سخنگوی انجمن صنعت تایر عنوان كرد

چرا تایرسازان وادار به عرضه سبدی اند؟

چرا تایرسازان وادار به عرضه سبدی اند؟

به گزارش لباس نو، سخنگوی صنعت تایر با اشاره به این که قیمت های مصوب ماه هاست ثابت مانده اما هزینه های تولید از مواد اولیه تا نرخ ارز هر روز بالاتر می رود، تصریح کرد که ساختار فنی خطوط تولید و تنوع بالای سایزها اجازه توقف یا تغییر لحظه ای تولید را نمی دهد؛ به این علت عرضه سبدی نه یک انتخاب، بلکه تنها راه مدیریت بازار و تأمین نیاز همه مصرف کنندگان است.



به گزارش ایسنا، جهش قیمت ارز و رشد قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی، از مهم ترین عوامل افزایش هزینه های تولید در کشور است که در این بین صنعت تایر و لاستیک هم از این فشارهای تورمی بی نصیب نیست. با این وجود آنگونه که کنشگران این صنعت مدعی هستند؛ تولیدکنندگان تایر با وجود افزایش مستمر هزینه ها، همچنان محصولات خودرا با قیمت های مصوب و ثابت عرضه می کنند تا بازار این محصول کمتر دستخوش تغییر یا نوسان قیمت باشد.

اما در طرف دیگر مطابق اظهارات تولیدکنندگان صنعت تایر کشور، حتی مواد اولیه داخلی خارج از نظام قیمت گذاری عرضه می شود و قیمتگذاری آن شناور است و این در حالیست که اصلاح قیمت تایر نیازمند پیموده شدن مراحل طولانی در نهادهای نظارتی است و با عنایت به تأثیر مستقیم این کالا بر حمل و نقل و تورم، حساسیت های بسیاری هم نسبت به آن وجود دارد.

با این حال، سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور به تازگی خبر از افزایش هفت درصدی قیمت تایر را اعلام نمود و اظهار داشت: طی چند ماه گذشته، درخواست افزایش نرخها به مراجع ذی ربط عرضه شد که با مصوبه ستاد تنظیم بازار، مجوز افزایش هفت درصدی نرخها صادر گردیده است.

به گفته وی با وجود تمام مشکلات موجود، صنعت تایر توانسته از نظر تعداد تولید حلقه یک درصد و از نظر وزن سه درصد رشد تولید داشته باشد که این آمار نشان میدهد هرچند سوددهی این فعالیت خیلی پائین است اما به رغم محدودیت ها و فشارهای اقتصادی، تولیدکنندگان داخلی توانسته اند روند مثبت تولید را حفظ کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک تهران طی گفتگویی با ایسنا، در مورد افزایش قیمت تایر اظهار داشت: بازار اکنون پذیرش چندانی نسبت به افزایش قیمت ندارد؛ چونکه برعکس خیلی از کالاها که همراه با تورم، رشد قیمت داشته اند، در بخش تایر خصوصاً تایرهای سواری نه فقط افزایش قیمت رخ نداده، بلکه به سبب کافی بودن میزان تولید و عرضه در تعدادی موارد کاهش قیمت هم مشاهده شده است. بطوریکه حالا هیچگونه تایر سواری در بازار با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب به فروش نمی رسد و گاها هم نرخها حتی پایین تر از نرخ مصوب است در عین حال، اعلام رسمی و کارشناسی شده قیمت های جدید، می تواند سبب بهبود شفافیت و افزایش انگیزه کارخانه ها برای عرضه بهتر و منظم تر محصول به بازار شود.

در این رابطه،

مصطفی تنها - سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر کشور

– در گفت و گو با

ایسنا

، در تشریح وضعیت تولید در صنعت تایر و مبحث افزایش اخیر قیمت این محصولات اظهار داشت: درباب قیمت ها، تولیدکنندگان نهایت تلاش خودرا به کار گرفتند تا بازار را در حد امکان در وضعیت تعادل نگه دارند. این در حالیست که در گذشته در تعدادی تایرهای پرفروش، مانند تایرهای پراید اختلاف قیمت قابل توجهی میان نرخ مصوب و نرخ فروش در بازار وجود داشت و اقدامات مختلفی که از طرف دستگاههای مختلف انجام شد تا بازار به تعادل برسد و خوشبختانه اکنون هم بازار متعادل است.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه، ما در کشوری زندگی می نماییم که با یک اقتصاد ناسالم و تورم بالا روبرو است و این وضعیت تمام کنشگران اقتصادی را تحت تأثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، سال قبل در همین زمان قیمت ارز مصرفی ما حدود ۵۰ هزار تومان بود، در حالیکه امروز به حدود ۷۲تا ۷۳ هزار تومان رسیده و این تنها نرخ ارزی است که دولت ارائه می کند در حالیکه قیمت ارز در تالار دوم و بازار آزاد نرخ های بمراتب بالاتری هستند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر افزود: اگر افزایش قیمت سایر مواد اولیه ای را که از بازار داخلی تأمین می نماییم، همچون انواع اکسیدهای فلزی، پلیمرها و سایر مواد مصرفی را درنظر بگیریم، می بینیم که وضعیت بسیار پیچیده تر است. تمامی این مواد از شمول قیمت گذاری خارج اند و عرضه کنندگان آنها هم بر طبق هزینه های روز و سود مصوب (حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد برای تولیدکننده) قیمت گذاری می کنند؛ که درنتیجه نرخها دائما شناور است، در حالیکه هزینه های تولید، دائما افزایشی هستند، ما موظفیم محصولات خودرا با قیمت های مصوب عرضه نماییم و همین مورد برای ما تنش و فشار مستمر بوجود می آورد.

بیشتر بخوانید:


تایر روی کاغذ گران گردید، در بازار ارزانتر!

تنها اضافه کرد: در طرف دیگر، تولیدکنندگان برای اعمال اصلاحات قیمتی ناگزیر هستند که مراحل اداری طولانی و پیچیده ای را در سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار و سایر مراجع ذیربط طی کنند و بطور معمول عرضه مدارک و مستندات، حضور در جلسات مختلف و دفاع از مستندات زمان بر است.

وی اشاره کرد: تایر کالایی اساسی است که با صنعت حمل و نقل و هزینه نهائی حمل و نقل ارتباط مستقیم دارد و بر روی نرخ تورم هم اثر گذار خواهد بود؛ به این جهت مبحث قیمت گذاری آن با حساسیت بیشتری بررسی می شود. در این فاصله، هزینه های تولید رو به افزایش است و قیمت ثابت می ماند؛ درنتیجه گاهی تولیدکنندگان تا مرز زیان پیش می روند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر کشور اظهار داشت: نکته دیگر این است که دولت از ابزار واردات هم برای کنترل بازار بهره می گیرد و بمحض تغییر شرایط، با تسهیل واردات می تواند فشار بیشتری بر تولیدکننده داخلی وارد کند.

تنها درباره ی میزان وابستگی صنعت تایر به واردات مواد اولیه، اظهار داشت: از لحاظ ارزش دلاری، بصورت کلی نزدیک به ۳۰ درصد مواد اولیه تولید وارداتی و حدود ۷۰ درصد از داخل تأمین می شود اما این عدد تقریبی است و بسته به نوع تایر سواری، باری، وانتی، امکان دارد، تغییراتی در میزان مواد اولیه وارداتی آنها وجود داشته باشد.

وی در جواب این پرسش که چندی قبل در اواخر تابستان امسال، مطرح شده بود که تولید تایر کشور ۲۵ درصد کاسته شده است، اشاره کرد: خبر کاهش تولید ۲۵درصدی تولید تایر که عنوان شد، ناشی از برداشتی ناصحیح از نامه ای بود که انجمن صنعت تایر به وزارت صمت ارسال کرده در آن نامه متذکر شده بود که اگر مشکلات و زیان دهی واحدها اصلاح نشود، ناگزیر به کاهش ۲۵ درصدی تولید می شوند؛ اما خوشبختانه این مساله هیچگاه در عمل اتفاق نیفتاد.

این سخنگوی صنعت تایر افزود: در عین حال، تنها برخی کارخانه ها که حاشیه سودشان به حدود سه درصد رسیده بود، برای ممانعت از زیان، اندکی تولید خودرا کاهش دادند و در مقابل هم سایر کارخانه ها افزایش تولید داشتند و در مجموع حتی دو الی سه درصد افزایش تولید را نسبت به زمان مشابه تجربه کردیم.

تنها با اشاره به انتقادهای مطرح شده در ارتباط با عرضه سبدی تایر به اصناف و فروشندگان اظهار داشت: خطوط تولید در کارخانه های تایرسازی متفاوت می باشد و نمی توان تمامی خطوط را مطابق نوسانات ماهانه فصلی و تقاضا متوقف یا تغییر کاربری داد. هر خط تولید، تجهیزات و قالب های مخصوص خودرا دارد و توقف خط علاوه بر هزینه، دستاوردهای نیروی انسانی هم دارد. از طرفی، تنوع سایز تایرهای سواری بسیار زیاد است و برای هر سایز تعداد محدودی قالب وجود دارد که بعد از هر چند سری تولید، باید برای تعمیر و آماده سازی مجدد خارج شوند؛ بدین سبب توان تولید هر سایز محدود و مشخص است.

وی اظهار داشت: به همین دلیل، عرضه سبدی تایر امری اجتناب ناپذیر است تا توزیع بصورت متوازن صورت گیرد و نیاز همه مصرف کنندگان (نه فقط پرفروش ترین سایزها) تامین گردد. البته شرکتها همواره تلاش می کنند ترکیب سبد را به شکلی تنظیم کنند که با شرایط بازار و شبکه توزیع هماهنگ باشد چونکه شبکه مویرگی توزیع، قسمتی از سرمایه این صنعت است و حفظ منافع آن برای ما اهمیت دارد و حتی در دوره هایی که تقاضا برای خرید اینترنتی بیشتر می شود، بالاتر از حدود ۱۰ درصد تولید را از مسیر اینترنت عرضه نمی نماییم تا شبکه توزیع گرفتار صدمه و زیان نشود.

سخنگوی صنعت تایر کشور در انتها در تشریح حجم سهم تولید داخلی در تأمین نیاز و مصرف تایر کشور اظهار داشت: اکنون حدود ۷۲ درصد نیاز بازار داخلی از تولید داخل تأمین می شود و مابقی آن بوسیله واردات است و این سهم در گروههای مختلف تایر متفاوت است؛ بعنوان مثال ظرفیت تولید تعدادی از مدلهای تایر باری در کشور محدودتر است، اما در تایرهای سواری توان تولید کافی و حتی مازاد هم وجود دارد.

سال قبل در همین زمان نرخ ارز مصرفی ما حدود ۵۰ هزار تومان بود، در حالی که امروز به حدود ۷۲تا ۷۳ هزار تومان رسیده و این تنها نرخ ارزی است که دولت عرضه می کند در حالی که نرخ ارز در تالار دوم و بازار آزاد نرخ های بمراتب بالاتری هستند. از طرفی، تنوع سایز تایرهای سواری بسیار زیاد است و برای هر سایز تعداد محدودی قالب وجود دارد که پس از هر چند سری تولید، باید برای تعمیر و آماده سازی مجدد خارج شوند؛ به این دلیل توان تولید هر سایز محدود و مشخص است. البته شرکتها همواره تلاش می کنند ترکیب سبد را بشکلی تنظیم کنند که با شرایط بازار و شبکه توزیع هماهنگ باشد چراکه شبکه مویرگی توزیع، قسمتی از سرمایه این صنعت است و حفظ منافع آن برای ما اهمیت دارد و حتی در دوره هایی که تقاضا برای خرید اینترنتی بیشتر می شود، بالاتر از حدود ۱۰ درصد تولید را از مسیر اینترنت عرضه نمی نماییم تا شبکه توزیع گرفتار آسیب و زیان نشود.

1404/08/29
12:53:40
5.0 / 5
11
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , اینترنت , تجربه
از این مطلب لباس نو خوشتان آمد؟
(1)
(0)

تازه ترینهای لباس نو مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
جدیدترین ها

لباس نو