یك كارشناس صنعت خودرو عنوان كرد

تولید کارخانه ای خودرو های دوگانه سوز راه درست کاهش مصرف بنزین

تولید کارخانه ای خودرو های دوگانه سوز راه درست کاهش مصرف بنزین

لباس نو: بگفته یک کارشناس صنعت خودرو ضمن عرضه توضیحاتی در رابطه با دوگانه سوز کردن و تبدیل خودرو های بنزینی به گازسوز بصورت کارگاهی تصریح کرد که چاره واقعی این است که دولت برنامه ای عرضه نماید تا تولید رسمی خودرو های پایه گازسوز تقویت و مسیر صنعتی ای که طی 20 سال قبل به وجود آمده بود، حفظ شود.



به گزارش ایسنا، به تازگی هیات وزیران مصوبه جدید دولت بر مبنای سهمیه بندی جدید سوخت در کشور را ابلاغ نمود، که هدف آن استفاده حداکثری از سهمیه کارت سوخت شخصی و ممانعت از افزایش واردات بنزین بود و (شنبه ۲۲ آذرماه) این طرح بطور رسمی شروع شد.
در راستای اجرای سیاست مدیریت مصرف سوخت و کاهش وابستگی به بنزین و استفاده از گاز طبیعی فشرده (CNG)، توسعه خودرو های دوگانه سوز به عنوان مکمل سیاستهای کاهش مصرف بنزین در کشور در دستور کار قرار گرفته است به طوریکه طرح دوگانه سوز کردن خودرو ها بصورت رایگان در دولت چهاردهم شروع شده و به قول مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران این طرح با استقبال مالکان خودرو ها روبرو شده و طی ۸ ماه گذشته ۴۵ هزار خودرو به دوگانه سوز تبدیل و حتی طی یک ماهه اخیر، ۳۱ هزار نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند.
اما موضوعی که دراین میان مطرح است؛ این است که برای اجرای طرح های کلان در سطح ملی باید بمراتب کارشناسی شده تر عمل کرد و تصمیمات عجولانه بی گمان دستاوردهای منفی خودرا به همراه دارد.
برای مثال خیلی از کارشناسان باور دارند که خودرو های گاز سوز تولید آلایندگی کمتری دارند؛ اما باید تمامی ابعاد و استانداردهای صنعتی در ارتباط با خودرو های گاز سوز اعمال شود، نقدی بجا بر روش عجولانه برای گاز سوز کردن خودرو ها با هدف کاهش آلایندگی که باید جوانب ایمنی آنرا بررسی و نسبت به دستاوردهای غیر اصولی آن، اخطار داد.
در این رابطه، امیرحسن کاکایی - کارشناس صنعت خودرو - در گفتگو با ایسنا می گوید: در سراسر جهان، روش های مختلفی برای کاهش آلودگی پیگیری و اجرا می شود اما اصل اساسی در پایین آوردن آلایندگی این است که ابتدا نظام حمل و نقل اصلاح شود؛ چونکه تا زمانیکه این نظام به درستی سامان نیابد، سایر اقدامات در عمل بی اثر و فقط نمایشی خواهد بود و یکی از مهم ترین اقدامات در این عرصه، توسعه شیوه های حمل و نقل، بخصوص حمل و نقل ریلی است و تا حد امکان باید از این تکنیک استفاده گردد که متاسفانه این سیاست، آنگونه که باید هدفگذاری نشده است.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر، حرکت بسمت سوخت ها و انرژی های پاک مطرح می شود که باید ابتدا روشن شود که منظور از انرژی پاک چیست. بعنوان مثال، استفاده از خودرو های برقی یکی از گزینه ها است، اما باید توجه داشت که برق مصرفی این خودرو ها نیز باید از منابع پاک تولید شود؛ بعنوان مثال، اگر خودرویی از انرژی الکتریکی استفاده می نماید، باید بررسی شود که این برق از چه منبعی تامین می شود که انرژی خورشیدی یکی از انتخابهای مناسب می باشد و حتی در بین سوخت های فسیلی نیز بررسی شود که کدام سوخت میزان کربن کمتری تولید می کند.
این کارشناس صنعت خودرو اشاره کرد: هرچه سوخت مصرفی پاک تر باشد، آلایندگی کاهش پیدا می کند و پاک بودن سوخت از جهت نسبت هیدروژن به کربن، قابل بررسی است؛ بعنوان مثال، گاز طبیعی به سبب نسبت بالای هیدروژن به کربن، کم ترین میزان کربن را در بین سوخت های فسیلی دارد و از این نظر بهترین ترکیب سوخت فسیلی شمرده می شود و این در شرایطی است که ما در ایران بر روی منابع گسترده و خیلی عظیم گاز نشسته ایم.
کاکایی اظهار داشت: بنابراین، می توان اظهار داشت که در بین سوخت های در دسترس، ارزان، قابل اعتماد و قابل اطمینان، بهترین راه حل همچنان گاز طبیعی است و خوشبختانه کشور ما در این مورد در جایگاهی نسبتا پیشرفته قرار دارد؛ چون که دارای خودرو ها و موتورهای پایه گازسوز است که از ابتدا برای این نوع سوخت طراحی شده اند و این خودرو ها مشکلاتی را که در خودرو های بنزینیِ تبدیل گشته به گاز وجود دارد، ندارند.
وی با انتقاد از فراخوان های جدید در جهت گازسوز کردن خودرو ها اظهار داشت: در صورتیکه یک خودروی معمولی بصورت غیراصولی و کارگاهی گازسوز شود، استهلاک آن افزایش پیدا کرده و زودتر گرفتار خرابی می شود و تبدیل کارگاهی خودرو ها در طولانی مدت راهکار مناسبی نیست چونکه موضوع فقط هزینه ای نیست که مردم پرداخت می کنند؛ بلکه استهلاک خودرو خود سبب افزایش آلودگی نیز می شود.
این کارشناس صنعت خودرو اشاره کرد: زمانی که خودرو بصورت کارخانه ای و بر پایه گازسوز تولید می شود، استانداردهای لازم در آن رعایت شده است و از حدود ۱۵ تا ۲۰ سال پیش کار بر روی این مسیر آغاز شد، اما متاسفانه به سبب تغییر سیاستهای دولت ها، این روند تضعیف شد و نوسانات و تغییرات مداوم سیاستها توسط دولت ها، اشتباه بزرگی بود و سرمایه گذاری های لازم انجام شد و موتورهای پایه گازسوز تولید و وارد بازار شدند، اما به سبب عدم استفاده مناسب مردم از گاز و ادامه مصرف بنزین، در عمل این سرمایه گذاری هدر رفت.
کاکایی اظهار داشت: این مسایل سبب شد خاطرات منفی در ذهن مردم باقی بماند، بخصوص در سالیان ابتدایی اجرای طرح و همینطور تجربه های در ارتباط با LPG که به حدود ۳۰ سال پیش بازمی گردد. این خاطرات هنوز در ذهن خیلی از مردم وجود دارد. علاوه بر این، در بعضی شهرها مانند تهران، به سبب توپوگرافی و شیب جغرافیایی، استفاده از خودرو های گازسوز تنها در بعضی مناطق و محدوده ها پاسخگو بود در حالیکه موتورهای پایه گازسوزی که امروزه تولید می شوند، چنین مشکلی ندارند. اما تعداد این خودرو ها محدود است و آگاهی عمومی نسبت به آنها پایین است.
وی اخطار داد: نکته اصلی این است که تبدیل کارگاهی خودرو ها نگاهی ناصحیح است. این تکنیک نه تنها از نظر ایمنی خطرساز است، بلکه برای منافع کلی کشور نیز مناسب نمی باشد چونکه کپسول های گاز با فشار بالا (حدود ۲۵۰ بار) در صورت بروز مشکل می توانند خطرات ایمنی بالایی داشته باشند.
این کارشناس صنعت خودرو اشاره کرد: این که سیاست گذاران از این مسایل آگاه نباشند، بعید است؛ اما بنظر می رسد در شرایط فعلی، دولت با مشکلات مختلفی همچون مصرف بالای سوخت، آلودگی شدید کلان شهرها و کمبود منابع مالی مواجه می باشد که امکان دارد برخی تصمیمات اشتباه اتخاذ شود و در چنین شرایطی، راهکار هایی مانند تبدیل کارگاهی خودرو ها نه تنها مؤثر نیست، بلکه سبب نارضایتی مردم، افزایش اختلالات فنی و ایجاد مشکلات ایمنی می شود و در طولانی مدت راهکار محسوب نمی شود.
کاکایی اشاره کرد: راهکار حقیقی این است که دولت برنامه ای ارائه کند تا تولید رسمی خودرو های پایه گازسوز تقویت و مسیر صنعتی ای که طی ۲۰ سال قبل بوجود آمده بود، حفظ شود. در غیر این صورت، این سرمایه گذاری صنعتی کم کم نابود خواهد شد.
وی اشاره کرد: در کشوری مانند ایران که منابع عظیم گاز طبیعی وجود دارد، منطقی است که یکی از ارکان اصلی سبد انرژی بر گاز استوار باشد. ما حتی می توانستیم بسمت طراحی پلت فرم های اختصاصی گازسوز حرکت کنیم؛ پلت فرم هایی که در آن مخازن سوخت بصورت یکپارچه در سازه خودرو تعبیه می شود، نه این که بصورت غیراصولی در صندوق عقب قرار بگیرد.


منبع:

1404/09/24
10:18:33
5.0 / 5
11
تگهای خبر: تجربه , توسعه , تولید , صندوق
از این مطلب لباس نو خوشتان آمد؟
(1)
(0)

تازه ترینهای لباس نو مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

لباس نو