تورم، مالیات بر سوداگریست، البته اجرای این قانون و مشابه آن اساسا ایراداتی هم دارد. بخشی از بستر اجرایی در سامانه ی مودیان و پایانه های فروشگاهی اجرایی شده و در این قسمت تکمیل می شود و این اقدام برکات بسیار زیادی برای اقتصاد کشور به همراه دارد.
مالیات بر عایدی سرمایه به عادلانه شدن نظام مالیاتی کمک می کند
در ادامه ی برنامه سید علی روحانی معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیان نمود: مالیات بر عایدی سرمایه حتما بر کنترل تورم تاثیر دارد، از زمانی که مبحث مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی دوره قبل عنوان شد، وزیر راه وقت بشدت با آن مخالفت کرد و به صلاح دید هئیت رئیسه به کلی کنار گذاشته شد. از این زمان این مورد مورد بررسی قرار گرفت، نواقصی داشت که می توانست تکمیل شود اما همانطور که گفته شد به کلی از دستور کار خارج شد.
وی در ادامه اضافه کرد: مرکز پژوهشها از آن زمان از دو جنبه مالیات بر عایدی سرمایه را بررسی کرد؛ این که مالیات در کشورهای دیگر در چه حوزه هایی وضع می شود و دیگری چه بسترهایی می تواند به اجرای آن کمک نماید، هدف مالیات بر عایدی سرمایه، درآمد برای دولت نیست، بلکه این مالیات نقش تنظیم رفتار فعالان اقتصادی را دارد، باید دقت کرد قرار بر وضع ممنوعیت نیست. صرفا هدف هم تراز کردن فعالیت سفته بازی با فعالیت تولیدی یک شرکت شفاف است.
روحانی در ادامه اظهار داشت: در دهه ی نود رشد اقتصادی برای کشور صفر بود و درآمد سرانه کاهش پیدا کرد. در این شرایط با عنایت به نابرابری و ضریب جینی متوجه می شویم که تقریبا در طول این دهه به صورت پیوسته ضریب جینی افزایش داشته، یعنی شکاف فقیر و غنی در این دهه بیشتر شده و قواعدی در اقتصاد وجود داشته که در آن عملاً از فقیر گرفته شده و به غنی داده شده است.
روحانی در ادامه عنوان کرد: نظام مالیاتی بشدت معافیت ها را به سمت سرمایه و شمول مالیات را به سمت نیروی کار برده است، یعنی تقریبا همه درآمدهای حاصل از نیروی کار مشمول مالیات است اما درآمدهای مختلفی که حاصل سرمایه می شود، مانند خرید سهام و دریافت سود آن، خرید مسکن و استفاده از عایدی آن و.... از پرداخت مالیات معاف هستند. مالیات بر عایدی سرمایه به عادلانه شدن نظام مالیاتی کمک می نماید.
وی در ادامه اضافه کرد: پارسال کلیات مالیات بر عایدی سرمایه در صحن تصویب و سپس به اصطلاح با دوشوری به کمیسیون برای اصلاح و تکمیل برگردانده شد، علت آن وجود خلأ در نسخه وعدم وجود بستر لازم برای اجرای این مالیات در متن بود، ما می توانیم انواع مالیات را وضع نماییم اما زمانی که بستر اجرا نباشد، عملاً آن مالیات هم به دست نمی آید.
روحانی در انتها بیان نمود: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه معاملات دارایی ها به تراکنش های بانکی وصل و این اتصال هسته ی اصلی آن است. زمانی که می گوئیم بستر اجرایی منظور این نیست هم اکنون در دولت اجرا می شود بلکه منظور آن است که بستر قانونی مالیات بر عایدی سرمایه طراحی شده یعنی مشخص است تکلیف اجزای دولت و اشخاص ثالثی که خارج دولت هستند چیست.


منبع:

1401/10/25
14:10:51
5.0 / 5
203
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
لباس نو